    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 13 Nov 2013 09:57:03 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Instytucje publiczne, a oprogramowanie komercyjne.
    <Pine.WNT.4.64.1311112334280.268@quad>
    <s...@p...org>

    On Tue, 12 Nov 2013, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2013-11-11, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To jakim obywatelem jest wg Ciebie sp. z o.o.? :)

    Złożonym ;)

    > Nie ma prostego wynikania. :)

    Nie ma.
    Ale nie zmniejsza to faktu, że z Twojego postu przebijało
    przekonanie, że na "przedsiębiorcę" można nakładać tak wot
    obowiązek ponoszenia kosztów i niczemu to nie wadzi, ale
    jakby nałożyć na "obywatela" to by wadziło.

    > Nie chodzi o kwestię security w sensie błędów w ablikacji, tylko o kwestię
    > zaufania do autora aplikacji. Dane jakie latają w takim płatniku pozwalają
    > na autoryzację "się" w dowolnym chyba banku telefonicznie i przejście
    > procedury "odzyskania konta", tudzież na wymyślenie bardziej wymyślnych
    > metod zaszkodzenia komuś.

    Ale przecież ewentualny problem leży dalej - czy one są jakoś
    zabezpieczone podczas owego "latania".
    Właśnie o tym pisałem: security by obscurity jest w przypadku
    masowo używanego oprogramowania niebezpieczne właśnie przez to,
    że sprawia POZORY zabezpieczenia danych!

    > Brak też jest potwierdzenia że urząd dane oprogramowanie akceptuje,

    Nie ma akceptować oprogramowania.
    Ma akceptować dane.

    > przetestował i że dane które otrzymał i potwierdził są rzeczywiście
    > tymi danymi które wysyłasz.

    Czegoś nie rozumiem.
    Aby na pewno mowa o specyfikacji bezpiecznej transmiji?
    Toć ludzie się wysilają, jakieś SSH itede, a tu piszesz, że owo
    security sprowadza się do faktu, że "program wie" co i jak wysłać
    i jakoby to ma dawać gwarancję zabezpieczenia!

    > Można to oczywiście rozwiązać inaczej niż "pełnym zamknięciem",

    Jakim zamknięciem?
    OTWARCIEM specyfikacji!

    > ale cokolwiek spodziewałbym się utrzymania nad tym kontroli,

    Nad czym, sprecyzuj proszę.

    > Znaczy Skarb Państwa,

    Nie, dawno nie czytałeś art.40 KC :D

    > czyli my? :)

    A to pewnie tak.
    Dlatego wzmiankowałem o prezesach ;)

    > Ja nie o tym, jak wyżej. :)

    Wyżej zasugerowałeś, że można dane puszczać bez ochrony i umożliwić
    podsłuch.
    A o ile pamiętam, np. nad "Płatnikiem" dyskusje nie sprowadzały się
    do faktu że transmisje są niechronione, a przeciwnie, do rozważań czy
    aby autorzy nie naruszyli praw autorskich, "zamykając" w aplikacji
    kod wolny służący do skutecznego szyfrowania.

    pzdr, Gotfryd