  • 1. Data: 2004-11-23 21:28:08
    Temat: Duży problem i to międzynarodowy!
    Od: "GienekX" <g...@o...pl>

    Proszę o pomoc w niniejszej sprawie:
    zawarłem związek małżeński z Polską ale w USA. W przypływie uczuć (albo
    głupoty) zawarłem związek w Las Vegas przed tamtejszym urzędnikiem. Moje
    pytanie jest takie: czy takie małżeństwo jest ważne w Polsce. Nadmienię, że
    nie mieliśmy żadnych polskich dokumentów wymaganych przez USC, nic tylko
    paszporty i swiadków Polaków. Po tym akcie mamy jego oryginał (taka kartka
    z dukarki z podpisem komisarza) i odpis potwierdzający prawdziwość tego
    dokumentu z pieczęcią stanową. Nie rejestrowaliśmy tego małżeństwa w Polsce
    w USC.
    a teraz istota ->
    - jest ważne czy nie?
    - jesteśmy w Polsce małżeństwem czy nie?
    - możemy to małżeństwo zarejestrować w USC czy nie?
    -czy jest jakiś termin na zarejestrowanie małżeństwa w Polsce czy nie? (coś
    mi się obiło że jest)
    I jeżeli już mogę prosić, to proszę :-) jakieś podstawy prawne.

    Z góry dzięki i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-11-24 12:21:57
    Temat: Re: Duży problem i to międzynarodowy!
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "GienekX" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Proszę o pomoc w niniejszej sprawie:
    > zawarłem związek małżeński z Polską ale w USA.

    Ups, faktycznie problem ma wagę międzynarodową. Boję się żeby Kwaśniewski
    jako reprezentujący Polskę Ci się do domu nie wprowadził... i do łóźka...
    brrrr...
    :-)

    A poważnie to na Twoje pytanie odpowiada ustawa prawo prywatne
    międzynarodowe:

    Art. 15. § 1. Forma zawarcia małżeństwa podlega prawu państwa, w którym jest
    ono zawierane.
    § 2. Jednakże, gdy małżeństwo jest zawierane poza granicami Polski,
    wystarcza zachowanie formy wymaganej przez prawa ojczyste obojga małżonków.
    Art. 16. Do unieważnienia małżeństwa stosuje się prawo określone w art. 14 i
    15.

    O terminie do zgłoszenia nie słyszałem...
    pzdr