  • 1. Data: 2007-02-13 20:38:35
    Temat: [Kodeks rodzinny] Art 12 - unieważnienie małżeństwa
    Od: "Anka K" <b...@m...com>

    Witam grupowiczów,
    kiedyś już otrzymałam w mojej sprawie konkretną odpowiedź, liczę na jeszcze
    jedną.
    Mam pytanie dot. art 12 par. 3 kodeksu rodzinnego, który mówi, że nie można
    unieważnić małżeństwa, gdy choroba psychiczna ustała.
    Mąż, który początkowo godził się na unieważnienie, zmienił zdanie i powołuje
    się na ten paragraf.
    Czy może się powołać na ten paragraf, jeśli biegły orzekł, że w dniu
    zawarcia małżeństwa oraz w dniu złożenia pozwu (3 miesiące po zawarciu) mąż
    był chory psychicznie, ale obecnie (a więc 2 lata po zawarciu) nie zdradza
    już objawów choroby?
    Innymi słowy, czy przy ustalaniu, czy choroba psychiczna ustała, sąd weźmie
    pod uwagę dzień złożenia pozwu, czy dzień ogłoszenia wyroku?
    Pozdrawiam
    Anka

  • 2. Data: 2007-02-17 10:04:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Anka K napisał(a):

    > Mam pytanie dot. art 12 par. 3 kodeksu rodzinnego, który mówi, że nie można
    > unieważnić małżeństwa, gdy choroba psychiczna ustała.
    > Mąż, który początkowo godził się na unieważnienie,

    Pomyśl logicznie: skoro podstawą ma być choroba psychiczna męża to czemu
    się pytasz wariata o zdanie? Zresztą uznanie powództwa w takiej sprawie
    nie wiąże sądu.

> [...]
    > był chory psychicznie, ale obecnie (a więc 2 lata po zawarciu) nie zdradza

    Decyduje stan faktyczny z chwili zamknięcia rozprawy. Jak teraz mąż jest
    zdrowy to przegrałaś.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-02-17 13:42:19
    Od: "Anka K" <b...@m...com>

    > Decyduje stan faktyczny z chwili zamknięcia rozprawy. Jak teraz mąż jest
    > zdrowy to przegrałaś.

    To jest choroba, której nie da się wyleczyć. Mozna sie leczyc, ale w ten
    sposob zmniejsza sie tylko skutki tej choroby.
    W duzym skrocie: choroba polega na tym, ze chory raz jest w jednej fazie -
    tzw. maniakalnej (charakteryzuje sie agresja, nadpobudliwoscia), raz w
    drugiej - depresji i pozniej przechodzi do trzeciej, kiedy zachowuje sie w
    miare normalnie. Pozniej znowu przechodzi do pierwszej fazy, drugiej itd.
    Kolejne fazy moga trwac od kilku miesiecu do kilku lat.
    Biegly w opinii uznal, ze w momencie zawarcia malzenstwa chory byl w fazie
    maniakalnej, ale w momencie badania, wiec 2 lata po slubie nie widac oznak
    choroby.

    Dla mnie i mojego adwokata bylo jasne, ze w czasie badania chory byl w
    trzeciej fazie, ale za miesiac, dwa albo rok znowu przejdzie do fazy
    pierwszej i jego choroba sie uaktywni.

    Tymczasem adwokat meza w czasie mowy koncowej zinterpretowal to w ten
    sposob, ze choroba ustala i staral sie przekonac sad do tego. Po tym moj
    adwokat juz nie mogl nic powiedziec i sie do tego odniesc, bo byl juz po
    swojej mowie koncowej.

    Wczesniej, na tej ostatniej rozprawie, przesluchiwany byl biegly, ale nie
    padlo wprost, ze ani juz jest zdrowy, ani ze jest chory. Boje sie, ze sad
    moze to zinterpretowac w ten sposob, ze choroba juz ustala a to nie jest
    prawda, po prostu jest w 3 fazie i chwilowo choroba nie daje oznak.

    Bardzo prosze o odpowiedz na dwa pytania:
    1) Czy to ja, jako powodka, musze udowodniec, ze maz _w tej chwili_ jest
    jeszcze chory (udowodnilam juz, ze w momencie zawarcia malzenstwa byl
    chory), czy w tej sytuacji to pozwany musi udowodniec, ze jest juz zdrowy,
    2) Jest juz po mowach koncowych, sedzina dala sobie 2 tygodnie do namyslu i
    za 2 tygodnie bedzie odczytanie wyroku. Czy teraz jeszcze moge zlozyc
    wniosek o jeszcze jedno przesluchanie bieglego, ktory powie wprost, ze jest
    jest to choroba niewyleczalna i wciaz jest chory (albo powie, ze jest
    zdrowy).

    Na swojego adwokata liczyc nie moge, zupelnie nie spelnia moich oczekiwan.
    Moim zdaniem pytanie o to, czy maz jest w tej chwili jeszcze chory, jest
    podstawowym pytaniem do bieglego w tej sytuacji a adwokat o to nie zapytal.

    Bardzo dziekuje za odpowiedz
    Anka

  • 4. Data: 2007-02-17 16:24:28
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeszcze chory (udowodnilam juz, ze w momencie zawarcia malzenstwa byl
    > chory), czy w tej sytuacji to pozwany musi udowodniec, ze jest juz zdrowy,

    To Ty musisz udowodnic. Zasada jest bowiem taka, ze "ciezar udowodnienia faktu
    spoczywa na osobie, ktora z faktu tego wywodzi skutki prawne" (art. 6 kc). A to
    przeciez Ty z choroby meza wywodzisz podstawe do uniewaznienia malzenstwa.

> [...]
    > wniosek o jeszcze jedno przesluchanie bieglego, ktory powie wprost, ze jest
    > jest to choroba niewyleczalna i wciaz jest chory (albo powie, ze jest

    Przewod sadowy zostal zamkniety, a jego ponowne otwarcie jest zasadniczo mozliwe
    (art. 225 kpc). Decyzja w tej mierze pozostawiona zostala w gestii sadu. Jakos
    jednak nie sadze, aby ze wskazanego przez Ciebie powodu sad rzeczywiscie
    otworzyl rozprawe na nowo, bo mialas czas w trakcie rozprawy na zlozenie wniosku
    o powolanie drugiego bieglego, czy chociazby - na zadanie "wlasciwych" pytan
    bieglemu powolanemu. Skoro tego nie zrobilas - Twoj problem. Oczywiscie mozna
    sprobowac, ale szczerze watpie w powodzenie.

    Sa natomiast sytuacje w ktorych sad obligatoryjnie otwoera zamknieta rozprawe -
    zobacz 316 par. 2 kpc. Chodzi tu o przypadki, gdy juz po zamknieciu rozprawy
    ujawnia sie nowe, istotne okolicznosci. Moze wiec zastanow sie nad tym, tzn. czy
    nie jestes w stanie znalezc w tym zakresie jakiegos pretekstu dla powolania
    nowego bieglego (moze maz zaczal sie jakos inaczej zachowywac czy cos, co
    mogloby uzasadniac podejrzenie, ze znow prezentuje "psychotyczne" zachowania).

    Zawsze tez pozostaje Ci wniesienie srodka odwolawczego, gdy sad rzeczywiscie
    oddali Twoje powodztwo. Mozna sie wtedy zastanawiac nad powolaniem sie na
    okolicznosc, ze opinia bieglego stanowiaca podstawe wydania wyroku (o ile tak
    sie stanie) byla niekompletna itd. Tylko proponuje tu znalezc sobie juz
    sprawniejszego pelnomocnika.

  • 5. Data: 2007-02-17 16:26:04
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Anka K napisał(a):
> [...]
    > wniosek o jeszcze jedno przesluchanie bieglego, ktory powie wprost, ze jest
    > jest to choroba niewyleczalna i wciaz jest chory (albo powie, ze jest

    złożyć zawsze możesz

    KG

  • 6. Data: 2007-02-17 18:55:05
    Od: "Anka K" <b...@m...com>

    > złożyć zawsze możesz

    Zgadza sie, ale mialam na mysli to, czy jest szansa (jaka?), ze sad taki
    wniosek uwzgledni w momencie, gdy sprawa zostala zamknieta :-). T juz
    napisal, ze raczej marna...
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-02-17 19:02:49
    Od: "Anka K" <b...@m...com>

> [...]
    > nowego bieglego (moze maz zaczal sie jakos inaczej zachowywac czy cos, co
    > mogloby uzasadniac podejrzenie, ze znow prezentuje "psychotyczne"

    A jesli zaczal sie tak zachowywac - wystarcza moje slowa? Prawda jest taka,
    ze na dotychczasowych rozprawach byl wyraznie w stane depresji, siedzial
    cicho i momentami prawie plakal. Na ostatniej byl bardzo ozywiony, pelen
    energii no i przede wszystkim wycofal zgode na uniewaznienie. Wedlug mnie,
    to moze swiadczyc, ze ponownie znajduje sie w hipomanii. Czy taka
    argumentacja wystarczy dla 316 par 2 kpc?

> [...]
    tak
    > sie stanie) byla niekompletna itd. Tylko proponuje tu znalezc sobie juz

    Tak tez zamierzam.
    Mam jeszcze jedno glupie pytanie: czy w ogole mozna sie powolac na kodeks
    postepowania cywilnego w sprawie z kodeksu rodzinnego?

    Pozdrawiam i dziekuje za konkretna odpowiedz
    Anka

  • 8. Data: 2007-02-18 20:12:13
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Anka K napisał(a):

    > To jest choroba, której nie da się wyleczyć.

    Skoro biegły stwierdził że maż jest teraz zdrowy to widać że choroba
    jest uleczalna. I tak sobie pewnie pomyśli sąd.

> [...]
    > maniakalnej, ale w momencie badania, wiec 2 lata po slubie nie widac oznak

    To może jednak biegły nie określił że choroba ustała. Gdzie byliście ze
    swoim adwokatem jak był przesłuchiwany.

> [...]
    > sposob, ze choroba ustala i staral sie przekonac sad do tego. Po tym moj
    > adwokat juz nie mogl nic powiedziec i sie do tego odniesc, bo byl juz po

    Opinia biegłego, która da sie różnie interpretować to nie najlepsza opinia.

    A tak poza tym: na unieważnieniu małżeństwa zależy ci z powodów
    ideologicznych? Bo bez problemu dałoby się pewnie uzyskać rozwód.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com