    From: pawap <p...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwna sprawa spadkowa
    Date: Wed, 05 Jan 2005 19:54:07 +0100

    Użytkownik Oskar napisał:

    > Szanowni Państwo proszę o pomoc w poniższej sprawie.
    >
    > Od roku 1956 roku 1999 moi rodzice prowadzili cegielnie polowa na gruntach
    > rolnych ( 4ha ) .Płacili podatek rolny od gruntów rolnych oraz podatek od
    > prowadzonej działalności i inne z tym związane opłaty. W roku 1999 r. umiera
    > mama pozostawiając spadek wymieniona wyżej cegielnie . Sprawia trafia do
    > sadu ( brak testamentu ) zawnioskowana nie jak stan faktycznie wskazuje
    > (cegielnia ) tylko jako gospodarstwo rolne ( ziemia nigdy nie była
    > uprawiana ).

    w art. 55(3) Kodeks cywilny jest dejinicja gospodarstwa rolnego
    istotne czy majatek spadkowy byl chocby czesciowo godpodarstwem rolnym
    gdy grunty rolne ponad 1 ha (tak gdzies od 1990 r.) to przepisy od 1058
    kc o dziedziczeniu sie stosuje

    Sprawę wnosi siostra o ustalenie praw spadkobierców do w/w
    > majątku , przedstawiając zaświadczenie od sołtysa ,ze opłacała podatek rolny
    > na ziemiach należących do dziadka a tym samym sad powinien ja uznać jako
    > jedynego spadkobiercę gospodarstwa rolnego

    udowadniala spelnianie przeslanek do dziedziczenia gospodarstwa

    > - w/w nie zamieszkuje i nie zamieszkiwała w domu na terenie (cegielni
    > /gospodarstwa? )
    > - ja cały czas pracowałem w cegielni / dbałem z rodzicami o majątek,
    > zamieszkiwałem i zamieszkuje w domu rodziców / obecnie z uwagi na wyrok
    > eksmitowany /
    > -siostry zamieszkują osobno
    >
    > w treści wyroku :
    >
    > dziedziczą wszyscy po 1/4 w tym ,ze udział w gospodarstwie rolnym w całości
    > nabywa wnioskująca , siostra w dalszym etapie tej sprawy zakłada księgę
    > wieczysta na dom i ziemie w całości a sad wydaje kolejne orzeczenie
> [...]

    jezeli spadek lub jego czesc byla gospodarstwem to dziedziczy ten ktory
    spelnia przeslankiz 1059 kc

    > pytania:
    > 1/ jak powinno się zakwalifikować tego typu majątek cegielnia czy
    > gospodarstwo rolne ?

    jedno lub drugie lub czesciowo to i to

    > 2/ czy na podst. zaświadczenia wydanego przez sołtysa odn. innego
    > gospodarstwa uprawianego przez siostrę można było mnie i siostry praktycznie
    > i fizycznie wydziedziczyć bo tak rozumiem swoja sytuacje ?

    jak brak przeslanek to sie gospodarstwa nie dziedziczylo

    > 3/ czy ktoś z Państwa miał do czynienia z podobnym przypadkiem ?

    ze 1 dziedziczy bo spelnia przeslanki?
    tak

    postanowienie chyba bylo nie wyrok i tresc prawidlowa

    potem nalezalo okreslic czy w sklad spadku wchodzi gospodarstwo -
    dziedziczy tylko siostra
    reszta na zasadach ogolnych - po 1/4

    nie znam dokladnie stanu faktycznego ale moze nie bylo wogole
    gospodarstwa - czy byla zorganizowana calosc gospodarcza
    a jak nie to walczyc o cegielnie i tereny nienalezace do gospodarstwa

    pozdrawiam