  • Data: 2013-11-04 13:58:46
    Temat: Re: Instytucje publiczne, a oprogramowanie komercyjne.
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 04 lis 2013 10:49, jw23 pisze:
    > Wiele instytucji państwowych wymaga od interesantów korzystania z
    > oprogramowania Microsoft Office, czy też systemu operacyjnego
    > Microsoft Windows. Przykładem może być e-sąd
    > https://www.e-sad.gov.pl/default.aspx?AspxAutoDetect
    CookieSupport=1
    > gdzie aby podpisać skłądany pozew trzeba korzystać z MS Windows.

    A możesz lepiej uargumentować to stanowisko? Bo ja widzę, że procedura
    podpisania pozwu bazuje na języku Java.

    > Jako że to instytucja publiczna to nie powinna ona wymagać od
    > interesantów korzystania z komercyjnego oprogramowania.

    Polemizowałbym. Kontakt z instytucjami publicznymi na całym świecie
    odbywa się również za pośrednictwem kartek, długopisów i telefonów,
    które także darmowe nie są.

    Poza tym nie jest winą instytucji publicznych, że zdecydowana większość
    obecnych komputerów to PC-ty z systemem Windows. Oczywiście stosowana
    technologia powinna być możliwie uniwersalna i działać niezależnie od
    używanej platformy, ale nie zawsze się to udaje.

    Gdyby nie było innej opcji - co raczej jest rzadkością - co wolałaby
    WIĘKSZOŚĆ społeczeństwa? Platformy bazującej na darmowym oprogramowaniu,
    które stosuje kilka % ludzi (np. Linux) czy platformy bazującej na
    oprogramowaniu odpłatnym, której i tak używa 80-90% ludzi?

    > Na jakie przepisy można się powołać i gdzie można złożyć skargę na
    > taki stan rzeczy?

    Bardzo teoretycznie i potencjalnie, to można by powołać się na przepisy
    Konstytucji, np. dotyczące prawa do sądu czy dostępu do administracji
    publicznej. Ale to naprawdę długa droga i trudna sprawa, żeby
    przekonująco wykazać, że instytucje publiczne "zmuszają" do używania
    produktów MS i nie dają żadnej innej drogi.

    --
    .B:artek.