  • 1. Data: 2010-12-02 13:43:06
    Temat: Jaka umowa?
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest sobie firma, która potrzebuje siły roboczej do uporządkowania lokalu,
    regałów, ometkowania towaru, poprawienia estetyki ekspozycji. Taka pomoc
    byłaby potrzebna raz, dwa razy w tygodniu, na dwie, trzy godziny. I tu dwa
    pytania:

    1. Czy z osobą wykonujacą takie zadania można zawrzeć umowę o dzieło?

    2.Jeżeli nie, to jaka forma jest korzystniejsza (dla firmy) - umowa
    zlecenie, czy umowa o pracę na ułamek etatu?

    Pozdrawiam
    Justyna

  • 2. Data: 2010-12-02 14:08:48
    Temat: Re: Jaka umowa?
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "krys" <k...@p...onet.pl> napisał

> [...]
    > pytania:

    > 1. Czy z osobą wykonujacą takie zadania można zawrzeć umowę o dzieło?

    Czy to miałaby być jednorazowa czynność (doprowadzenie do określonego stanu
    i koniec) czy regularna (te same czynności do jakiś czas)? Jeśli jednorazowa
    (nieważne, że rozłożona na etapy w czasie), to myślę, że spokojnie dałoby
    się podciągnąć to pod umowę o dzieło. Natomiast jeśli ta osoba będzie ww.
    czynności wykonywać w sposób regularny, co jakiś czas, to bardziej
    pasowałoby zlecenie.
    Etat wcale niekoniecznie. Tzn. przeciwskazań nie ma oczywiście :)

    > 2.Jeżeli nie, to jaka forma jest korzystniejsza (dla firmy) - umowa
    > zlecenie, czy umowa o pracę na ułamek etatu?

    Dla_firmy_zdecydowanie lepsza jest umowa na zlecenie.
    Nie mają wówczas zastosowania przepisy KP, czyli m.in. urlopy, wypowiedzenia
    umowy, badania lekarskie, zwolnienia chorobowe, szkolenia BHP, przepisy
    związane z ciążą i cała masa innych.
    Druga sprawa to składki na ZUS, ale w tym wypadku, jeśli ta osoba nie jest
    nigdzie ubezpieczona, to pracodawca tak czy siak płaciłby za nią podobne
    składki, jak w przypadku zatrudnienia na etat (oprócz chorobowego i
    wypadkowego). Nie płaciłby jedynie wówczas, gdyby już miała jakiś inny tytuł
    do ubezpieczenia np. była zatrudniona, była studentem, emerytem itp. Tutaj
    więcej:
    http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/umowa
    ;zlecenie;i;umowa;o;dzielo;-;jakie;skladki,97,0,2240
    97.html
    Z kolei przy umowie o dzieło składek nie płaci się nigdy (o ile nie
    podpisuje się jej z własnym pracownikiem, ale tutaj nie ma takiej sytuacji).

  • 3. Data: 2010-12-02 14:20:13
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Mordzia wrote:

    > "krys" <k...@p...onet.pl> napisał

    > Czy to miałaby być jednorazowa czynność (doprowadzenie do określonego
    > stanu i koniec) czy regularna (te same czynności do jakiś czas)?

    Raczej druga opcja.

    > Jeśli
    > jednorazowa (nieważne, że rozłożona na etapy w czasie), to myślę, że
    > spokojnie dałoby się podciągnąć to pod umowę o dzieło.

    Czekaj... Jeśli umowa brzmiałaby, że XY ma wykonać, to, co wyżej do końca
    2013 roku, to może to być dzieło?

> [...]
    > wypowiedzenia umowy, badania lekarskie, zwolnienia chorobowe, szkolenia
    > BHP, przepisy związane z ciążą i cała masa innych.

    Właśnie o to mi chodziło. O tą zbędną papierologię.

    Dzięki serdeczne, rozjaśniłeś.
    Justyna

  • 4. Data: 2010-12-02 15:21:02
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    Użytkownik "krys" <k...@p...onet.pl> napisał

    > Czekaj... Jeśli umowa brzmiałaby, że XY ma wykonać, to, co wyżej do końca
    > 2013 roku, to może to być dzieło?

    To zależy :)
    Jeśli np. najpierw kilka miesięcy ta osoba będzie robić porządek w szafach
    (w celu doprowadzenia do określonego stanu), potem kilka miesięcy poświęci
    na pometkowanie określonych towarów, potem z kolei sporządzi wystrój wnętrza
    i tak dalej, to dlaczego nie? Może też oczywiście robić te czynności na
    przemian, ale chodzi o efekt końcowy.
    Ale jeśli to będzie regularne sprzątanie szaf, bo się ciągle brudzą i
    metkowanie coraz to kolejnych towarów (zauważ, że piszę o czynności
    niedokonanej), to już nie bardzo.
    Co innego oznacza "sporządzenie [konkretnych] raportów ABC" a co innego
    "sporządzanie [wielu] raportów ABC".
    Więc tutaj może być "sprzątnięcie [konkretnej] szafy i pometkowanie
    [konkretnych] towarów" ale "sprzątanie szaf i metkowanie towarów" już nie
    koniecznie. Innymi słowy umowa o dzieło to umowa rezultatu, a umowa zlecenie
    to umowa starannego działania.

    Ale skoro piszesz, że w grę wchodzi raczej druga opcja, to bezpieczniej
    byłoby zawrzeć umowę zlecenie,

    > Właśnie o to mi chodziło. O tą zbędną papierologię.

    No więc tutaj nie ma faktycznie.
    Przy umowach cywilno-prawnych jest tylko umowa, a obowiązuje kodeks cywilny.

  • 5. Data: 2010-12-02 15:23:02
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Mordzia wrote:

    > Ale skoro piszesz, że w grę wchodzi raczej druga opcja, to bezpieczniej
    > byłoby zawrzeć umowę zlecenie,

    Tak mi się właśnie wydawało, dzięki.
    J.