    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: I znowu policjanci zabili ! Wymiękam :(
    Date: Mon, 10 May 2004 02:58:31 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc195.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    news:c7mh17$4ic$1@news.onet.pl...

    > Co do amunicji to przeczytaj w linku - nabój w samym dotyku był
    rozpoznawalny jako
    > ostry.

    Nie chce mi się nawet czytać. Miewałem takie naboje w ręku nieraz. Ja bym
    temu geniuszowi kazał to po dotyku rozpoznać. Niech mu będzie, że bez
    rękawiczki. Po za tym przy ładowaniu do magazynka, to się za kryzę łuski
    łapie, a nie za przód i wpycha kciukiem wciskając spłonkę. Tego od czubka
    nikt nie "maca", bo nie ma po co. Nie wyobrażam sobie, by to inaczej
    ładować. Nie opieraj swoich opinii proszę na ludziach, którym się wydaje,
    ze wiedzą, co mówią. Ciekawe ile razy ten gość wystrzelił taki nabój i czy
    sam go ładował, czy dostał strzelbę załadowaną.

    Naboje różnią się kolorem łuski i oznaczeniem napisanym czarnymi literami
    więc w ciemności raczej nie do odróżnienia. Amunicja gumowa jest w łusce
    przeźroczystej. W praktyce często ma kolor biały lub szaro-popielaty.
    Amunicja penetrująca (ołowiana) może być w czerwonej łusce (breneka) lub
    granatowej (śrut). Są jeszcze łuski zielone (proszkowa) i żółte (proszek z
    gazem CS).

    Jak już pisałem rzecz w tym, że ja pamiętam w użyciu amunicję gumową w
    czerwonych łuskach. Było to z 10 lat temu i nie wiem, czy gdzieś w Polsce
    nie ma tego jeszcze na magazynie. Tamta amunicja nie miała napisów na
    łusce z boku, a oznaczenie na dnie łuski wybite. Nie pamiętam już
    oznaczeń. Nie wykluczam, że używano również i amunicji w innych kolorach
    dawniej. Tak więc wbrew pozorom mogli się pomylić w przekonaniu, że
    dowieziono amunicję ze starych zapasów.

    Natomiast jak mógł się pomylić magazynier wydając amunicję, to nie
    potrafię zrozumieć. Brenekę czy śrut używa się sporadycznie i to raczej w
    działaniach AT. Użycie takiej amunicji, to jak użycie broni palnej. Tym
    trzeba naprawdę umieć strzelać. Kula z breneki może z sensowną energią
    przelecieć kilkaset metrów i zrobić komuś krzywdę.

    Dopuszczam możliwość, że w nocy można było pomylić amunicję gumową ze
    śrutową. Szary z granatem niewiele się różni. Z breneką to niemal
    niemożliwe, bo jest czerwona, chyba, że policjant był z dawnego naboru i
    pamiętał jeszcze stare oznaczenia, a dostarczoną amunicję wziął za
    amunicję starego typu. No ale po co im dowieziono amunicję śrutową do
    rozpędzania tłumu, to tego nie wiem.