    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotograf i zdjęcia - wydanie oryginału
    Date: Fri, 2 Jan 2009 21:09:14 +0100

    Robert wrote:
    > Witam,
    >
    > Miałem fotografa, który robił nam zdjęcia do ślubu.
    > Po zrobieniu zdjęć bardzo się zdziwiłem, gdy oznajmił,
    > że nie otrzymam DVD z oryginalnymi zdjęciami (z dobrej łaski
    > da mi zdjęcia w rozdzielczości 320x280, które wiadomo jak wyglądają.
    >
    > Zrobił to oczywiście ze względu na ochronę swojego biznesu, bym u
    > niego musiał zamawiać odbitki itp - każdy chroni swojego biznesu,
    > choć czasami przesada graniczy z prawem.
    >
    > Oczywiście wiem, że mogłem spisać umowę .. ale jest już po fakcie,
    > proszę pominąć takie uwagi.
> [...]

    takie sprawy ustala sie przed a nie po robocie.

    wielu fotografów nie daje płytek ze zdjeciami do odbijania bo nie chce aby
    ktoś poprzez odbijanie w jakimś paściatym labie nie zepsuł efektów jego
    pracy.

    Ponadto często fotograf chce zarobić na dodatkowych odbitkach, jego prawo.

    Nie ma obowiązku oddawania zdjęć. Posiadanie zdjęć nie narusza twoich praw.