eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja na komputer. › Re: Gwarancja na komputer.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!newsfeed.tpinternet.
    pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja na komputer.
    Date: Sat, 06 Jul 2002 02:04:50 +0200
    Organization: Extreme golf course designer
    Lines: 177
    Message-ID: <8...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    References: <ag3a7i$lh2$1@news.tpi.pl> <3...@n...onet.pl>
    <1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    <P...@i...stanpol.com.pl>
    NNTP-Posting-Host: pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news2.tpi.pl 1025913904 8777 213.76.228.57 (6 Jul 2002 00:05:04 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 6 Jul 2002 00:05:04 +0000 (UTC)
    X-Accept-Language: en-US,pl
    X-Mailer: Mozilla 4.79 [en] (Win98; U)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:99426
    [ ukryj nagłówki ]

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    >
    > On Fri, 5 Jul 2002, Jacek wrote:
    > [...]
    > >+ Rekojmi udziela jedynie sprzedajacy a nie producent.
    >
    > Sprzedający musi udzielić rękojmi (tak stanowi prawo),
    > ale to nie to samo co napisałeś.
    To napisz co uwazasz za sluszne i obowiazujace.
    W Niemczech sprzedajacy uzywany samochod nie musi udzielac zadnej
    rekojmi , a co wiecej, wyraznie wylacza dopuszczalnosc jakiekolwiek
    roszczen wynikajacych z rekojmi.

    > Twoja wypowiedź sugeruje że producent *nie może* udzielać
    > rękojmi (możesz pokazać przepis który mu zabrania ?)

    Ok.
    To przeslij mi tekst rekojmi producenta, ktora nie udziela gwarancji a
    udziela rekojmi.

    >
    > [...]

    > >+ Zatem podsumowujac, czy istnieje mechanizm oznaczania sprzetu uzywanego
    > >+ jako uzywany i eliminowania go z obrotu handlowego jako
    > >+ nowy towar ?
    >
    > Innego (skutecznego) niż nieoddawanie nie znam ;)
    Nieoodawania komu przez kogo ?
    Klient korzysta z rekojmi, oddaje zepsuty komputer, dostaje zwrot kasy.
    Co sie dzieje we wtornym obrocie z tym zepsutym komputerem, zepsutymi
    podzespolami, do kogo ostatecznie trafiaja i czy jako nowe czy uzywane,
    czy jako nowy komputer, czy jako uzywany po naprawie ?

    >
    > >+ I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem z wadliwego
    > >+ sprzetu oddanego w ramach rekojmi ?
    >
    > Rękojmi lub gwarancji albo innych form rozliczania się.
    > Np. przy drobnicy stosuje się czasami "101%" albo "105%"
    > (w paczce jest kilka sztuk więcej "na straty").

    Ale to jest jedynie jedna z opcji.
    Zalozmy ze nie obowiazuje. Co sie dalej dzieje z zepsutym komputerem ?
    > >+ Rekojmia nie obowiazuje, bo producent udziela gwarancji.
    >
    > Primo - taki "komputeroskładacz" rzadko zaopatruje się
    > u producenta (np. płyt, kart grafiki) typu Intel czy Asus,
    > raczej u dystrybutora. Secundo: poproszę raz jeszcze skąd
    > wziąłeś zakaz udzielania rękojmi przez producenta ?

    Nie zakaz. Zakaz to jest twoja sugestia:
    (cytat):
    ****************************************************
    ****
    > Twoja wypowiedź sugeruje że producent *nie może* udzielać
    > rękojmi
    (koniec cytatu)

    Moja wypowiedz niczego nie sugeruje, ani jej intencja nie bylo
    sugerowanie niczego poza wyrazona trescia.

    > Co do dealerów: przypadki udzielania rękojmi (bynajmniej
    > nie wg zasad w KC, ale np. do 2 dni "na sprawdzenie") są
    > mi znane.

    Czy rekojmia moze sie ograniczyc do testowania >?
    W Niemczech w handlu uzywanymi samochodami jest dokladnie odwrotnie.
    To kupujacy oswiadcza ze przetestowal, dokonal ogledzin, odbyl jazde
    probna uzywanym samochodem i kupuje go w stanie w jakim jest,
    ZA WYLACZENIEM JAKIEJKOLWIEK REKOJMI
    >
    > >+ Prawo do wymiany na nowy sprzet to dopiero 2-3 naprawy.
    >
    > *Obowiązek* Wiem, tu "prawo" jest właściwym słowem :) ale
    > jest wieloznaczne: sugeruje że "można dopiero po..." (a to
    > nieprawda).
    >
    Co jest znow nieprawda >?
    Ostrzegam cie, aby uwazal na kazde slowo ktore wypowiadasz
    Oryginalny tekst brzmial:
    "
    I na jakiej zasadzie rozlicza sie sprzedajacy z producentem z
    wadliwego
    sprzetu oddanego w ramach rekojmi ?
    Rekojmia nie obowiazuje, bo producent udziela gwarancji.
    Prawo do wymiany na nowy sprzet to dopiero 2-3 naprawy.
    Co sie zatem dzieje z tym wadliwym sprzetem i gdzie pojawia sie na
    rynku, z jakimi dokumentami ?
    "
    Twierdzisz ze producent komputerow udziela jednoczesnie gwarancji i
    rekojmi :
    Gwarancji klientowi, rekojmi sprzedajcemu ?

    > [...]
    > >+ I ostatnie pytanie.
    > >+ Czy dopuszczalna jest dwoistosc rekojmi i gwarancji, gdy udziela ich
    > >+ sprzedajacy jednoczesnie jako sprzedajacy i producent ( czyli ten kto
    > >+ sklada komputer).
    >
    > Tak. Chyba pomijasz jeszcze jeden aspekt: że możesz mieć
    > *kilka* gwarancji na ten sam towar ! (od prodecenta, dealera
    > i sprzedawcy na przykład).

    Dokladnie o ten przypadek mi chodzilo.
    Chcialbym wyeliminowania tej dwoistosci i pozbawienia dealera i
    sprzedawcy wydania wlasnych gwarancji, za wyjatkiem gwarancji
    scedowanych na dealera/sprzedawce przez producenta.

    Dopuszczenia udzielania przez dealera i sprzedawcy jedynie pisemnej
    rekojmi w swoim imieniu, a gwarancji jedynie w imieniu producenta.

    Uzasadnienie dla powyzszego jest w swietle obowiazujacych przepisow o
    produktach bezpiecznych trywialne.
    Ani sprzedawca, ani dealer nie sa kompetentni, aby mogli okreslac ryzyko
    wadliwosci produktu we wlasnym imieniu i we wlasnym imieniu
    wydawac gwarancje obejmujaca odpowiedzialnosc z tytulu nieznanego
    ryzyka.

    Jak dealer samochodowy, importujacy samochody z dalekiego kraju,
    moze udzielac gwarancji na cokolwiek, we wlasnym imieniu, w zakresie
    rozszerzajacym zakres obowiazywania gwarancji producenta ?
    Jezeli juz, to w zakresie zawezajacym, czyli ze szkoda dla klienta.

    Tutaj przykladem sa dyski komputerowe, na ktore producent udzielal
    3 lat gwarancji, a sprzedawca gwarancji 1 roku.

    Takie przypadki powinny byc objete przepisami o ochronie praw konsumenta
    i skutecznie eliminowane.

    Czyli podsumowanie i wskazanie idealnej sytuacji.

    Jedynie producent jest upowazniony do udzielania gwarancji a inne
    podmioty w lancuszku posrednictwa handlowego, do cedowania uprawnien do
    udzielenia gwarancji na siebie.

    Gdy dozwalamy na dwoistosc i dopuszczenie udzielania przez producenta
    gwarancji i rekojmi.
    To sprzedawca ma otwarta opcje przyjecia sprzetu do naprawy w ramach
    gwarancji, a rozliczenia wadliwego sprzetu z producentem w ramach
    rekojmi
    i u producenta pojawia sie uzywany, uszkodzony sprzet, ktory producent
    potrafi naprawic, ale zmuszony jest ponownie wprowadzic do obrotu
    handlowego.
    I moze tego dokonac oznaczajac sprzet uzywany jako nowy, wprowadzajac
    klienta w blad.

    Bez oznaczen hologramami czynnosci zerwania plomby w zwiazku z
    testowaniem sprzetu komputerowego, zerwania plomby holograficznej w
    zwiazku z naprawa komputera, jego podzespolu,
    dopuscimy obrot rynkowy sprzetem uzywanym, oznaczonym jako nowy.

    Stickersy niczego nie oznaczaja, gdzy naklejane przez sprzedawce,
    producenta, moga byc naklejane wielokrotnie.

    Rozwiazaniem byloby powolanie urzedu d/s ochrony kon sumenta i rynku,
    ktory by wydawal holograficzne plomby na kazdy produkt dopuszczony do
    obrotu handlowego i kazdy sprzet bylby plombowany plombami
    holograficznymi jak alkohol banderolami akcyzy.

    Jezeli dopuszczasz wydawanie gwarancji przez delera, sprzedawce, to
    dopuszczasz brak rejestracji drukow gwarancji i wydanie nowej gwarancji
    lub wielu gwarancji na ten sam produkt
    i nowy druk gwarancji ukrywa informacje o dokonanych naprawach, wadach
    sprzetu i wprowadza klienta w blad, gdyz druk gwarancji nie jest drukiem
    scislego zarachowania, a jedynie kartka papieru wydrukowana na drukarce
    lub ksero.

    Mam nadzieje, ze nie jest dla ciebie obojetne, czy kupujesz nowy
    komputer, czy tez uzywany komputer, zepsuty, naprawiony, ponownie
    zapakowany i sprzedany jako nowy, z nowym drukiem gwarancji.


    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@
    time. Presentation at Ig Nobel Prize Ceremony (October, 2002 Harvard)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1