  • 1. Data: 2003-09-28 09:15:32
    Temat: Jak sprzedać działki rolne?
    Od: "aaaaa" <a...@c...pl>

    Obaj z bratem odziedziczyliśmy razem z bratem po 1/2 spadku po zmarłej
    matce.Mamy prawomocne orzeczenie o nabyciu spadku.
    Po jakimś czasie okazało się , że matka posiadała grunty rolne ok 2ha które
    były w dzierżawie ( sama nie prowadziła tego gospodarstwa).
    Chciałbym sprzedać działki rolne brat tez się na to zgadza. Obaj nie
    jesteśmy rolnikami i nie mamy takiego wykształcenia.
    1.czy musimy założyć nowe księgi wieczyste i stać się pełnoprawnymi
    właścicielami?
    2 czy jeden z nas musi się zrzec współwłasności ?
    3. czy możemy wspólnie zawrzeć umowę z nabywcą ?

    Dodatkową trudnością jest fakt ,że brat przebywa na stałe za granicą i nie
    może przyjechać aby uczestniczyć w czynnościach sprzedaży.

  • 2. Data: 2003-09-29 08:37:27
    Temat: Re: Jak sprzedać działki rolne?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "aaaaa" <a...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    które
    > były w dzierżawie ( sama nie prowadziła tego gospodarstwa).

    No to niechcacy zatailiscie przed US czesc spadku...

> [...]
    > jesteśmy rolnikami i nie mamy takiego wykształcenia.
    > 1.czy musimy założyć nowe księgi wieczyste i stać się pełnoprawnymi

    KW pewnie jest jestesciepelnoprawnymi wlascicielami,
    tylko ttrzeba zminic wpis w WK.

    > 2 czy jeden z nas musi się zrzec współwłasności ?

    nie..
    > 3. czy możemy wspólnie zawrzeć umowę z nabywcą ?

    tak

    > Dodatkową trudnością jest fakt ,że brat przebywa na stałe za granicą i nie
    > może przyjechać aby uczestniczyć w czynnościach sprzedaży.

    Moze udzielic odpowiedniego pelnomocnictwa

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-09-29 19:45:13
    Od: Robert Fonfara <a...@n...stronie.www>

    On Mon, 29 Sep 2003 10:37:27 +0200, Boguslaw Szostak wrote:

    > Użytkownik "aaaaa" <a...@c...pl> napisał w wiadomości
    > które
    [..]

    > Moze udzielic odpowiedniego pelnomocnictwa

    W kwestii formalnej. Z postu "aaaaa" wynika, że o gospodarstwie rolnym
    dowiedział się po stwierdzeniu nabycia spadku - zatem nie jest ono
    wymienione w postanowieniu sądu. To może rodzić problemy z poźniejszą
    sprzedażą gruntów(nieufność nabywcy, wpis do kw)
    Jeżeli otwarcie spadku nastąpiło przed 14 lutego 2001 to sąd
    wieczystoksięgowy NA PEWNO odmówi wpisu braci jako współwłaścicieli.
    Konieczne jest wydanie przez sąd spadku postanowienia uzupełniającego w
    przedmiocie dziedziczenia gosp. rolnego.
    Z powyższymi zastrzeżeniami zgadzam się z opinią przedpiszcy.

    --
    Robert Fonfara
    ----------------------------------

  • 4. Data: 2003-09-30 08:59:32
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Robert Fonfara" <a...@n...stronie.www> napisał w wiadomości

    > [..]

    > W kwestii formalnej. Z postu "aaaaa" wynika, że o gospodarstwie rolnym
    > dowiedział się po stwierdzeniu nabycia spadku - zatem nie jest ono
    > wymienione w postanowieniu sądu.

    Ale jest wymienione, ze SPADEK po zmarlym nabywaja.....
    A w sklad masy spadkowej wchodzi to, co zmarly mial w chwili smierci.

    > To może rodzić problemy z poźniejszą
    > sprzedażą gruntów(nieufność nabywcy, wpis do kw)

    Noo wpis w KW to trzeba by uaktualnic...

> [...]
    > Konieczne jest wydanie przez sąd spadku postanowienia uzupełniającego w
    > przedmiocie dziedziczenia gosp. rolnego.

    Tylko, ze to pole po mamie nie jest samodzielnym gospodarstwem rolnym...

    > Z powyższymi zastrzeżeniami zgadzam się z opinią przedpiszcy.

    Ja tez...

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-09-30 16:12:49
    Od: Robert Fonfara <a...@n...stronie.www>

    On Tue, 30 Sep 2003 10:59:32 +0200, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >
    > Ale jest wymienione, ze SPADEK po zmarlym nabywaja.....
    > A w sklad masy spadkowej wchodzi to, co zmarly mial w chwili smierci.

    Masz rację...
    ale do 14 II w razie dziedziczenia ustawowego(a zakładam, że takie tutaj
    miało miejsce) ktoś mógł nabyć spadek na zasadach ogólnych, a komuś innemu
    przypadało gospodarstwo rolne > 1 ha.(patrz przepisy Tytułu X ks. IV KC,
    uznane przez TK za niezgodne z Konstytucją).
    Stwierdzenie nabycia spadku powinno było zawierać wzmiankę o gospodarstwie
    i osobach, które je dziedziczą.
    Obecnie gospodarstwo dziedziczy się na zasadach ogólnych, zaś wzmianka o
    nim w postanowieniu czyniona jest jedynie dla celów fiskalnych.

    > Noo wpis w KW to trzeba by uaktualnic...

    No właśnie, jeżeli grunt podlega owemu specyficznemu reżimowi dziedziczenia
    to stwierdzenie nie ujawnia następstwa prawnego.
    Zatem nie może być podstawą do wpisu.

    > Tylko, ze to pole po mamie nie jest samodzielnym gospodarstwem rolnym...

    cut here---
    > Po jakimś czasie okazało się , że matka posiadała grunty rolne ok 2ha które
    > były w dzierżawie ( sama nie prowadziła tego gospodarstwa).
    cut here---

    A tu już trzeba by zapytać autora wątku, czy spełnione są przesłanki z art.
    55^3kc. Przyznaję, że poczyniłem w poprzednim poście zbyt wiele założeń:)

    --
    Robert Fonfara