  • 1. Data: 2004-06-01 05:57:26
    Temat: KPA art. 156 - razace naruszenie prawa
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Co oznacza w art 156 ust.1 p.2 zwrot "razace
    naruszenie prawa"?
    Czyli kiedy mamy do czynienia z brakiem
    podstawy prawnej a kiedy z razacym naruszeniem
    prawa?

    WOJSAL

  • 2. Data: 2004-06-01 15:25:33
    Temat: Re: KPA art. 156 - razace naruszenie prawa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Co oznacza w art 156 ust.1 p.2 zwrot "razace
    > naruszenie prawa"?
    > Czyli kiedy mamy do czynienia z brakiem
    > podstawy prawnej a kiedy z razacym naruszeniem
    > prawa?

    Ooo! To już bardzo ocenna sprawa. Trzeba się odnosić do konkretnego
    przypadku.

  • 3. Data: 2004-06-02 05:49:38
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Ooo! To już bardzo ocenna sprawa. Trzeba się odnosić do konkretnego
    > przypadku.

    Wezmy dwa przypadki:
    1. Podstawa prawna - bledny artykul
    Czy to jest brak podstawy czy razace naruszenie?

    2. Podstawa prawna - bledna ustawa
    Czy to jest brak podstawy czy razace naruszenie?

    Jaka jest roznica w skutkach braku podstawy
    a razacego naruszenia prawa?

    WOJSAL

  • 4. Data: 2004-06-02 16:45:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem użycie błędnej podstawy prawnej - bez różnicy, czy błędnej
    ustawy, czy błędnego artykułu - nigdy nie będzie naruszeniem prawa ani nie
    spowoduje braku podstawy prawnej działania. To jest jakiś tam błąd
    formalny. Błąd, który ewentualnie może spowodować przywrócenie terminów
    odwołań albo tego typu skutki. Błąd, który można sprostować w trybie
    "oczywistego błędu pisarskiego". Oczywiście pod warunkiem, że nie
    naruszono przepisów obowiązującej obecnie ustawy.

    Przykładowo, jak przesłuchując świadka wpisze się błędne podstawy prawne
    (załóżmy uprzedzi go o odpowiedzialności za fałszywe zeznania z art. 247
    kk, zamiast 233 kk), ale zachowa właściwą procedurę to przesłuchanie jest
    ważne i nie naruszyła w żaden sposób prawa. Co najwyżej dopuszczono się
    jakiegoś tam błędu formalnego i do oceny sądu będzie należało w razie
    ujawnienia, że świadek łgał, czy uzna, pouczenie za ważne pomimo błędu w
    cyferkach, czy nie.

  • 5. Data: 2004-06-02 21:45:24
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    > Moim zdaniem użycie błędnej podstawy prawnej - bez różnicy, czy błędnej
    > ustawy, czy błędnego artykułu - nigdy nie będzie naruszeniem prawa ani nie
    > spowoduje braku podstawy prawnej działania.

    Owszem spowoduje. To jest decyzja wydana bez podstawy prawnej

> [...]
    > jakiegoś tam błędu formalnego i do oceny sądu będzie należało w razie
    > ujawnienia, że świadek łgał, czy uzna, pouczenie za ważne pomimo błędu w

    Art 156 dotyczy decyzji administracyjnych a nie postepowania dowodowego w kpa.

    pzdr

  • 6. Data: 2004-06-02 22:08:51
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > Co oznacza w art 156 ust.1 p.2 zwrot "razace
    > naruszenie prawa"?
    > Czyli kiedy mamy do czynienia z brakiem
    > podstawy prawnej a kiedy z razacym naruszeniem
    > prawa?

    Będę cytować:)
    co do braku podstawy prawnej to generalnie zachodzi to wtedy gdy organ nie
    powołał w decyzji zadnego przepisu albo powołał przepis niewłaściwy a
    dokładnie:
    a)gdy decyzja dotyczy stosunków cywilnych
    b)dotyczy spraw w ogole nie objetych regulacją administracyjnoprawną
    c)wydana zostala w sprawie w ktorej dana kwestia w ogole nie moze byc
    podstawa decyzji
    d)gdy sprawa nie przewiduje wydania decyzji
    e)decyzja zostala oparta na upowaznieniu ustawy (czyli rozporzadzenie) ale
    organ przekroczyl granice upowaznienia
    f)decyzja zostala oparta na przepisie aktu nieobowiązującego albo na akcie
    powszechnie nieobowiązującym (np jakies zarzadzenie)

    Rażące naruszenie to pojęcie płynne.W zasadzie pozostaje tylko orzecznictwo
    sądowe bo nie da sie tu wyprowadzic jakis ogólnych reguł
    pzdr

  • 7. Data: 2004-06-03 11:29:00
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):
    >
    > Rażące naruszenie to pojęcie płynne.W zasadzie pozostaje tylko
    orzecznictwo
    > sądowe bo nie da sie tu wyprowadzic jakis ogólnych reguł

    Czy obywatel moze ocenic, ze dana decyzja
    byla wydana z "razacym naruszeniem prawa"?
    Czy musi to jakos udowodnic, uzasadnic? Jak?

    Mowie o sytuacji, gdy byla z pewnoscia
    bledna podstawa prawna.

    WOJSAL

  • 8. Data: 2004-06-03 12:08:48
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    > "oczywistego błędu pisarskiego". Oczywiście pod warunkiem, że nie
    > naruszono przepisów obowiązującej obecnie ustawy.

    OK.
    A co trzeba zrobic, by - przy wydaniu decyzji - "razaco
    naruszyc prawo"?

    WOJSAL

  • 9. Data: 2004-06-03 13:36:37
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    > A co trzeba zrobic, by - przy wydaniu decyzji - "razaco
    > naruszyc prawo"?

    No przykładów można wiele wymienić. Przede wszystkim trzeba to prawo
    naruszyć. A zatem decyzja musi być niezgodna z obowiązującym prawem. Na
    przykład nakaz rozbiórki budynku, który został legalnie postawiony.

  • 10. Data: 2004-06-03 17:28:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Owszem spowoduje. To jest decyzja wydana bez podstawy prawnej

    Przykro mi, ale nie mogę się zgodzić z Twoją wykładnią tego przepisu. Jest
    pewna - moim zdaniem poważna - różnica pomiędzy tym, że ja ci przyjdę i
    ukradnę samochód, a tym, że przyjdę jako komornik i go zabiorę mylnie
    wpisując w protokół zajęcia podstawę prawną. A Twoje rozumowanie prowadzi
    do zrównania tych przypadków.

    247

    > Art 156 dotyczy decyzji administracyjnych a nie postepowania dowodowego
    w kpa.

    No i co z tego? No to żeby dotyczyło decyzji. Załóżmy, że uchwała rady
    gminy zabrania budowania domów z płaskim dachem. Architektura odmawia
    wydania pozwolenia na tak zaprojektowany budynek, ale w uzasadnieniu myli
    numer uchwały. Sama decyzja jest zgodna z prawem. Przy jej wydaniu prawa
    nie naruszono. Choć zawiera błąd bez wątpienia.

    No i nie można tego przypadku zrównywać z sytuacją, gdy w danej gminie
    takiej uchwały nie ma, tylko urzędnikowi się coś po... i wydał odmowną
    decyzję. Tu nie ważne, jaką podstawę prawną wpisze, a i tak decyzja będzie
    wydana z naruszeniem prawa.