  • 11. Data: 2007-01-31 22:54:04
    Temat: Re: Jak zastrzec prawa autorskie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Jan 2007, Arek wrote:

    > I całe szczęście! Amerykanie osiągnęli najwyższy stopień kretynizmu w swoich
    > zapędach w tym względzie :(

    Hm... ale patent na koło wydano AFAIK w Australii, nie w USA!
    W USA zarejestrowali tylko (?) patent na "koło Ezechiasza" (opis
    w Biblii). Też głupota (żeby rejestrować coś na co istnieje opis
    sprzed wieków) ale chyba mniejsza niż rejestracja koła w ogóle.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-01-31 23:06:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Jan 2007, m...@w...pl wrote:

    > Mam pomysl i chcąc go komuś przekazać chcialbym miec pewność
    > <podpisany dokoment przez odbiorce>, ze jak wyjde od tej os., to ona
    > nie wykorzysta pomysłu podanego przeze mnie "na tacy" bez mojej
    > wiedzy.

    To Ci Piotr napisał: jeśli "pomysł" dotyczy np. rozwiązania technicznego
    *albo* utworu, to jedno (patent) jak i drugie (ochrona praw autorskich)
    wymaga istnienia *fizycznego* przykładu.
    Nie można opatentować czegoś, czego nie umie się zrobić i pokazać że
    działa (lub "jest").
    Nie podlegają ochronie autorskiej "koncepty" które nie mają, jak
    to ustawa określa, "utrwalenia".

    > i tu właśnie jest sprawa: chodzi o ten dokument. Rozmawiałam
    > ze znajomą pania prawnik, ktora powiedziala mi ze mozna zastrzec
    > prawa
    > autorskie <ponoc kosztuje to ok 40-50zl> i dostac jakis tam nr
    > certyfikatu,

    Sądząc po kwocie, chodziło jej o zastrzeżenie wzoru użytkowego,
    co nie jest "patentem" (nie chroni zasady jak patent) ale daje
    zabezpieczenie przed "podróbkami".
    Niemniej tu *również* chroni się konkretne rozwiązanie nie
    w formie "idei", ale np. konkretnego kufla :)
    Zastrzegam że gdybam na podstawie podanej kwoty.

    > "know-how",

    ...o ile wiem, know-how polega na tym że się wie a inni nie wiedzą :>
    Ochrony *nie ma*! - poza "działaniem na szkodę" (czyli np. jakby tak
    pracownik rozpowszechniał ową wiedzę).
    Taki znane przykłady "know-how" - skład Coca-Coli.
    Niby wiadomo z czego to się robi.
    Ale spróbuj... :) (i nie mylić z wzorem użytkowym butelki tejże marki,
    który już ochronie podlega!)

    > Nom to teraz gdyby komus udalo sie odkryc co i jak, to prosze o wiad :)

    Jak namierzysz technologię "patentowania pomysłów" to daj znać :)
    Bo w archiwach tej grupy znajdziej zaiste róże "pomysły na pomysły",
    włącznie z konceptem utajnienia *patentu* :> - ale z prawem nie wszystkie
    (owe pomysły) miały kontakt :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-02-01 00:20:01
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 31-01-2007 o 22:42:57 Olgierd <n...@n...problem>
    napisał(a):

    > Co to znaczy "nie dotyczy autorskich praw majątkowych"? I dlaczego nie
    > jest wszystko jedno co się wymyśli lub napisze, jeśli mowa o *utworze*?

    Mialem na mysli Art. 4. ustawy. Bo z jednej strony wszystko tam wymienione
    to [moga byc] utwory wedlug Art. 1, z drugiej nie stanowia przedmiotu
    prawa autorskiego. A z "nie dotyczy ..." to sie troszke zagalopowalem.

    > A pomysłów to się w ogóle nie da zastrzec, można uzyskać patent na
    > wynalazek, ochronę znaku towarowego itd. - ale pomysłu nigdy się nie da.

    Wszystko zalezy od 'zlozonosci' tego pomyslu. Mozna powiedziec: 'stopnia,
    w jakim autor wylozyl sposob wdrozenia danego pomyslu'. Przykladowo: na
    papierze stworzylem projekt satelity latajacego po orbicie ziemskiej.
    Pomysl jest na tyle kompletny, ze zawiera wszystkie wymiary, uzyte
    materialy, sposob montazu itd. Inny przyklad moze dotyczyc np. jakiegos
    protokolu internetowego.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 14. Data: 2007-02-01 08:45:58
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Jasko Bartnik* na tej grupie:

> [...]
    > wymiary, uzyte materialy, sposob montazu itd. Inny przyklad moze
    > dotyczyc np. jakiegos protokolu internetowego.

    No to znów, sięgnijmy do przepisów prawa własności przemysłowej:
    Art. 24. Patenty są udzielane na wynalazki, które są nowe, posiadają
    poziom wynalazczy i *nadają się do przemysłowego stosowania*, bez
    względu na dziedzinę techniki.

    Art. 28. Za wynalazki, w rozumieniu art. 24, nie uważa się w
    szczególności:
    1) odkryć, teorii naukowych i metod matematycznych, 2) wytworów o
    charakterze jedynie estetycznym, 3) planów, zasad i metod dotyczących
    działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier, 4) wytworów,
    których niemożliwość wykorzystania może być wykazana w świetle
    powszechnie przyjętych i uznanych zasad nauki, 5) programów do maszyn
    cyfrowych,
    6) przedstawienia informacji.

    Będzie problem z "narysowanym satelitą".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 15. Data: 2007-02-01 10:31:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.02.2007 Olgierd <n...@n...spam.no.problem> napisał/a:
> [...]
    > cyfrowych,
    > 6) przedstawienia informacji.
    > Będzie problem z "narysowanym satelitą".

    Dlaczego?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2007-02-01 10:43:16
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 01-02-2007 o 09:45:58 Olgierd <n...@n...spam.no.problem>
    napisał(a):

> [...]
    > poziom wynalazczy i *nadają się do przemysłowego stosowania*, bez
    > względu na dziedzinę techniki.

    > Będzie problem z "narysowanym satelitą".

    Ale ten projekt nadaje sie do przemyslowego stosowania ... np. w
    rolnictwie do orania pola ;) Nie podoba mi sie nasze prawo patentowe ... a
    pozniej i tak ktos podpatrzy twoj wynalazek i opatentuje go u siebie w
    kraju ...

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 17. Data: 2007-02-01 10:56:19
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Marcin Debowski* na tej grupie:

    > Dlaczego?

    Wydaje mi się, że ze względów poznawczych - wprawdzie pkt 4 budzi mój
    usmiech (tu chodzi o perpetuum mobile ale może o coś jeszcze?) -
    aczkolwiek ZTCW UP nie lubi tego rodzaju pomysłów, które nie są
    jednoznacznie weryfikowalne.

  • 18. Data: 2007-02-01 22:06:03
    Od: m...@w...pl

    nie chodzi o patent!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tylko o prawo autorskie to o ile pamietam takie male r w koleczku

  • 19. Data: 2007-02-01 22:21:09
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *milka20* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > tylko o prawo autorskie to o ile pamietam takie male r w koleczku

    Nie ma takiego małego r w kółeczku, wydawało Ci się.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 20. Data: 2007-02-01 22:26:55
    Od: m...@w...pl

    apropos stwierdzenia, ze ktos moze moj pomysl przerobic i powiedziec,
    ze to jego...

    no wlasnie to troche jak z agencjami nieruchomosci. One zanim Ci
    doradza, kaza Ci podpisac kwitek, ze te adesu ktore oni Ci pokaza, to
    nawet za kilka lat <oni ustalaja termin wygasniecia> i nawet jak
    samemu kiedys od kolejnego wlasciciela znajdziesz to oni sobie licza
    prowizje!!