    From: "Marta" <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziecko a nazwisko??
    Date: Mon, 19 Dec 2005 13:41:58 +0100

    > Mam pytanie odnosnie nadania dziecku nazwiska.
    > Otóz żona jest w ciąży około 8 tygodnia, ale jest prawdopodobne że się
    > mozemy rozwieść choc ja nie chcę.Jak bedzie z nadaniem nazwiska dziecku??
    > Jesteśmy po slubie konkordatowym przyjelismy moje nazwisko i dziecko jest
    > moje, jestem naturalnym ojcem dziecka.
    > Czy zona przed rozwodem może nadać dziecku panienskie nazwisko?? Czy też
    > moje??
    Jeżeli dziecko urodzi się jeszcze przed rozwodem, będzie nosić takie
    nazwisko, jakie nosi mąż matki, chyba że małżonkowie oświadczyli, ze dziecko
    będzie nosić nazwisko matki. Takie oświadczenie składają małżonkowie
    jesdnocześnie wraz ze złożeniem oświadczeń w sprawie przyszłych nazwisk
    małżonków (art. 88 Kodeksu Rodzinn. i Op.)
    > Czy po rozwodzie może zmienić dziecku nazwisko z mojego na swoje
    > panienskie?? Po rozwodzie żona może powrócić do swojego nazwiska nszonego
    > przed zawarciem małżeństwa. Natomiast nie pociąga toza sobą zmiany
    > nazwiska dziecka.
    > Jak to jest wg prawa i czy mam prawo sprzeciwu gdyby chciala nadac mu
    > panienskie???
    Kwestie te regulują przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego art. 88- 90 i
    art. 59