  • 1. Data: 2007-01-31 10:45:51
    Temat: Prekluzja dowodowa - sprawa gospodarcza w postępowaniu uproszczonym
    Od: "Janek" <n...@m...com>

    Witam,

    Czy w sprawie gospodarczej rozpoznawanej w postępowaniu uproszczonym powód
    może podać twierdzenia i dowody na pierwszej rozprawie, które mógł podać w
    pozwie, ale nie podał?
    Tzn. czy pierwszeństwo ma tu art. 505[5] § 1 czy art. 479[12] § 1 k.p.c.?

    J.

  • 2. Data: 2007-01-31 16:07:49
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Tak, pod warunkiem, że gdy wykaże, że nie mógł ich powołać wcześniej lub gdy
    potrzeba ich powołania wynikła później.
    Oczywiście mależy powołac wiarygodne okolicznoości wyjasniające dlaczego
    akurat na tym etapie postepowania, a nie w pozwie, wksazane zostały
    twierdzenia, dowody. Natomiat ocna zasadnosci ich powołania należy do sądu
    (władza dyskrecjonalna sedziego).
    Pozdrawiam Marta

  • 3. Data: 2007-01-31 20:56:51
    Od: "Janek" <n...@m...com>

> [...]
    > akurat na tym etapie postepowania, a nie w pozwie, wksazane zostały
    > twierdzenia, dowody. Natomiat ocna zasadnosci ich powołania należy do sądu

    Dzięki Marto, ale nie o to mi chodziło. Problem polega na tym, że co do
    zasady w postępowaniu w sprawach gospodarczych wszystkie twierdzenia i
    dowody trzeba wskazać w pozwie, a w uproszczonym najpóźniej na pierwszej
    rozprawie.
    Więc jeśli mamy sprawę gospodarczą w trybie uproszczonym to w którym
    momencie mamy prekluzję.
    Czy przepisy o postępowaniu uproszczonym są szczególnymi w stosunku do
    postępowania gospodarczego czy na odwrót?

    Ktoś może ma jakieś namiary na orzeczenia albo piśmiennictwo, bo mi sie nie
    udało nic znaleźć.

    J.

  • 4. Data: 2007-02-01 16:43:01
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    W noweilizacji kpc ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku pojawi się przepis
    art. 479 [1a], według którego w przypdaku ewentualnego zbiegu przepisów z
    zakresu postępowania oderębnego w sprawach gospodarczych z przepisami innych
    postępowaniń odrębnych będzie przyznawał pierwszeńswto stosowania przepisom
    dotyczącym postępowania gospodarczego (vide uzasadnienie projektu), stąd też
    w odniesieniu do spraw gospodarczych przepisy innych postepowań będą miały
    zastosowanie wtedy, gdy nie będa pozostawały w sprzeczności z przepisami
    postępowania odrębnego w sprawach gospodarczych.

    Tak to widzi ustawodawca.
    Marta