    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak rozkminić problem instruktora prawa jazdy?
    Date: Thu, 8 Oct 2009 20:44:03 +0200

    Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:hal746$n5d$1@news.interia.pl...

    Moim zdaniem kluczowym jest sposób zawarcia umowy oraz wystawienia później
    faktury. Nie może to być umowa (i faktura) na prowadzenie nauki jazdy, bo
    faktycznie Wacek szkoły kierowców nie ma. Natomiast może on Świadczyć
    usługę pt. prowadzenie lekcji jazdy. W umowie - nie nazywał bym jej "o
    dzieło, bo dziełem nie jest, choć znaczenie to ma drugorzędne - zawarł bym
    warunek, że ma ją świadczyć osoba z uprawnieniami (nie koniecznie Wacek sam
    osobiście, ale zastępca ma spełniać prawem przewidziane warunki) przy
    pomocy własnego pojazdu przystosowanego do tego celu (zgodnie z
    przepisami). Koszt użycia pojazdu w jednej fakturze za przeprowadzenie
    lekcji. Kwestia wypracowania jakiegoś tam rozwiązania, ile ma wynosić
    należność i tyle. Bo jak będzie ryczałtem za lekcje, to Wacek zacznie
    lekcje prowadzić na postoju. Jak będzie miał płacone od kilometra, to będą
    jeździć autostradami (bo najekonomiczniej). To by trzeba było po prostu
    jakoś tam ustalić, by nie było przegięć.

    Jest tu tylko jeden problem. Powyższe stanowisko oparłem o lekturę
    Rozporządzenia z 2005 roku oraz jego zmiany z 2009 roku, bowiem na serwerze
    sejmowym nie ma niestety jednolitego tekstu. Nie mam niestety w domu LEX-a,
    bym miał pewność, że po drodze nie było jakiejś zmiany. Większego sensu
    ograniczeń w tym zakresie nie widzę, ale być nikt nie powiedział, że zakaz
    musi być sensowny.

    Jedyny ślad po jakimkolwiek ograniczeniu w sposobie zatrudnienia
    instruktora znalazłem w art. 103 ust. 2 pkt 6 PoRD, ale to wymóg
    zatrudnienia co najmniej jednego instruktora przez ośrodek (albo posiadania
    takich uprawnień przez właściciela). Dalsze ograniczenia co do Instruktora
    zawiera art. 105 PoRD, ale nigdzie tam obowiązku zatrudnienia instruktora
    nie widzę. Wywodzenie z tych zapisów obostrzenia, ze instruktor ma być na
    etacie uważam za nieuprawnione.

    reasumując, jeśli któreś starostwo w ramach nadzoru wytknęło "zatrudnienie"
    na podstawie umów cywilnoprawnych instruktorów jako uchybienie, to
    wezwałbym ich do podania podstawy prawnej. Bo może stosowny zapis znajduje
    się w jakimś innym akcie, który jest jakoś pośrednio powiązany z
    zagadnieniem i na który będzie ciężko wpaść. Jak podadzą podstawę prawną,
    to wówczas będzie można to przedyskutować.