  • Data: 2014-05-09 14:27:33
    Temat: Re: Kiedy wygasa(?) prawo wlasnosci
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 9 May 2014, Jarek Pudelko wrote:

    > Dzien dobry
    >
    > Tak sie ostatnio zastanawialem kiedy formalnie wygasa prawo wlasnosci jakiejs
    > nierejestrowanej "ruchomosci" (czyli nie np. samochodu) tylko powiedzmy hmm..
    > dlugopisu/aparatu/telefonu/klucza francuskiego etc.
    >
    > Czy jesli powiedzmy zostawie na lawce w parku klucz francuski - swiadomie
    > (nie, ze zgubilem/zapomnialem) to on juz przestaje byc moj?

    Tak.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8326
    9,20140123,art-179-194-inne-wypadki-nabycia-i-utraty
    -wlasnosci.html

    Art.180, tak jakby twórca przepisu czytał 50 lat temu Twoje pytanie
    i postanowił na nie wyraźnie i jasno odpowiedzieć :)

    > I jesli ktos go wezmie to zasadniczo jest juz "jego"?

    "Dwa razy tak". Następny artykuł :D

    Zwracam uwagę, że mamy szczególny aspekt podatkowy, bo odpowiedź na
    pytanie, czy takie pozyskanie własnosci następuje po "cenie rynkowej"
    nie wydaje się prosta, pewnie wykładnia NSA byłaby potrzebna :>

    > Zakladamy, ze nie bede udawal, ze
    > zgubilem - chodzi mi formalnie o to czy takie zostawienie implikuje swoiste
    > "zrzeczenie" sie wlasnosci rzeczy.
    >
    > I nie chodzi mi o to, ze chce smieci zostawiac w parkach :)

    :D
    Tu już działa "zasada prawna" - skoro istnieje przepis szczegółowy,
    to przepis ogólny nie działa. A skoro chodzi o śmieci, które można by
    zaliczyć do "komunalnych", to nie wrzucając ich do miejsca do tego
    przeznaczonego dokonujesz ... kradzieży (no dobra, wykroczenia o cechach
    przywłaszczenia, bo raz kwota nie przekracza progu a dwa "wejście
    w posiadanie" nie było bezprawne, więc nie kradzież a przywłaszczenie).

    Wszak od wejścia "ustawy śmieciowej" śmieci komunalne stanowią własnosć
    gminy i nie oddawanie ich gminie to co cajmniej przywłaszczenie :P

    pzdr, Gotfryd