  • 11. Data: 2004-06-04 10:29:58
    Temat: Re: KPA art. 156 - razace naruszenie prawa
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    news:c9nrfn$krt$4@news.onet.pl...
    > No i co z tego? No to żeby dotyczyło decyzji. Załóżmy, że uchwała rady
    > gminy zabrania budowania domów z płaskim dachem. Architektura odmawia
    > wydania pozwolenia na tak zaprojektowany budynek, ale w uzasadnieniu myli
    > numer uchwały. Sama decyzja jest zgodna z prawem. Przy jej wydaniu prawa
    > nie naruszono. Choć zawiera błąd bez wątpienia.
    >
    > No i nie można tego przypadku zrównywać z sytuacją, gdy w danej gminie
    > takiej uchwały nie ma, tylko urzędnikowi się coś po... i wydał odmowną
    > decyzję. Tu nie ważne, jaką podstawę prawną wpisze, a i tak decyzja będzie
> [...]

    Czy zatem "bledna podstawa prawna" jest wtedy, gdy
    jest bledny numer artykulu, punktu itp - jednak
    istnieje odpowiedni artykul lecz ma inny numer?
    Natomiast "razace naruszenie prawa", gdy np.
    podano artykul jakis tam, lecz nie tylko
    ten artykul nie jest podstawa prawna ale i zaden inny.
    Czy dobrze Cie zrozumialem?

    WOJSAL

  • 12. Data: 2004-06-04 11:47:54
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    > Użytkownik "Pawel N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > błędnej
    > nie

    > Przykro mi, ale nie mogę się zgodzić z Twoją wykładnią tego przepisu. Jest
    > pewna - moim zdaniem poważna - różnica pomiędzy tym, że ja ci przyjdę i
    > ukradnę samochód, a tym, że przyjdę jako komornik i go zabiorę mylnie
    > wpisując w protokół zajęcia podstawę prawną. A Twoje rozumowanie prowadzi
    > do zrównania tych przypadków.

    W ogole nie rozumiem o Ci chodzi w/w przykładzie. Mi po prostu chodziło o to
    że wydanie decyzji ostatecznej ktora ma błędną podstawe albo nie ma w ogóle
    podstawy albo ma podstawe która w oczywisty sposób sie odnosi do sprawy do
    której nie powinna sie odnosic. Ty napisales ze to nie jest naruszenie prawa
    a wg mnie jest skoro mozna takie decyzje ostateczne wystrzelic w kosmos
    zaskarżając je do organu wyższego niz ten który je wydał i mozna stwierdzić
    ich nieważność.

> [...]
    > numer uchwały. Sama decyzja jest zgodna z prawem. Przy jej wydaniu prawa
    > nie naruszono. Choć zawiera błąd bez wątpienia.

    To o ile pamietam nazywa sie bledem pisarskim czy cos w tym stylu.

> [...]
    > takiej uchwały nie ma, tylko urzędnikowi się coś po... i wydał odmowną
    > decyzję. Tu nie ważne, jaką podstawę prawną wpisze, a i tak decyzja będzie

    Zgadzam sie i w ogole tego nie zrównywałem, widocznie sie nie zrozumielismy.

    pzdr

  • 13. Data: 2004-06-05 00:57:19
    Od: "mr_pope" <m...@g...pl>

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > Co oznacza w art 156 ust.1 p.2 zwrot "razace
    > naruszenie prawa"?
    > Czyli kiedy mamy do czynienia z brakiem
    > podstawy prawnej a kiedy z razacym naruszeniem
    > prawa?
    Zgodnie z orzecznictwem NSA do decyzji wydanych bez podstawy prawnej należą:
    a) wykraczające poza sferę stosunków administracyjnoprawnych,
    b) wydane na podstawie przepisów pozaustawowych,
    c) wydane w sprawach, w których stan prawny jest kształtowany z mocy samego
    prawa, co wyklucza możliwość działania administracji w formie decyzji,
    d) wydane w sprawach, w których z mocy przepisów prawa materialnego
    czynności powinny być dokonane w formie innej niż decyzja,
    e) wydane na podstawie przepisów prawa materialnego, które nie mogą mieć
    zastosowania w danej sprawie.

    Rażące naruszenie prawa to naruszenie wyraźnej, niebudzącej wątpliwości
    interpretacyjnej normy prawa materialnego lub prawa procesowego. Zwykle
    polega na tym, że organ nakłada obowiązek, przyznaje uprawnienia bądź ich
    odmawia pomimo istnieniu literalnych przepisów.

  • 14. Data: 2004-06-07 08:52:41
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "mr_pope" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Zgodnie z orzecznictwem NSA do decyzji wydanych bez podstawy prawnej
    należą:

    Gdzie moglbym znalezc to orzezczenie?
    Jaka jest sygnatura, identyfikator tego orzezczenia?

    WOJSAL