    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jazda konno pod wplywem alkoholu
    Date: Tue, 2 Dec 2008 23:24:14 +0100

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:gh4bis$dr9$1@achot.icm.edu.pl...

> [...]
    > poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego
    > przystosowane". Koń nie jest maszyna, ani urządzeniem. Zatem, zeby byc
    > "pojazdem" musi byc "srodkiem transportu przeznaczonym do poruszania po
    > drodze". O ile moze i mozna przyjac ze kon jest srodkiem transportu, to z
    > pewnoscia nie mozna mowic "ze jest do czegos przeznaczony" (bo
    > przeznaczenie okresla czlowiek wytwarzajac jakas rzecz, kon zas ma
    > naturalne raczej pochodzenie). Tym bardziej nie jest "przeznaczony do
    > poruszania po drodze", bo czemu nie po polu, lesie, torze wyscigowym ?

    Nie przekonałeś mnie. Z samochodu też mogę zrobić kurnik, co nie zmienia
    stanu rzeczy, że jest pojazdem. W mojej ocenie koń staje się środkiem
    transportu w chwili, gdy jego dzierżyciel go do tego przeznacza, co
    następuje w wypadku jeźdźca w chwili dosiądnięcia konia. Jak z rzeczonegop
    konia zsiądzie i będzie go za uzdę prowadził, to będzie poganiaczem.

    > Kon zatem nie spelnia ustawowej definicji pojazdu, wiec w znaczeniu
    > prawnym pojazdem nie jest (byc moze w znaczeniu potocznym jest).
    > Skoro nie jst pojazdem to nie mozna go "prowadzić" w rozumieniu
    > art.178a/2 kk czy 87/2kw.

    Nie zgodzę się z Tobą, albowiem nie byłoby sensu uznawanie jeźdźca za
    kierującego.

    > Tu sie myslisz. Art 86 bardzo czesto stosuje sie do prowadzacych pojazdy.
    > Tak kwalifikuje sie wszelkiej masci np "stluczki, kolizje". Zatem sprawca
    > zdarzenia drogowego w ktorym ofiara odnosi obrazenia "ponizej 7 dni"
    > (wiadomo o co chodzi) nie odpowiada z art 177 kk lecz wlasnie z 86 kw.

    Ależ oczywiście. Mnie chodziło o to, że dla bytu czynu zabronionego z art.
    86 koneiczne jest stworzenie realnego zagrożenia.

> [...]
    > przeszkode na drodze nieumyslnie - chyba masz na mysli celowe np
    > wciagniecie na droge gałęzi zwalonego drzewa itp ? Bo nieumyslne
    > ustawienie przeszkody na drodze i wywolanie przez to stanu zagrozenia (np
    > kierowca tira zle przymocowal ladunek i ten zwalil sie z platformy na
    > jazdnie tarasujac ja) podlega pod art. 84 kw
    >
    > Do umyslnego ustawiania przeszkod na drodze raczej pasuje art 90 kw i art
    > 100 pkt 2 kw
    >
    > Nadto zauwaz, ze art 86/3 wyraznie wskazuje, ze z art 86 moze odpowiadc
    > prowadzacy pojazd, jak i tez inne osoby (rozgraniczenie)

    Zgadzam sie z Tobą w tej cześći, co nadal nie zmienia, że przyjecie takiej
    kwalifikacji wykluczałoby ściganie jeźdźca za pozostawanie pod wpływem
    alkoholu, o ile nie spowodował realnego zagrożenia na drodze.