  • 1. Data: 2002-04-12 20:43:53
    Temat: Ile urlopu?
    Od: "Kasia" <k...@r...net.eu.org>

    ....przysluguje mi po pol roku pracy(umowa na czas nieograniczony)?
    Pozdrawiam Kasia

  • 2. Data: 2002-04-12 22:38:50
    Temat: Re: Ile urlopu?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 12 Apr 2002, Kasia wrote:

    > ....przysluguje mi po pol roku pracy(umowa na czas nieograniczony)?

    Zależnie od okresu dotychczasowego zatrudnienia od 9 do 13 dni, pod
    warunkiem że ukończyłaś coś więcej niż szkołę podstawową (od 1 września
    2002 gimnazjum).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-13 10:17:43
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Kasia" <k...@r...net.eu.org> wrote in message news:a97h0n$fsa$1@news.onet.pl...
    > ....przysluguje mi po pol roku pracy(umowa na czas nieograniczony)?
    > Pozdrawiam Kasia

    JEZELI TO TWOJE PIERWSZE 6 MIESIECY PRACY W ZYCIU, to prawo do urlopu (i to w
    czesci) nabywasz dopiero po przepracowaniu tych pierwszych 6 miesiecy w zyciu. To
    jedyna sytuacja, kiedy na urlop musisz poczekac. Wowczas po tych 6 miesiacach mozesz
    sobie odebrac 9 dni urlopu /chyba ze skonczylas technikum, szkole policealna lub
    studia, bo wtedy bedzie to 10 dni/ a po nastepnych 6 miesiacach nastepne 9(ew. 10)
    dni. Nastepny urlop dostajesz juz normalnie, caly z gory.

    JEZELI JUZ W CALYM SWOIM ZYCIU PRZEPRACOWALAS 1 ROK, to:
    Jezeli masz umowe na czas nieograniczony, to mozesz sobie nawet na poczatku roku
    wybrac urlop za caly rok. Wysokosc tego urlopu jest uzalezniona od ukonczonej szkoly
    i tego od jak dawna, po skonczeniu szkoly, ktora wliczasz do urlopu, juz pracujesz.

    Wymiar urlopu, zgodnie z art. 154 kodeksu pracy wynosi:
    1) 18 dni roboczych - po roku pracy,
    2) 20 dni roboczych - po 6 latach pracy,
    3) 26 dni roboczych - po 10 latach pracy.
    Do urlopu nie wlicza sie dni wolnych od pracy z innego powodu (swiat, sobot i
    niedziel). Te dni sa wolne, wiec np. teraz w maju mozesz wyjechac (na tzw. dlugi
    week-end) 27 kwietnia, a wrocic 5 maja (co daje razem 9 dni wolnych), ale tylko 3
    dni tracisz na to z urlopu (29 i 30 kwietnia oraz 2 maja), bo reszta to soboty,
    niedziele i swieta narodowe.

    Na koniec jeszcze zacytuje artykul, z ktorego mozesz sie dowiedziec, ktora szkola
    daje Ci ile lat pracy:

    Art. 155. § 1 Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu
    ukończenia:

    1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej - przewidziany programem
    nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

    2) średniej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas trwania nauki,
    nie więcej jednak niż 5 lat,

    3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół
    zawodowych - 5 lat,

    4) średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lata,

    5) szkoły policealnej - 6 lat,

    6) szkoły wyższej - 8 lat.

    Ale uwaga: Tych okresów nie można sumować ani ze soba ani z okresami pracy, czyli np.
    ktoś kto skończył studia wlicza sobie tylko 8 lat oraz lata przepracowane po
    ukonczeniu studiow.

    Pozdrawiam, Marta Wieszczycka

    Ps. Jezeli mialabys problem z wyliczeniem swojego urlopu na podstawie podanych
    przepisow, to napisz dokladnie jaki typ szkoly skonczylas i kiedy, kiedy i ile juz
    pracowalas (ale umowy zlecenia i o dzielo sie nie licza), to odpowiem Ci dokladnie i
    wprost, jaki urlop Ci sie nalezy.

    Ps. 2 Nie mam pojecia, skad moj przedmowca 13 dni, ani dlaczego uwaza, ze osobom,
    ktore nie ukonczyly gimnazjum nie przysluguje urlop, ani co oznacza "zaleznie od
    czasu dotychczasowego zatrudnienia" w tych okolicznosciach, kiedy przeciez osoba,
    ktora przepracowala w zyciu juz tylko 1 rok ma prawo przynajmniej do 18 dni urlopu.

  • 4. Data: 2002-04-13 10:21:52
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Oczywiscie powinno byc:
    Nie mam pojecia, skad moj przedmowca wzial 13 dni (...)

  • 5. Data: 2002-04-14 05:52:23
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    > Oczywiscie powinno byc:
    > Nie mam pojecia, skad moj przedmowca wzial 13 dni (...)

    Być może twój przedmówca szerzej widział pojęcie urlopu stąd te 13 dni...
    Należy pamiętać, iż wymiar urlopu określony w kodeksie pracy jest wymiarem
    podstawowym.Układy zbiorowe pracy mogą określić wyższy wymiar urlopu dla
    określonych kategorii zawodowych, branży bądź
    stanowisk...np.nauczyciele,sędziowi ,młodociani ...itp.
    on prawo do urlopu wypoczynkowego wymiarze 20 dni roboczych,jeżeli prawo do
    urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat. Tak więc dla młodocianych takie
    przepisy przewidują inny wymiar urlopu tzn. osób ,które ukończyły 15 rok
    życia.. a nie przekroczyły 18.
    Takim pracownikom przysługuje urlop w wymiarze :
    -12 dni roboczych - po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy ,
    - 26 dni roboczych - po upływie roku pracy / stąd mogłobyć te niewiadome 13
    /

    Tak więc w roku kalendarzowym ,w którym młodociany pracownik ukończył 18
    lat. ma on prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 20 dni roboczych,jeżeli
    prawo do urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat ...
    Sandra