eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja na komputer. › Re: Gwarancja na komputer.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.nask.pl!NNRP
    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja na komputer.
    Date: Sat, 6 Jul 2002 13:24:16 +0200
    Organization: PTH Stanpol
    Lines: 152
    Message-ID: <P...@i...stanpol.com.pl>
    References: <ag3a7i$lh2$1@news.tpi.pl> <3...@n...onet.pl>
    <1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    <P...@i...stanpol.com.pl>
    <8...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    Reply-To: g...@s...com.pl
    NNTP-Posting-Host: irys.stanpol.com.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: pippin.warman.nask.pl 1025954772 13199 195.164.200.3 (6 Jul 2002 11:26:12
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 6 Jul 2002 11:26:12 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <8...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    X-Path-Notice: Path header has been filtered
    X-Orig-Path: irys.stanpol.com.pl!smolik
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:99442
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sat, 6 Jul 2002, Jacek wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    >+ >
    >+ > On Fri, 5 Jul 2002, Jacek wrote:
    >+ > [...]
    >+ > >+ Rekojmi udziela jedynie sprzedajacy a nie producent.
    >+ >
    >+ > Sprzedający musi udzielić rękojmi (tak stanowi prawo),
    >+ > ale to nie to samo co napisałeś.
    >+ To napisz co uwazasz za sluszne i obowiazujace.

    Masz dwie linijki wyżej, nie ma sensu powtarzać.
    [...]
    >+ > Twoja wypowiedź sugeruje że producent *nie może* udzielać
    >+ > rękojmi (możesz pokazać przepis który mu zabrania ?)
    >+
    >+ Ok.
    >+ To przeslij mi tekst rekojmi producenta, ktora nie udziela gwarancji
    >+ a udziela rekojmi.

    Jak zwykle uważasz że ty możesz teoretyzować jak powinno być,
    a sam masz prawo wymagać przykładów.
    Nie dostaniesz (ode mnie) bo nie mam umów z producentami.
    BTW: Przykład o rękojmi udzielanej przez redystrybutora przezornie
    wyciąłeś. Też ci nie poślę, bo skoro nie wystawiają jej www
    to widać jest przeznaczona tylko dla tych co zawarli umowę.
    [...]
    >+ > Innego (skutecznego) niż nieoddawanie nie znam ;)
    >+ Nieoodawania komu przez kogo ?
    >+ Klient korzysta z rekojmi, oddaje zepsuty komputer, dostaje zwrot kasy.

    Widziesz ";)" tam wyżej ?
    "Zepsuty" oznacza "niedziałający", co nie oznacza że wszystkie
    elementy są "zepsute".
    Widzę o co ci chodzi (chciałbyś aby elementy raz dopuszczone
    do sprzedaży nie mogły być ponownie użyte jako "nowe"), ale jeśli
    oczekujesz poparcia "A.L. mode" (czyli wybrania wszystkich pasujących
    ci - i *tylko* pasujących - sformułowań z przepisów) to go ode mnie
    nie dostaniesz (i trudno) :)
    Tak BTW: niektóre elementy powinny być "używane" (kondensatory
    elektrolityczne, dla przykładu): mając do wyboru zasilacz który
    był od czasu do czasu włączany i taki co leżał jako "nowy" w magazynie
    przez dwa lata, spytaj najpierw jakiegoś elektronika który wziąc ;)

    >+ Co sie dzieje we wtornym obrocie z tym zepsutym komputerem, zepsutymi
    >+ podzespolami, do kogo ostatecznie trafiaja i czy jako nowe czy uzywane,
    >+ czy jako nowy komputer, czy jako uzywany po naprawie ?

    AFAIK zależy wyłącznie od polityki producenta.

    >+ > >+ I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem z wadliwego
    >+ > >+ sprzetu oddanego w ramach rekojmi ?
    >+ >
    >+ > Rękojmi lub gwarancji albo innych form rozliczania się.
    >+ > Np. przy drobnicy stosuje się czasami "101%" albo "105%"
    >+ > (w paczce jest kilka sztuk więcej "na straty").
    >+
    >+ Ale to jest jedynie jedna z opcji.
    >+ Zalozmy ze nie obowiazuje. Co sie dalej dzieje z zepsutym komputerem ?

    Która ? Rękojmia, gwarancja czy "inna forma" nie obowiązuje ?
    Nie ma powodu (IMO) żeby sprzedawca przyjmujący reklamację
    w ramach rękojmi sam skorzystał z gwarancji.
    [...]
    >+ > Twoja wypowiedź sugeruje że producent *nie może* udzielać
    >+ > rękojmi
    >+ (koniec cytatu)
    >+
    >+ Moja wypowiedz niczego nie sugeruje, ani jej intencja nie bylo
    >+ sugerowanie niczego poza wyrazona trescia.

    Cóż, przykładowa treść którą ponawiasz:
    +++
    >+ I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem
    >+ z wadliwego sprzętu.
    >+ Rekojmia nie obowiazuje, bo producent udziela gwarancji.
    ---
    Z interpretacją nie będę się spierał, kto umie czytać
    niech wyciąga wnioski.

    >+ > Co do dealerów: przypadki udzielania rękojmi (bynajmniej
    >+ > nie wg zasad w KC, ale np. do 2 dni "na sprawdzenie") są
    >+ > mi znane.
    >+
    >+ Czy rekojmia moze sie ograniczyc do testowania >?

    Nie ma powodu żeby mogła się ograniczyć. Mowa o dozwolonych
    w *polskim* KC wyłączeniu rękojmi. Może komuś będzie się chciało
    przytoczyć właściwą maksymę rzymską ("kto może więcej ten
    może i mniej").

    >+ W Niemczech w handlu uzywanymi samochodami jest dokladnie odwrotnie.
    >+ To kupujacy oswiadcza ze przetestowal,

    Zdecyduj się co z czym porównujesz: w .pl można *również*
    wyłączyć rękojmię przy sprzedaży między osobami fizycznymi
    nie prowadzącymi DG; dlatego więkoszość handlarzy starymi
    samochodami prowadzi pośrednictwo (komis) i całość działa
    identycznie. Tylko co to ma do *nowego* sprzętu ??
    [...]
    >+ > >+ Prawo do wymiany na nowy sprzet to dopiero 2-3 naprawy.
    >+ >
    >+ > *Obowiązek* Wiem, tu "prawo" jest właściwym słowem :) ale
    >+ > jest wieloznaczne: sugeruje że "można dopiero po..." (a to
    >+ > nieprawda).
    >+ >
    >+ Co jest znow nieprawda >?

    Możliwy wniosek że "dopiero po 2-3 naprawach *wolno*
    wymieniać". Fakt że brzmi idiotycznie nie znaczy że
    nie jest możliwe w jakimś systemie prawnym.
    Dlatego IMO zdecydowanie lepszym zapisem jest "prawo
    do obowiązkowej" lub "przymusowej..."

    >+ Ostrzegam cie, aby uwazal na kazde slowo ktore wypowiadasz

    Od pół godziny nie powiedziałem ani słowa ;)
    A jesli chodzi o ten wątek to również przestaję pisać.
    -:)

    >+ Dopuszczenia udzielania przez dealera i sprzedawcy jedynie pisemnej
    >+ rekojmi w swoim imieniu, a gwarancji jedynie w imieniu producenta.
    >+
    >+ Uzasadnienie [...]

    Przyjęto. Ja tam bym wolał żebyś nie został prawodawcą.
    [...]
    >+ Bez oznaczen hologramami czynnosci zerwania plomby
    [...]
    >+ Rozwiazaniem byloby powolanie urzedu d/s

    Jasne. Wszystko w imię popierania przedsiębiorczości
    i ograniczania biurokracji, a jakże :)

    >+ Mam nadzieje, ze nie jest dla ciebie obojetne, czy kupujesz nowy
    >+ komputer, czy tez uzywany komputer, zepsuty, naprawiony, ponownie
    >+ zapakowany i sprzedany jako nowy, z nowym drukiem gwarancji.

    Nie jest. Ale wszystko ma swoją cenę: można kupić towar
    w hipermarkecie, można w specjalistycznym sklepie, można kupić
    "bezmarkowy składak Krzak& co" albo sprzęt 5 lat gwarancji;
    można kupić z plombą lub bez (twój argument że "sprzedaje
    się....bez" świadczy tylko o tym, że są chętni na taki
    sprzęt - z reguły *za niższą cenę*, jako że koszt supportu
    *ma szanse* być mniejszy).
    Twoje pomysły *też* by kosztowały, a to że "ktoś" musi
    za to zapłacić to już cię nie obchodzi :]
    Pięknie dziękuję, ale pomysłów nie poprę.

    Pozdrowienia, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1