    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Date: Sat, 11 Jul 2009 21:48:25 +0200
    <h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl> <h2r134$f70$1@news.dialog.net.pl>
    <h2r3ab$pe7$1@inews.gazeta.pl> <m...@n...lechistan.com>
    <h2s6f9$286$1@inews.gazeta.pl> <4a5246b2$1@news.home.net.pl>
    <h2uu2b$qti$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <d...@x...googlegroups.com>
    <h30eka$odc$1@news.dialog.net.pl>
    <f...@c...googlegroups.com>
    <h30gc2$pjl$1@news.dialog.net.pl> <h31i3s$99d$1@inews.gazeta.pl>
    <h32in6$sa$1@news.dialog.net.pl> <h3549p$s2a$1@inews.gazeta.pl>
    <h35los$tg1$2@news.dialog.net.pl> <h35th7$qkr$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0907111215370.228@quad>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Jak to się ma do zasady że "z oświadczenia woli nieskuteczne są
    > jedynie elementy sprzeczne z prawem"?
    > Przykładowo: jakieś osoby zawierają umowę o treści "jak zabijesz
    > X to zapłacę Y".
    > Oczywiscie taka umowa jest nieważna - strony nie mogą wyegzekwować
    > jej treści.
    > Ale jeśli zawarta jest umowa: "A daruje B kwotę 50 000 zł i nakłada
    > obowiązek zabicia X", to na mój rozum mamy skutecznie zawartą
    > umowę darowizny, z nieskutecznym zapisem o morderstwie - A nie
    > będzie mógł wyegzekwować od B wymogu zabójstwa i nie będzie
> [...]

    Ale ja przecież pisałem o takiej ofercie, w której nie ma nieważnego
    zapisu, innymi słowy takiej, w której ograniczenie kręgu adresatów nie
    narusza prawa ani zaraz współżycia społecznego.

    Jeśli przyjmiemy, że oferta "sprzedam tylko białym" narusza zasady
    współżycia społecznego, to jest nieważna tylko w tym zakresie, w którym
    ogranicza krąg adresatów do białych, a w pozostałym zakresie pozostaje w
    mocy, co wynika z art. 58 par. 3 KC (już o tym gdzieś w tym wątku pisałem).

    Co do Twojego przykładu darowizny, to należałoby się zastanowić, czy
    jest to warunek zawieszający czy polecenie, o którym mowa w art. 893.
    Jeżeli polecenie - to jego niewykonanie nigdy nie ma wpływu na ważność
    darowizny i nie można też skutecznie dochodzić jego wykonania, nawet
    jeżeli nie jest sprzeczne z prawem.

    Natomiast, jeżeli warunek zawieszający, to patrz art. 94 KC - umowa
    darowizny będzie nieważna w całości.

    pozdrawiam
    kuba