  • Data: 2016-07-19 08:57:48
    Temat: Re: Jak przyszła emerytura?
    Od: "Danusia" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości
    news:XnsA64A2348C872Dbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Jak do tego licza się umowy zlecenia? Czy tylko umowa o prace?
    > A moze chodzi o miesiace w ktorych były opłacone jakiekolwiek składki,
    > niezaleznie, z jakiego tytułu?

    Oczywiście że chodzi o składki bez względu o tytuł z jakiego są płacone.

    Aktualnie przepisy przewidują emerytury dla osób które urodziły sie przed 1949r
    wypłacane z ZUS, emerytury przejściowe (10 lat) w których część jest wypłacana z ZUS
    wg. starych zasad, a część wg. nowych i część z OFE, oraz emerytury tylko wg nowych
    zasad dla kobiet urodzonych po 1954r i mężczyzn po 1958r z konta kapitałowego ZUS i
    OFE.

    Stara emerytura dla mężczyzny to kryterium wieku (65 lat+), lat pracy - opłacania
    składek min 25 lat i stosunek uzyskiwanego wynagrodzenia do średniej krajowej.

    Emerytura przejściowa to część obliczana jak dla starej i część kapitałowej (zarówno
    z ZUS jak i OFE). Aktualnie kapitałowa przysługuje gdy wysokość zgromadzonego
    kapitału przekracza 20 krotność zasiłku pielęgnacyjnego.

    Ze względu na wiek mężczyźni jeszcze nie kwalifikują sie do emerytury wg. nowych
    zasad.

    Zgodnie z prawem najniższa emerytura przysługuje osobom pobierającą starą emeryturę,
    lub przejściową.
    Osoby nie spełniające warunków przyznania emerytury (wiek, minimalny staż pracy,
    minimalna kwota zgromadzona na kapitałowym koncie emerytalnym, mają prawo ubiegać się
    o zasiłek z MOPS (finansowy, mieszkaniowy, bony na obiady) pod warunkiem że są
    zameldowani w danym mieście, dzielnicy.

    pozdrawiam