  • Data: 2009-06-27 23:06:57
    Temat: Re: KOLONIE - odpowiedzialność dzieci, rodziców, wychowawców
    Od: "lukeg" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    news:h2661i$h2l$1@news.dialog.net.pl...
    >W wiadomości news:h26593$lt3$1@inews.gazeta.pl lukeg

    > Gdzie coś takiego napisałem?
    Wiadomość h261ub$di5$...@n...dialog.net.pl, gdzie, cytuję, napisałeś: "Nie
    umyślnej, a zawinionej." Oddzielasz więc kwestię winy i
    umyślności-nieumyślności i wprost piszesz, że sama wina wystarczy, a
    umyślność nie ma żadnego znaczenia.

    > A widzisz, teraz zauważyłeś.
    > Zakres odpowiedzialności jest zależny od stopnia zawinienia.
    O! Trzecia koncepcja. Mamy więc:
    -wiadomość h261ub$di5$...@n...dialog.net.pl, gdzie piszesz, że przesłanką
    jest wina i wprost piszesz że umyślność dla pełnej odpowiedzialności
    regresowej nie ma znaczenia (cytowane wyżej)
    -wiadomość h263b6$eph$...@n...dialog.net.pl, gdzie twierdzisz, że przesłanką
    jest niedopełnienie obowiązku i umyślność/nieumyślność jest związana z tym
    niedopełnieniem (cytuję: "Zależy czy nie dopełnił obowiązku, co mogło być
    umyślne lub nie"); umyślność charakteryzować ma więc bezprawność, nie zaś
    winę.
    -i wreszcie tę, na którą teraz bezpośrednio odpowiadam,
    h2661i$h2l$...@n...dialog.net.pl, gdzie zakres odpowiedzialności łączysz
    (słusznie!) ze stopniem zawinienia.

    > BTW - nie numerowałem postów w żaden sposób a domyslać mi sie nie chce.
    > Powołując się na czyjeś wypowiedzi najlepiej używać ich prawidłowych
    > sygnatur i zamieszczać cytaty.

    Odpowiednie cytaty były, choć moje komentarze nie były umieszczone
    bezpośrednio pod nimi, jako że odnosiły się do obu wiadomości, tj.
    1ub$di5$...@n...dialog.net.pl (1. wiadomość) i
    h263b6$eph$...@n...dialog.net.pl (2. wiadomość). W każdym razie mam nadzieję,
    że w niniejszej jest jaśniej. Dla mnie było oczywiste, że numery odnoszą się
    do chronologicznej kolejności wiadomości w gałęzi wątku, w której biorę
    udział.

    > O, tu zaczynasz dobrze kombinować.

    W którym miejscu "źle kombinowałem", jeżeli w ogóle kombinowałem? Pojęcia
    przesłanek odpowiedzialności jest jasno określone. Terminy: wina, szkoda,
    związek przyczynowy, bezprawność mają ścisłe znaczenie i nie ma miejsca na
    kombinacje. Faktem jest, że aby o nich rozmawiać, trzeba wiedzieć, co
    znaczą.

    > Zauważ także, że w przedmiotowym zagadnieniu w grę wchodzić mogą nie tylko
    > kwestie z zakresu prawa cywilnego.

    Jaki jeszcze dział prawa należy rozważać w wypadku odpowiedzialności
    regresowej pracownika? I w jaki sposób wpływają na pojęcie winy?