  • 1. Data: 2002-10-17 12:44:55
    Temat: Dokument tożsamości, kwestionariusz paszportowy.
    Od: "Secio" <M...@s...pl>

    Witam!

    Dzisiaj skonczylem 18lat, oczywiscie nie posiadam jeszcze dowodu osobistego
    a waznosc paszportu minela 02.09.2002roku.
    Jako ze na dzien dzisiejszy mialem wyznaczony termin rejstracji
    przedpoborowych wiec musialem sie udac do Urzedu Miasta, korzystajac z
    okazji od razu wypelnilem kwestionariusz paszportowy i chcialem zlozyc
    Podanie o wydanie nowego paszportu.
    Niestety... Potrzebny jest dokument tożsamo?ci. W/g informacji urzędnika
    może to być jedynie dowód osobisty lub ważny paszport. Prawo Jazdy sie nie
    nadaje. W zwi?zku z tym na wyrobienie nowego paszportu będę musiał czekać 2
    miesi?ce (1 miesiac na dowod i nastepny na paszport), a troche to psuje mi
    plany ;-(.
    W zwiazku z tym mam pytanie czy faktycznie ubiegajac sie o paszport musze
    posiadac dowod osobisty a nie wystarczy Prawo Jazdy jako dowod tozsamosci?
    Wydaje sie to troche glupie zwazajac na to, iz przestepce przychodzacy
    odsiedziec swoje moze wylegitymowac sie patentem zeglarskim ;-)

    Pozdrawiam,
    i prosze o ewentualne sugestie najlepiej ze zrodlem prawnym,
    Mariusz

  • 2. Data: 2002-10-17 13:04:19
    Od: "mer" <b...@n...pl>

    > Jako ze na dzien dzisiejszy mialem wyznaczony termin rejstracji

    Jestes jeszcze młody, więc może jeszcze zdążysz się nauczyć, że po polsku mówi/pisze
    się DZISIAJ a
    nie DZIEŃ DZISIEJSZY.

    mer

  • 3. Data: 2002-10-17 13:24:54
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Secio" <M...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Dzisiaj skonczylem 18lat, oczywiscie nie posiadam jeszcze dowodu
    osobistego

    Czemu oczywiście?

> [...]
    2
    > miesi?ce (1 miesiac na dowod i nastepny na paszport), a troche to psuje mi

    Co rozumiesz pod nazwą plany? Chyba wiedziałeś o zakończeniu ważności
    paszportu...

    > W zwiazku z tym mam pytanie czy faktycznie ubiegajac sie o paszport musze
    > posiadac dowod osobisty a nie wystarczy Prawo Jazdy jako dowod tozsamosci?

    Zaglądałeś do lektury na dziś? Oto ona:

    Dz.U. 1987 nr 34 poz. 192
    Obwieszczenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 października 1987 r. w
    sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
    19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość.
    Status aktu prawnego: obowiązujący
    Data wydania: 1987.10.26
    Data wejścia w życie: 1987.10.26
    Data obowiązywania: 1987.10.26
    Organ wydający: MIN. SPRAW WEWNĘTRZNYCH
    Podstawa prawna: Dz.U. 1987 nr 19 poz. 116
    Podstawa prawna z artyk.: Dz.U. 1987 nr 19 poz. 116 par. 2
    Tekst jednolity dla aktu: Dz.U. 1984 nr 32 poz. 175

    Pozdrawiam

    Dominik Jan Domin

  • 4. Data: 2002-10-17 16:31:55
    Od: "Secio" <M...@s...pl>

    Użytkownik "mer" <b...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Jestes jeszcze młody, więc może jeszcze zdążysz się nauczyć, że po polsku
    mówi/pisze się DZISIAJ a
    > nie DZIEŃ DZISIEJSZY.

    Czy tzn. ze stwierdzenie "W dniu dzisiejszym (nie wczoraj i nie jutro)" jest
    niepoprawne ?

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 5. Data: 2002-10-17 16:37:00
    Od: "Secio" <M...@s...pl>

    Użytkownik "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Secio" <M...@s...pl> napisał w wiadomości

    > osobistego
    >
    > Czemu oczywiście?

    Zwracam honor. Nie "oczywiście" ale conajwyżej "najprawdopodobniej" ;-)

    > 2
    > Co rozumiesz pod nazwą plany? Chyba wiedziałeś o zakończeniu ważności
    > paszportu...

    Żeby nie było że jestem taki lekkomyslny to nie plany a jedynie chęci
    wyjazdu do Czech po rower podczas obnizek posezonowych ;-)

    > Zaglądałeś do lektury na dziś? Oto ona:

    Czy jest jakies miejsce w sieci gdzie najlatwiej wyszukiwac akty prwne? np.
    wymieniana lekture na dzis ;-)

  • 6. Data: 2002-10-17 16:46:01
    Od: "Secio" <M...@s...pl>

    > Czy jest jakies miejsce w sieci gdzie najlatwiej wyszukiwac akty prwne?
    np.
    > wymieniana lekture na dzis ;-)

    Juz znalazlem. Dziekuje.

    Pzdr,
    Mariusz

  • 7. Data: 2002-10-17 18:04:47
    Temat: dzień dzisiejszy
    Od: "mer" <b...@n...pl>

    > mówi/pisze się DZISIAJ a
    >
    > Czy tzn. ze stwierdzenie "W dniu dzisiejszym (nie wczoraj i nie jutro)" jest
    > niepoprawne ?

    Niepoprawne to jest mało powiedziane. To jeden z gorszych, ale często popełnianych
    błędów
    językowych.
    Słyszałem nawet jak "panie nauczycielki" tak mówią.
    Prawdopodobnie zaczeli tak mówić dawno temu milicjanci, którzy chcieli sobie dodać
    "powagi" i nie
    wyrażać się tak jak zwykli cywile.
    Zostało to im to zresztą do DZISIAJ.
    Kiepsko wykształceni ludzie z kompleksami często próbuja dodać sobie powagi i próbują
    wtedy mówić
    "mądrze" tak jak "pan redaktor" z telewizji.
    Samo nazywanie każdego "przepytywacza" z radio lub telewizji "panem redaktorem"
    wzięło się chyba z
    czasów środkowego Gierka.
    Poza "dniem dzisiejszym" nadużywa się na przykład słowo "posiadać" zamiast po prostu
    "mieć"

    Jak człowiek z tv zapyta pana policjanta na przykład: "Ile włamań było dzisiaj w
    Warszawie?" to
    policjant nie powie "dzisiaj nie było włamań w Warszawie" lecz: "Panie redaktorze. W
    chwili obecnej
    na dzień dzsiejszy nie posiadamy informacji o takich zdarzeniach" i już sie czuje
    bardziej
    dowartościowany.

    mer

  • 8. Data: 2002-10-17 19:36:00
    Temat: Re: dzień dzisiejszy
    Od: "Secio" <M...@s...pl>

    > Niepoprawne to jest mało powiedziane. To jeden z gorszych, ale często
    popełnianych błędów
    > językowych.

    W Słowniku Języka Polskiego PWN, Warszawa 1998
    czytamy:

    dzisiejszy ~jsi
    1. (...) Miał rozkład zajęć na dzień dzisiejszy.(...)
    fraz. Do dnia dzisiejszego, po dzień dzisiejszy "do chwili obecnej"
    (...)

    dziś ndm 1. "w dniu dzisiejszym (nie wczoraj i nie jutro)"
    (...)

    Za slowniki.onet.pl :

    dzisiaj (słownik języka polskiego)
    to samo co dziś I, II.

    dziś (słownik języka polskiego)
    II rz. n ndm
    1. ‘dzień dzisiejszy’
    2. ‘obecny czas; teraźniejszość’

    Chyba jednak wiekszym autorytetem są dla mnie Słowniki... Można oczywiście
    dyskutować czy forma "Dzień dzisiejszy" była w tym poscie mniej odpowiednia
    od "dzisiaj" ale nie posuwał bym się do stwierdzenia że jest niepoprawna.

    Zapewniam ze "Dzien dzisiajszy" wcale, a wcale mnie nie dowartosciowuje ;-)

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 9. Data: 2002-10-17 22:52:07
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Dominik Jan Domin napisa_(a):
> [...]
    > sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
    > 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość.

    Trochę historyczna ta lektura, bo:
    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie
    dokumentów stwierdzających tożsamość.
    Status aktu prawnego: nieobowiązujący - uchylona podstawa prawna
    Data wydania: 1984.06.19

    Natomiast jest coś takiego:

    Dz.U. 2002 nr 114 poz. 991
    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12
    lipca 2002 r. w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów,
    dokumentów wymaganych do ich otrzymania, (...).

    może tam będzie odpowiedź...

    KG

  • 10. Data: 2002-10-18 08:33:04
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    > Zwracam honor. Nie "oczywiście" ale conajwyżej "najprawdopodobniej" ;-)

    Masz prawo mieć dowód od ukończenia 13 lat, a OBOWIĄZEK od ukończenia lat
    18. Czyli lepiej składać wniosek ok. 1 m-c przed urodzinami.

    Dominik Jan Domin