    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Email do urzędnika państwowego
    Date: Fri, 15 Jul 2005 13:29:16 +0200

    Użytkownik "anulka_rafaleq" <a...@t...pl> napisał
    w wiadomości news:op.stx4xuw1g0303f@anulka-rafaleq...

    > Napisałam pewien email do, załóżmy, prezydenta miasta pcimia. Czy
    prawo
    > okresla ile czasu ma urzednik badz urzad aby odpisac na moj elist? A
    > przede wszystkim, czy musi na taki elist odpisac?

    Moim zdaniem, jeśli adres mailowy jest publicznie udostępniony jako
    oficjalny, to wysłanie na niego maila powoduje takie same skutki prawne,
    jak wysłanie pisma do urzędu. Pozostaje kwestia dowodowa doręczenia.
    Przy czym nawet mniej ważne jest, czy otrzymamy potwierdzenie
    doręczenia, ile czy wiadomość dotarła na serwer pocztowy urzędnika w
    sposób umożliwiający jej odczytanie. Tego można dowieść poprzez
    ewentualną analizę logów.

    Prawo administracyjne skutek doręczani przecież wiąże nie tyle z
    odczytaniem pisma przez urzędnika, co z umożliwieniem mu tego. Jeśli
    naszą pisemną korespondencje urzędnik bez odczytania wyrzuci do kosza,
    to nikt chyba nie ma wątpliwości co do tego, ze została ona skutecznie
    urzędowi doręczona.

    Ale pytanie ma drugie "dno". Tuż nie na każde pismo - nieważne czy
    elektronicznie, czy pisemnie wniesione - urzędnik ma obowiązek odpisać.
    Pytający nie udzielił informacji na temat charakteru wysłanego maila,
    stąd trudno odpowiedzieć, czy urzędnik miał obowiązek odpowiedzieć na
    niego.

    Ostatnia kwestia, to sprawa podpisu. Przyjęło się, że pismo powinno być
    podpisane przez nadawcę. W wypadku maila pozostaje podpis elektroniczny
    i to taki, który ustawa o podpisie elektronicznym uwzględnia. A że tak
    naprawdę to u nas jeszcze martwe prawo, więc podejrzewam, ze pismo nie
    było podpisane i może zostać przez urząd potraktowane jako anonim. Czyli
    nieść ze sobą obowiązek rozpatrzenia przy braku obowiązku poinformowania
    kogokolwiek o sposobie załatwienia sprawy.