    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 21 Jun 2013 05:21:15 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Eurobank oszukuje
    From: JaMyszka <f...@g...com>

    W dniu piątek, 14 czerwca 2013 22:48:37 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > dług z niedopłaty (prawdopodobne, błąd w rozliczeniu
    > nadpłaty za wodę), do którego narastały odsetki
    > (kilka lat), w sumie kilkadziesiąt złotych.
    > Dług był spłacony, bo na pytanie o rozliczenie
    > "wypłynęła" kwota różnicy, ale okazało się, że
    > odsetki... nadal narastają.
    > Przyjrzałem się "kfiatkowi" i wyszło, że w sumie
    > nie ma jak ugryźć: spłacony został dług a nie
    > należności uboczne :> (więc TEGO długu już nie
    > było), a kolejne płatności miały wskazanie co do
    > tytułu płatności, więc wierzyciel NIE miał obowiązku

    > wykazywania, że w spłatach pojawia się "dziura"
    A jak do tego ma się obowiązek uzgadniania salda na dzień 31.12 każdego roku (lub
    koniec innego okresu rozliczeniowego)wynikający z prawa o rachunkowości? Moja
    spółdzielnia dzielnie przysyła mi co roku taki druk (nawet z saldem zero).

    > (poprzez zaliczanie bieżących wpłat najpierw na
    >
    > zaległe odsetki - może, ale nie musi, jego wybór).

    Inne banki nazywają to kredytem odnawialnym, za który pobierają roczną opłatę np 25
    zł w Aliorze.

    > Na chłopski rozum w 100% się zgadzam, ale problem sprowadza się
    > do faktu, że wysyłane jest rozliczenie KONTA, a nie wzajemnych
    > należności z bankiem.

    Tu można by skorzystać z doświadczeń PKP. Przy saldzie zerowym mogłaby być np
    informacja "zadłużenie może wzrosnąć o koszty prowadzenia konta.

    > Potraktuj tutaj bank jako "osobę trzecią" (wierzyciela, który
    > nie byłby akurat tym samym podmiotem który jest Twoim pośrednikiem
    > w przelewaniu pieniędzy) i samo Ci wyjdzie w czym problem.

    > Jeszcze raz: należność wobec banku nie zalicza się do SALDA KONTA.
    > To tak samo, jakby bank nie wykonał Twojej opłaty za prąd, bo
    > pieniędzy na koncie brakło - a różnica tylko taka, że należność
    > nie jest widoczna wskutek jawnego zlecenia przelewu, lecz
    > pojawia się automatycznie z mocy umowy.
    > Debet masz wobec banku, ale NIE na koncie.

    Niemniej jeśli jest podpisana umowa o debet to bank sobie wykazuje na bieżąco koszty
    obsługi konta (przynajmniej tak miałam w PKO BP).

    --
    Pozdrawiam :)
    JM