    From: "OFE www.multiofe.pl" <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fundusz emerytalny?
    Date: 6 Jul 2005 16:44:04 +0200

    ZUS)?

    > A znasz jakiś wzór z wyjątkiem procentu składanego. Mnie interesowałby taki co
    > daje się za jego pomocą policzyć np. wojny, rewolucje, wymiany pieniędzy,
    plany
    > Balcerowicza i podobne kataklizmy. Jeszcze by się przydał wzór za pomocą
    którego
    > można wyliczyć ile się będzie żyło, czy będzie komu zostawić spadek itp.
    Tu już polecam AKTUARIUSZY :>
    > Bo
    > jeśli takie wyliczenia nie są możliwe do przeprowadzenia to całe składanie psu
    > pod gon można włożyć. Teraz ledwo kto dozywa emerytury. Jak bedziesz Ty na nią
    > przechodził, zakładam że jesteś młody, to nie będzie to 65 lat tylko 75. Ile
    > będziesz brał te super świadczenia, albo wcale albo 2-3 lata. Oczywiśćie to
    > Twoja sprawa co robisz ze swoimi pieniędzmi. Ja swoich żadnym dziadom nie
    dam. Tomek

    W takim układzie zostaje Panu tylko szara strefa. Z tego co mi wiadomo,
    ubezpieczenie emerytalne w Polsce należy do ubezpieczeń obowiązkowych. OFE, w
    porównianiu do poprzedniego systemu nieewidencjonowanego, sa przywilejem-
    dzieki takiej reformie można choćby z grubsza przewidzieć, ile się będzie miało
    emerytury; a ponieważ są to PRAWA NABYTE, Państwo nie może tego ograniczyć
    (podobnie jak zabrać lokat w bankach itd.).
    Co do kataklizmów, jutro można wpaść pod samochód, ale nie wydaje mi się aby to
    determinowało życie z dnia na dzien, bo może stac się nieprzewidziany wpadek i
    jednak dożyje Pan do tej emerytury...

    Muszę Panu powiedzieć, że gdyby ubezpieczenia emerytalne nie były obowiązkowe,
    z całą pewnością zakładałabym jakąś dodatkową polisę; straszy mnie wizja
    sprzedawania piertuszki na rogu w wieku lat 70ciu.
    Z całą też pewnością OFE są bardziej wiarygodne od ZUS (choćby ze wzgledu na
    marki prowadzących je firm). Z całą również pewnością dzięki inwestycjom OFE
    zyskuje się więcej niż dzięki waloryzacji, a nawet karnym odsetkom od ZUS. Nie
    ma też wątpliwości (to nie mój wynalazek, to matematyka), ze zdecydowanie
    bardziej opłaca się podpisać umowę z OFE od razu po podjęciu pracy- i to z
    wielu względów: tańsza jednostka uczestnictwa, dochody z inwestycyji,
    rozpoczęcie liczenia stażu.

    NIE MA MOŻLIWOŚCI (pracując legalnie) nie płącić skłądek ZUS ani nie
    uczestniczyć w II filarze. Kwestia tylko, kiedy i co wybrać.

    OFE www.multiofe.pl