  • 1. Data: 2003-04-22 09:46:08
    Temat: JUBILER - 1450 pln - oszustwo co zrobić ???
    Od: p...@p...onet.pl

    Przejdę odrazu do konkretów.

    W 2001 r. kupiłem mojej narzeczonej pierścionek zaręczynowy w jednej
    z "renomowanych" firm jubilerskich w RP. Wykonany był wg. zamówienia pisemnego,
    albowiem w ofercie znajdował się wyłacznie taki pierścionez z bialego złota,
    natomiast ja chciałem złoto ŁACZONE białe z żółtym.

    Spisane było zamówienie.

    Po pewnym czasie pierścionek był do odbioru, jednak wykonano go jako CAŁEGO ze
    złota żółtego, nie przyjąłem towaru albowiem w zamówieniu jasno wyraziłem, iż
    chodzo o złoto łączone B i Ż.

    Po pewnym czasie ponownie pierścionek był do odbinoru. I tym razem było dobrze
    tak jak chciałem podpisałem zlecenie zapłąciłem i OK.

    ALE CO SIĘ OKAZAŁO "BIAŁE ZŁOTO" zaczyna się ścierać po niespeła 2 latach.
    Dzwonilem do rzeczoznawców, którzy stwiedzili, iż najprawdopodobniej to nie
    jest białe złoto a jedynie złoto żółte RODOWANE, co nie ma nic wsp. ze złotem
    białym jako stopem.

    CO ROBIĆ .....

    1. nie mam paragony
    2. nie mam tego zlecenia gdzieśmi zginęło
    3. mam tylko certyfikat na brylanty
    4. świadków dokonania zakupu i odbioru pierścionka
    5. czego mółbym żądać i na jakiej podstawie

    POMOCY

  • 2. Data: 2003-04-22 10:08:57
    Temat: Re: JUBILER - 1450 pln - oszustwo co zrobić ???
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > 3. mam tylko certyfikat na brylanty
    > 4. świadków dokonania zakupu i odbioru pierścionka
    > 5.  czego mółbym żądać i na jakiej podstawie

    UWAGA właśnie przekopuję wszystkie moje rzeczy i natrafilem na PARAGON

    Co sądzicie o takim stwierdzeniu jakie jest w nim zawarte.

    Biżuteria ZŁOTA Z B

    czy może tutaj chodzić o to, że skrót Z B to znaczy złoto ZÓŁTE i BIAŁE ?

  • 3. Data: 2003-04-22 11:18:02
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

> [...]
    Byłeś u tego jubilera ?
    Jesli on sie wypiera to bedziesz miał problem udowodnić,
    że zamówienie nie zostało wykonane z Twoim żądaniem.
    Mogą pomóc świadkowie.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2003-04-22 13:24:36
    Od: i<p...@o...pl>

    Witaj,

    czy mógłbyś zdradzić (na priv), gdzie był kupiony ten pierścionek?
    Obawiam się, że spotkała mnie ta sama przykrość.

    pozdrawiam,
    i.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-04-22 14:29:05
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " Użytkownik " wrote:

> [...]
    >
    > Biżuteria ZŁOTA Z B
    >
    > czy może tutaj chodzić o to, że skrót Z B to znaczy złoto ZÓŁTE i

    Znaczy na pewno, ze złoto z brylantami.

    Na prwie znam sie kiepsko, za to duzo lepiej na branzy jubilesrkiej. IMO nic
    nie wywalczysz, jesli nie masz kwitka ze pierscionek był robiony na
    zamowienie, i dokładnei n atym zamoiweniu opisane co zamawiałes.
    Nie wiem czy cos wskórasz w sądzie, ale u jubilera po dwóch latach na pewno
    nci nie wskórasz ( nawet jak były to takie molochy jak APART, YES czy KRUK).
    Nie gwarantuje, ze da sie na nowo zarodowac tą czesc "biała" albo wogole
    usunac w całosci rodowanie, zeby był równo "złoty", bo pierscionek ma
    kamien, a oprawa brylantów czesto uniemozliwia jakiekolwiek pozniejsze
    interewencje, nawet jego zmniejszenie.

    --
    Lia GG 1516512 ICQ 166035154
    howuser&userid=3338656

  • 6. Data: 2003-04-22 16:40:02
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > IMO nic
    > nie wywalczysz, jesli nie masz kwitka

    Zawsze ten "kwitek". Przeciez ma swiadkow, ktorzy moga zeznac,
    ze rzeczywiscie pierscionek byl na spec. zamowienie itp.

    Nie zawsze potrzebny jest "kwitek". Mozna wrecz powiedziec, ze
    z reguly nie jest on potrzebny albo ze mozna sie czesto bez
    niego obyc.

    Radze najpierw pojsc do jubilera - przynajmniej z paragonem.

    Konrad

  • 7. Data: 2003-04-22 17:07:02
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " Konrad vel Legislator " wrote:

> [...]
    > niego obyc.
    >

    > Radze najpierw pojsc do jubilera - przynajmniej z paragonem.

    No wiec w sądzie prawdopodobnie świadkowie wystarczą, ale o ile znam
    "jubilerów" to mu sie roześmieją w twarz.
    Poza tym jesli nie było to w konkretnej duzej sieci kupowane, i na
    pierscionku oprócz próby nei bedzie wybity znak firmy to moze dosc trudno
    byc udowodnic ze pierscionek tenże był kupiony w konkretnym miejscu. Nawet
    jesli ma certyfikat brylantu - ciezko bedzie udowodnic, ze kamien nie byl
    przekładany.

    Kolejne pytanie - to , ze zamawial przy swiadkach to jedno, pytanie, czy
    przy swiadkach tez kupował ten pierscionek. Bo jesli nie, to przeciez mogli
    w dniu sprzedazy ustalic ze rodowanie jest OK zamaist białego złota, a cena
    była adekwatna do zawartosci, bo np za białe złoto musiałaby byc wyższa. ( A
    ludzie niestety czesto wybierają rodowane mimo ze jest to ładna zabawka na 2
    miesiace, bo potem nastepuje zabrudzenie, którego nei da sie oczyscic, a
    nastepnei dzieje sie tak, jak w powyzszym przypadku).

    Oczywiscie, lepiej z jubilerem pogadac, i sie dogadac - pewnei i szybciej i
    taniej. Jesli jest to duza siec to potem jeszcze ewentualnie zwrocic sie z
    problemem do centrali.
    Wiem, ze w jednej z sieci był takiprzypadek. Najpierw sprowadzono z Włoch
    piękne pierscionki z białego złota z szafirami i brylanatami. Wszystko było
    z nimi OK. Nastepnei w Polsce zaczeto wytwarzac taki wzór, tyle ze rodowano
    zólte złoto. Gdy pojawiły sie reklamacje ( po ok 7 miesiacach od
    sprzedazy) - wszystkei reklamacje przyjmowano, oddawano pieniadze, i
    wycofywano reszte towaru ze sklepów firmowych. Moze sie uda..... :)

    A mam jeszcze pytanie - zawzse wyswiadczy swiadek? Przeciez tak naprawde
    moze on powiedziec co tylko zechce. I to wystarczy w sądzie?

    Aha, a z drugiej strony, moze sie okazac ze jubiler m a2 sprzedawcow, którzy
    wtedy byli w pracy, i jako ze pierscionek był na zamowienie, i był
    "poprawiany", to mogą oni _doskonale_ pamietac tego klienta, i pamietac, ze
    zgodził sie na rodowanie. Słowo przeciw słowu.

  • 8. Data: 2003-04-22 18:14:45
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    ze
    > zgodził sie na rodowanie. Słowo przeciw słowu.

    Nie zawsze swiadek wystarcza, ale jest to dowod jak kazdy inny*. Polskie
    procedury (cywilna - a w szczegolnosci karna) nie znaja "lepszych" i
    "gorszych"
    dowodow. Nie ma zadnej hierarchi! Sad ocenia zeznania swiadkow wedlug
    wlasnego przekonania, na podstawie wszechstronnego rozwazenia zebranego
    materialu (art. 233 KPC). Powod bedzie jeszcze mial do dyspozycji wspomniany
    paragon - z reguly widnieja na nim dane sprzedawcy, co pozwoli na
    udowodnienie, ze rzeczywiscie umowa byla zawarta z tym konkretnym zakladem
    jubilerskim.

    Rzeczywiscie zeznania swiadkow sa obarczone doza (czasem dosc duza)
    subiektywizmu, ale to nie znaczy ze nie mozna z nich korzystac i ab initio
    kwestionowac ich wiarygodnosc. Dowodow nie ocenia sie a priori!!!

    Jezeli chodzi o swiadkow "jubilera", to ww argumenty maja zastosowanie
    takze do nich. Nie mozna teraz - praktycznie in abstracto - okreslic
    kto ma racje. Sad przeslucha swiadkow, zbada pierscionek itp - potem
    wyda wyrok. Wiarygodnosc swiadkow ocenia sie nie tylko na podstawie
    tego co mowia, ale takze jak sie zachowuja podczas zeznawania, czy
    "placza" sie w zeznaniach itp.

    Na dodatek dodam, ze postepowanie cywilne nie zna zasady in dubio
    pro reo (jak w kpk: wszelkie nie dajace sie usuna watpliwosci rozstrzygane
    sie na korzysc oskarzonego/pozwanego) ani zasady domniemania niewinnosci.
    Tutaj ten kto przekona sad wygrywa! (hehe.. przynajmniej tak powinno byc
    ..:) ).

    Konrad

    *(kwestie dokumentow urzedowych pozostawiam na uboczu)