  • 1. Data: 2008-02-25 13:16:48
    Temat: Faktura VAT a raty
    Od: poncjusz <t...@g...com>

    Niedawno otworzylem dzialalnosc i musze wystawic klientowi fakture
    VAT, z tym ze platnosc bedzie w 2 ratach. Jaka jest w tym przypadku
    praktyka? Czy najzwyczajniej w swiecie wystwiam dwie faktury dla
    kazdej z rat i w tytule moge wpisac rata 1/2, czy praktyka jest jakas
    inna?

    z gory dziekuje za odpowiedz
    pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2008-02-25 13:24:42
    Temat: Re: Faktura VAT a raty
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    poncjusz pisze:
> [...]
    > praktyka? Czy najzwyczajniej w swiecie wystwiam dwie faktury dla
    > kazdej z rat i w tytule moge wpisac rata 1/2, czy praktyka jest jakas

    Wystawiasz fakturę i piszesz:
    data płatności kwoty takiej a takiej - wtedy a wtedy
    data płatności kwoty takiej a takiej - wtedy a wtedy
    lub coś podobnego.

    Albo po prostu podajesz termin płatności faktury do końca terminu
    płatności drugiej raty, dogadując się dżentelmeńsko, że wcześniej
    kontrahent zapłaci Ci pierwszą ratę.

    Dodatkowa uwaga: zgodnie z ustawą o terminach zapłaty w transakcjach
    handlowych, możesz domagać się odsetek za za zapłatę dokonaną po dłużej
    30 dniach, choćby termin płatności zastosowany w fakturze był dłuższy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-02-25 15:33:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2008, poncjusz wrote:

    > Czy najzwyczajniej w swiecie wystwiam dwie faktury dla
    > kazdej z rat i w tytule moge wpisac rata 1/2, czy praktyka jest jakas
    > inna?

    Dla porządku: tytułem dokumentu pt. "faktura VAT" jest napis "faktura
    VAT", to na początek :)
    A jak chodzi o treść, to w zakresie *istotnej* treści (czyli opisu
    za co jest faktura) faktura nie może opiewać na "ratę", jako że
    podstawą wystawienia f-ry może być jedynie sprzedaż ("w rozumieniu
    VAT", czyli wydanie towarów lub świadczenie usług) albo zaliczka
    (znaczy OTRZYMANA zaliczka).

    Oczywiście nie ma zakazu dopisania na f-rze dowolnej innej treści,
    z tym, że jeśli owa treść nie jest *oświadczeniem sprzedawcy* (np.
    w rodzaju udzielenia rękojmi lub gwarancji), to dopóty nie zostanie
    podpisana (najlepiej oddzielnie od f-ry) nijak nie można uznać
    jej za "zobowiązanie nabywcy"!

    Inaczej mówiąc: dopisać o sposobie zapłaty można jak napisał Liwiusz,
    a to czy kupujący bedzie *zobowiązany* tak zapłacić zależy od podpisanej
    *umowy* (lub innego dokumentu, w tym ew. podpisu pod tym zobowiązaniem
    na kopii f-ry).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-02-25 21:17:22
    Od: poncjusz <t...@g...com>

    A moze moge wystawic po prostu najpierw jedna fakture a pozniej druga
    po miesiacu na te same kwoty i na ta sama tresc z tym ze wydaje mi sie
    to takie srednie, no nic poradze sie ksiegowej :), dzieki za pomoc

  • 5. Data: 2008-02-25 22:11:17
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    poncjusz napisał(a):
    > A moze moge wystawic po prostu najpierw jedna fakture a pozniej druga
    > po miesiacu na te same kwoty i na ta sama tresc z tym ze wydaje mi sie
    > to takie srednie, no nic poradze sie ksiegowej :), dzieki za pomoc

    Nie, ponieważ są odpowiednie terminy na wystawienie faktury (AFAIR: 7
    dni od wykonania usługi/sprzedaży).

  • 6. Data: 2008-02-26 07:31:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 25 Feb 2008 23:11:17 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Nie, ponieważ są odpowiednie terminy na wystawienie faktury (AFAIR: 7
    > dni od wykonania usługi/sprzedaży).

    Poncjusz oczywiście zapomniał podać najważniejszego: czy i kiedy
    zostaną/zpstały wykonane te uslugi za które jest faktura. Być może są to
    zaliczki płatne w ratach.