  • 21. Data: 2009-03-23 13:37:39
    Temat: Re: Domek na działce - zagrożenia przy zakupie
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    news:

    > Jeśli są przepisy, które mówią, że taka zabudowa nie jest dopuszczalna w
    > danym miejscu (nie wiem -- powtarzam po kolegach), jeśli budynek powstał
    > bez pozwolenia (co jest konsekwencją założenia powyższego), jeśli był
    > użytkowany bez pozwolenia na zamieszkanie -- to nie są one tak do końca
    > legalne.

    Jasne.
    A to miarkowanie jak się odbywa w praktyce?
    Np. altanka może mieć 25 m2, ma 30m2, czy to oznacza że z tego tytułu iż
    jest samowolą odszkodowanie za altankę nie należy się wcale?
    Czy należy się np. w 5/6?

    > Jeśli są perfetto legalne, to oczywiście miarkowanie nie wchodzi w
    > rachubę.

    Rozumiem.
    Czyli trzeba szukać legalnego domku.
    A jakieś inne możliwości ew. utraty odszkodowania są w jego przypadku?

    Nie chciałbym żeby kupujący wtopił całą kwotę i dalej nie miał gdzie
    pomieszkiwać.

  • 22. Data: 2009-03-23 13:59:41
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Jeśli są perfetto legalne, to oczywiście miarkowanie nie wchodzi w
    > rachubę.

    A zakup takiego domku to jak się powinien odbyć?
    Notariusz jest chyba niepotrzebny, wystarczy forma pisemna umowy?
    Jakieś przydziały, zaświadczenia, deklaracje ze strony sprzedającego są
    potrzebne?

  • 23. Data: 2009-03-23 14:17:40
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 23 Mar 2009 14:59:41 +0100, Cavallino napisał(a):

    > A zakup takiego domku to jak się powinien odbyć? Notariusz jest chyba
    > niepotrzebny, wystarczy forma pisemna umowy? Jakieś przydziały,
    > zaświadczenia, deklaracje ze strony sprzedającego są potrzebne

    Przeniesienie prawa własności zawsze wymaga zachowania formy notarialnej
    pod rygorem nieważności. Zatem jeśli domek stanowi własność zbywcy -- to
    wiadomo jak jest.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 24. Data: 2009-03-23 14:30:16
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Przeniesienie prawa własności zawsze wymaga zachowania formy notarialnej
    > pod rygorem nieważności.

    What?
    Samochodu też? ;-)

    >Zatem jeśli domek stanowi własność zbywcy -- to
    > wiadomo jak jest.

    No właśnie o to pytam, tylko nakłady to jego własność, a domek to wiadomo -
    zwykle nie jest osobną nieruchomością, a grunt należy do ROD lub miasta w
    takich przypadkach.
    Mowa jest więc o tzw. odstępnym.

  • 25. Data: 2009-03-23 14:37:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 23 Mar 2009 15:30:16 +0100, Cavallino napisał(a):

    > What?
    > Samochodu też? ;-)

    Pfuj. Nieruchomości.

    > No właśnie o to pytam, tylko nakłady to jego własność, a domek to
    > wiadomo - zwykle nie jest osobną nieruchomością, a grunt należy do ROD
    > lub miasta w takich przypadkach.

    Może być różnie, u nas z zasadą superfices solo cedit różnie bywa...

    Teoretycznie możliwa jest sytuacja, kiedy budynek wzniesiony na gruncie
    nie będącym własnością budowniczego -- jest własnością budowniczego.

  • 26. Data: 2009-03-23 14:46:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Może być różnie, u nas z zasadą superfices solo cedit różnie bywa...
    >
    > Teoretycznie możliwa jest sytuacja, kiedy budynek wzniesiony na gruncie
    > nie będącym własnością budowniczego -- jest własnością budowniczego.

    Kiedy wartość nakładów przewyższa wartość gruntu?
    To chyba jednak nie ta sytuacja - chodzi o działkę w mieście, więc grunt
    byłby drogi.
    Ale dobrze że przypominasz.
    Więc rozumiem że z tego powodu bezpieczniej u notariusza będzie umowę
    zawrzeć?

    A jakie dokumenty do tego byłyby potrzebne?

  • 27. Data: 2009-03-23 14:52:51
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 23 Mar 2009 15:46:24 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Kiedy wartość nakładów przewyższa wartość gruntu? To chyba jednak nie ta
    > sytuacja - chodzi o działkę w mieście, więc grunt byłby drogi. Ale
    > dobrze że przypominasz.

    Nie, to o czym mówisz to jest zasada, że można żądać przeniesienia
    własności gruntu, jeśli "przypadkowa" zabudowa przerasta tenże grunt.

    A ja mam na myśli układ taki, że można wznieść budynek np. na gruncie
    będącym w użytkowaniu wieczystym i będzie jego właścicielem (art. 235
    par. 1 kc).
    Myślę -- nie jestem w rzeczówce bardzo biegły, więc mogę się mylić -- że
    jest to możliwe także w przypadku innych tytułów prawnych.

  • 28. Data: 2009-03-23 14:58:37
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Nie, to o czym mówisz to jest zasada, że można żądać przeniesienia
    > własności gruntu, jeśli "przypadkowa" zabudowa przerasta tenże grunt.

    Ano.

> [...]
    > Myślę -- nie jestem w rzeczówce bardzo biegły, więc mogę się mylić -- że
    > jest to możliwe także w przypadku innych tytułów prawnych.

    Czyli zwykłego użytkowania?
    Bo przecież innego tytułu działkowicz od ROD nie dostanie.
    Oj bardzo wątpię.

    A co do meritum?
    Jakie te papiery musi mieć?

  • 29. Data: 2009-03-23 15:24:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 23 Mar 2009 15:58:37 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Czyli zwykłego użytkowania?
    > Bo przecież innego tytułu działkowicz od ROD nie dostanie. Oj bardzo
    > wątpię.

    Trzeba by przetrzepać orzecznictwo -- może sądy dopuściły podobny
    mechanizm i w przypadku władania nieruchomością gruntową na innej
    podstawie?

    > A co do meritum?
    > Jakie te papiery musi mieć?

    Dokumenty związane z prawem do nieruchomości, kwity związane z
    pozwoleniami na budowę (jeśli budynek nie był użytkowany), elektryka
    (jeśli ma być doprowadzona).

  • 30. Data: 2009-03-23 15:30:37
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Dokumenty związane z prawem do nieruchomości, kwity związane z
    > pozwoleniami na budowę (jeśli budynek nie był użytkowany), elektryka
    > (jeśli ma być doprowadzona).

    To w przypadku gdy kupujesz nieruchomość (a o nią z założenia nie pytam,
    tutaj sprawa jest dość jasna).
    A co w przypadku gdy to jest tzw. odstępne za zwykłą działkę z altaną?