    From: "Oskar" <t...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwna sprawa spadkowa
    Date: Fri, 7 Jan 2005 22:48:36 +0100

    Użytkownik "pawap" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:crhd60$jjk$1@213.238.85.251.adsl.inetia.pl...
    > Użytkownik Oskar napisał:

    Dziękuje bardzo za zainteresowanie ta sprawą

    > w art. 55(3) Kodeks cywilny jest dejinicja gospodarstwa rolnego
    > istotne czy majatek spadkowy byl chocby czesciowo godpodarstwem rolnym
    > gdy grunty rolne ponad 1 ha (tak gdzies od 1990 r.) to przepisy od 1058 kc
    > o dziedziczeniu sie stosuje

    Meritum sprawy lezy w tym czy ten majątek można było zakwalifikowac jako
    gospodartwo rolne.Owszem spełniony jest wymóg powierzchni(3.96 ha) lecz
    całość ziem była od samego początku przeznaczona do zbudowania i prowadzenia
    zakładu produkcyjnego , NIGDY nawet najmniejsza część z tych gruntów nie
    była przeznaczona pod uprawy ,hodowle lub jakiekolwiek inne dzialania o
    charakterze dzialanosci rolniczej.

    > udowadniala spelnianie przeslanek do dziedziczenia gospodarstwa

    Uprawnienie do dziedziczenia siostry jako rolnika wynikające z faktu
    oplacania podatku rolnego w zasadzie nie budzilyby wątpliwości gdyby nie
    fakt o którym nie wspomniałem, ze zamieszkuje w posesji dziadków gdzie
    sytuacja z gruntami była podobna, tam tez była wybudowana cegielnia i całość
    ziemi była pod nią przeznaczona

    > jedno lub drugie lub czesciowo to i to

    nie może być to zakwalifikowane częściowo jako cegielnia lub gospodarswo
    rolne ponieważ jak wyjaśniłem wyzej nie było nigdy z areału wydzielona
    czesc z przeznaczeniem do uzytkowania typowo rolniczo ziemia była (i jest do
    dziś) zabudowana budynkami i budowlami zakładu pozostale grunty stanowily
    kopalnie surowca i były eksploatowane zgodnie z przepisami ( była opłacana
    koncesja za wydobycie kopalin)

    > postanowienie chyba bylo nie wyrok i tresc prawidlowa

    tak zgadza się postanowienie

    > potem nalezalo okreslic czy w sklad spadku wchodzi gospodarstwo -
    > dziedziczy tylko siostra
    > reszta na zasadach ogolnych - po 1/4

    sad nie wziął pod uwage wyjaśnień uczestników ze masą spadkową jest
    cegielnia lecz przyjął ze skoro są grunty rolne, a uczestników ma
    uprawnienia

    zadaje sobie wiec pytanie : co stanowi ? spadku skoro całosć majątku
    została przyznany siostrze jako gospodarswo rolne ?

    ? cegielni ponad 40 latach istnienia okazała się ..gospodarstwem rolnym..

    > nie znam dokladnie stanu faktycznego ale moze nie bylo wogole
    > gospodarstwa - czy byla zorganizowana calosc gospodarcza

    wszystkie tereny nalezały do cegielni oprócz części budowlanej na której
    stoi dom mieszkalny oraz budyek gospodarczy oraz dzialka przy domu jedyna
    czesc która nie była przeznaczona i uzytkowana pod kątem dziłalnosci
    wydobywczej i produkcyjnej o pow.0,94 ha

    > a jak nie to walczyc o cegielnie i tereny nienalezace do gospodarstwa

    ale jak walczyc skoro sądu chyba nie obchodzi stan faktyczny , co mozna by
    zrobic w tej sytuacji ?

    pozdrawiam
    Oskar