  • Data: 2005-03-31 07:11:37
    Temat: Re: Dyrektor skonfiskował komórkę
    Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 31 Mar 2005 00:18:58 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > W mojej ocenie przyjąłem (na korzyść dyrektora) że miał on prawo
    > zabrania tej komórki w związku z naruszeniem regulaminu szkoły. Pogląd
    > dyskusyjny, ale przy takim założeniu, w chwili zakończenia zajęć nie
    > zwracając komórki ją przywłaszczył, albowiem postąpił, jak ze swoją.

    Tak jak zabrałbym piłkę, którą dzieci grają wprost pod moim oknem, nie
    reagując na upomnienia. Zabrałbym i oddałbym dopiero rodzicom.

    > Przyjęcie, że samo zabranie już było bezprawne - a osobiście tak
    > uważam - powoduje, że możemy wziąć pod uwagę albo kradzież (278 kk) -
    > bowiem bezprawnie zabrał w celu przywłaszczenia

    Tylko ten cel będzie ci trudno przed sądem wykazać.

    > albo zmuszanie do określonego zachowania (wydania komórki)

    "Zmuszanie" do określonego zachowania w uzasadnionych wychowawczo
    przypadkach wynika z samej istoty pojęcia 'opieka'. W literaturze
    funkcjonują tu dwa pojęcia: "nacisk interpersonalny", czy szerzej -
    "przemoc socjalizacyjna". Jest to wręcz niekiedy obowiązek opiekuna -
    zmusić.

    > odłóżmy na razie na bok wywodzenie tego prawa z pedagogiki

    Ponieważ zaprzeczasz, że jest ona źródłem prawa oświatowego, czy też
    ponieważ nie jesteś w tej materii specjalistą?

    > No i pozostaje roszczenie cywilne ucznia do Szkoły jako organu.

    Art. 5 kc. (bo wystąpiło nadużycie prawa własności) i art. art. 354 § 1
    oraz 355 § 1 kc. (bo jest to przyjęty sposób wykonania zobowiązania opieki
    nad cudzym dzieckiem w tej sytuacji).

    > 2) Czy zabierając komuś rzecz bez jego zgody

    Nie "komuś", ale podopiecznemu, za którego ponoszę prawną odpowiedzialność.

    RG