  • Data: 2003-06-12 06:16:47
    Temat: Re: Kodeks pracy i pracodawca vs pracownik
    Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Dzięki ale chodzi mi o to czy w kodeksie jestcoś takiego co pozwala mu na
    > potrącenie mi z pensji i czy zawsze musi być moja zgoda a jeśli nie to co
    > gdzie znaleść to w kodeksie

    Witam,

    Art. 87. § 1. (33) Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych -
    podlegają potrąceniu tylko następujące należności:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.
    § 2. Potrąceń dokonuje się w kolejności podanej w § 1.
    § 3. Potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:
    1) w razie egzekucji świadczeń alimentacyjnych - do wysokości trzech piątych
    wynagrodzenia,
    2) w razie egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych -
    do wysokości połowy wynagrodzenia.
    § 4. Potrącenia, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, nie mogą w sumie przekraczać
    połowy wynagrodzenia, a łącznie z potrąceniami, o których mowa w § 1 pkt 1 -
    trzech piątych wynagrodzenia. Niezależnie od tych potrąceń kary pieniężne
    potrąca się w granicach określonych w art. 108.
    § 5. (34) Nagroda z zakładowego funduszu nagród(35), dodatkowe wynagrodzenie
    roczne oraz należności przysługujące pracownikom z tytułu udziału w zysku lub w
    nadwyżce bilansowej podlegają egzekucji na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych do pełnej wysokości.
    § 6. Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia kwoty wynagrodzenia wolne
    od potrąceń z tytułów wymienionych w § 1 pkt 2-4.
    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysokości, kwoty wypłacone
    w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za który
    pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

    Art. 91. Należności inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mogą być potrącane z
    wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie.

    Paweł