  • 1. Data: 2008-02-25 09:55:34
    Temat: Zakup działki przez wspólnotę - Chyba sam nie dam rady :(
    Od: "fart" <aser3-mój adres-@wp.pl>

    Dzień dobry
    Piszę tu i mam nadzieję, ze ktoś miał podobny przypadek i pomoże mi dzieląc się
    swoimi doświadczeniami lub porostu ktoś na temat i udzieli wskazówek bo zna prawne
    wyjście.

    Zacznę od początku:
    Uzyskałem ustną opinię architekta miejskiego, że w mieszkaniu, które planuję kupić
    mogę dobudować schody zewnętrzne do mieszkania, które zaadaptuję na biuro.
    Uzyskałem zgodę mieszkańców na to, że mogę dobudować schody zewnętrzne.
    Kupiłem mieszkanie w bloku wspólnoty składającej się z 15 członków.
    Rozpocząłem drogę biurokratyczną i tu zaczęły się schody. Człowiek, który wcześniej
    mówił, że zgadza się na dobudowę schodów wydał negatywną decyzję.
    Kopałem sie z nim przez trzy lata i w końcu SKO wydało decyzję mnie przychylną. Mogę
    wiec te schody budować ale na przeszkodzie ponownie stanął urzędnik, który nie zgadza
    się na wydzierżawienie terenu pod przyszłymi schodami (argumentując: nie, bo nie).
    Mam uchwałę wspólnoty wyrażającą zgodę większościową na zakup działki.
    Rozpocząłem więc bój o zakup przyległej działki przez wspólnotę mieszkaniową, celem
    wydzierżawienia jej mnie po zakupie.

    W chwili obecnej burmistrz podjął zarządzenie, które się właśnie uprawomocnia o
    sprzedaży wspólnocie działki

    Mam jednak problem i pytania jak ominąć trudności.
    Członków jest 15.
    Jeden z członków wspólnoty prawdopodobnie siedzi w więzieniu
    Drugi wyjechał prawdopodobnie na Cypr.
    Czy wszyscy członkowie muszą podpisać sie pod aktem notarialnym zakupu?
    Będę miał trudności ze złożeniem podpisu tych dwóch osób.
    Czy jest możliwe, aby wspólnota zakupiła tą działkę z pominięciem tych dwóch
    nieobecnych osób?

    pozdrawiam
    fart

  • 2. Data: 2008-02-25 14:39:30
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.

    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego
    zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na
    dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do
    zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego
    zarządu w formie prawem przewidzianej.

    3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w
    szczególności:

    1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości
    wspólnej,

    2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego,

    3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,

    4) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,

    5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości
    wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w
    następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz
    na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej
    własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,

    5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności
    nieruchomości wspólnej,

    6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,

    6a) nabycie nieruchomości,

    7) wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16,

    8) ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów
    związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących
    zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do
    wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane
    będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną,

    9) udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej
    więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany
    udziałów w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w
    nowo powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych,

    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub
    zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób
    określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu
    nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów,
    a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.

    4. Połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jedną
    nieruchomość lub podział lokalu wymaga zgody właścicieli wyrażonej w
    uchwale. W razie odmowy zainteresowany właściciel może żądać
    rozstrzygnięcia przez sąd.

    Art. 23. 1. Uchwały właścicieli lokali są podejmowane bądź na
    zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd;
    uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu,
    częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.

    2. Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali, liczoną
    według wielkości udziałów, chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w
    tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego
    właściciela przypada jeden głos.

    ODP: wystarczy głosownie i udzielenie zarządowi zgody na zawarcie
    umowy kupna nieruchomości, ale uchwała musi być w formie aktu
    notarialnego, bowiem umowa sprzedaży nieruchomości musi mieć taką
    formę.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-02-25 16:17:48
    Od: "fart" <aser3-mój adres-@wp.pl>

[...]

    Jako taki, zarząd nie jest ustanowiony.

    Jest tylko uchwała większości członków wspólnoty o tym, że ustalają mnie,
    jako pełnomocnika, do wykonania czynności zakupu działki.
    Czy w zwiazku z tym mogę w razie czego posiadając takie pełnomocnictwo,
    występowac w sądzie w imieniu mojej wspólnoty i nie ciągać wszystkich
    członków aby dwóch z nich nie uczestniczyło w zakupie?

    pozdrawiam
    fart

  • 4. Data: 2008-02-26 21:27:56
    Od: causa1980 <p...@g...com>

> [...]
    > umowy kupna nieruchomości, ale uchwała musi być w formie aktu
    > notarialnego, bowiem umowa sprzedaży nieruchomości musi mieć taką

    Jeżeli lokali jest ponad 7 to musi być zarząd. Jeżeli nie ma to musi
    zostać ustanowiony. W przeciwnym wypadku wspólnota nie bardzo może
    działać.

> [...]
    > występowac w sądzie w imieniu mojej wspólnoty i nie ciągać wszystkich
    > członków aby dwóch z nich nie uczestniczyło w zakupie?

    Nie możesz. Przede wszystkim z przepisów ustawy wynika, iż wspólnotę
    reprezentuje zarząd. Natomiast zarząd może udzielić pełnomocnictwa na
    przykład adwokatowi, natomiast nie członka wspólnoty, którego oni de
    facto sami reprezentują (chyba że są jakieś inne zdania na ten temat,
    bo ja uważam, że tak właśnie jest).

    Na podstawie takiego pełnomocnictwa nie możesz zawrzeć umowy kupna
    nieruchomości, bo choćby nie jest w formie aktu notarialnego, a musi
    być.

    Ale wydaje mi się po namyśle, że sama uchwała musi być podjęta w
    formie aktu notarialnego o udzieleniu Tobie pełnomocnictwa. I chyba
    przeszłaby Twoja koncepcja. Jak się zastanowię to jeszcze napiszę coś.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-02-26 23:41:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2008, causa1980 wrote:
    [...]
    > Jeżeli lokali jest ponad 7 to musi być zarząd. Jeżeli nie ma to musi
    > zostać ustanowiony. W przeciwnym wypadku wspólnota nie bardzo może
    > działać.

    To się zgadza.

    > Nie możesz. Przede wszystkim z przepisów ustawy wynika, iż wspólnotę
    > reprezentuje zarząd.

    Dla porządku, żeby ktoś nie pomyślał sobie, że zarząd może kupić
    nieruchomość "na wspólnotę", bo tak sobie zamarzył:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-wlasnosci
    -lokali-1_2_8.html
    +++
    Art. 22
    1. Czynnoœci zwykłego zarzšdu podejmuje zarzšd samodzielnie.
    2. Do podjęcia przez zarzšd czynnoœci przekraczajšcej zakres zwykłego
    zarzšdu potrzebna jest uchwała właœcicieli lokali wyrażajšca zgodę
    na dokonanie tej czynnoœci oraz udzielajšca zarzšdowi pełnomocnictwa
    do zawierania umów [...]
    3. Czynnoœciami przekraczajšcymi zakres zwykłego zarzšdu sš
    w szczególnoœci:
    6a) nabycie nieruchomoœci,
    ---

    > Natomiast zarząd może udzielić pełnomocnictwa na
    > przykład adwokatowi,

    ...ale dopiero po uzyskaniu zgody właścicieli.

    pzdr, Gotfryd