  • 1. Data: 2004-03-04 11:40:30
    Temat: "Dobrowolne poddanie sie karze"
    Od: "Andrzej Manski" <a...@p...onet.pl>

    Piłem, prowadziłem. Cóż, młody i głupi. 3 piwa 3 godziny wczesniej,
    zawartość = 1%%, tendencja spadkowa (0,69 mg/l , po 5 minutach 0,61 mg/l)
    Zostałem już przesłuchany na policji, nie wiem co teraz robić, słyszałem o
    instytucji zwanej dobrowolnym poddaniu się karze. Co ona daje, czy mam teraz
    zaraz biec do prokuratury/sadu, czy czekac na wezwanie i na 1szej rozprawie
    poprosic o poddanie sie karze, czy normalnie dac sie osadzic broniac sie ze
    ze wzgledu na mlody wiek, niekaralnosc, chec kontunuoania nauki chcialbym
    zalagodzenia kary pienieznej lub zamiany na prace spoleczne?
    Znajomy (nie prawnik ale troszke sie zna - jest kuratorem) po chwili
    zastanowienia polecil mi czekac na wezwanie, i na pierwszej rozprawie
    wyluszczyc moje argumenty i dobrowolnie poprosic o kare.
    A co z kosztami sadowymi? Mam skladac jakies podanie czy to w trakcie czy po
    procesie?

  • 2. Data: 2004-03-04 21:56:28
    Temat: Re: "Dobrowolne poddanie sie karze"
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Andrzej Manski" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    rozprawie
    > poprosic o poddanie sie karze, czy normalnie dac sie osadzic

    Może nie być żadnej rozprawy - sąd wyda nakaz
    karny w postępowaniu uproszczonym.
    Jeśli kara nie będzie Ci odpowiadała, możesz
    wnieść sprzeciw i wtedy odbędzie się rozprawa.

  • 3. Data: 2004-03-04 22:19:33
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Marcyś wrote:
    > Może nie być żadnej rozprawy - sąd wyda nakaz
    > karny

    wyrok nakazowy

    KG

  • 4. Data: 2004-03-05 21:50:10
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > teraz
    > rozprawie

    W twojej sytuacji dobrowolne poddanie sie karze bylo by wskazane. Chodzi o
    to ze kara cie nie ominie (na to przynajmniej wyglada), a chodzi tez to ze
    obok kary zasadniczej zawsze w takim przypadku orzekany jest srodek karny
    wpostaci zakazu prowadzenia samochodu (bo samochod prowadziles ?). Powinno
    ci zalezec zeby ten zakaz orzeczono na max 1 rok, bo wtedy nie musisz zdawac
    ponownie egzaminu.
    W prawdzie w moim sadzie dostalbys za takie stezenie alkoholu kare mniej
    wiecej wlasnie taka tj : 1 rok pw w zawiasach, 1 rok zakazu, swiadcznie od
    200 do 1000 zeta w zaleznosci od twoich mozliwosci majatkowych oraz koszty i
    oplaty, ale rzecz w tym zebys sobie zagwarantowal ten 1 rok zakazu i nie
    wiecej, temu wlasnie moze sluzyc dobrowolne poddanie sie karze.

    A policjanty nie powiedzialy ci o skazaniu bez rozprawy z art. 335 kpk ?
    Moglbys zalatwic to samo w podobny sposob i szybciej. Jesli akt oskarzenia
    jeszcze nie poszedl to mozesz to nadal zrobic.

    Przepraszam za ten dosyc karkolomny i jezykowo chyba niezbyt poprawny wywod,
    ale juz pozno

    Cezar

  • 5. Data: 2004-03-05 22:36:42
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A policjanty nie powiedzialy ci o skazaniu bez rozprawy z art. 335 kpk ?

    Art. 335. § 1. Prokurator może umieścić w akcie oskarżenia wniosek o wydanie
    wyroku skazującego i orzeczenie uzgodnionych z oskarżonym kary lub środka
    karnego za występek zagrożony karą nieprzekraczającą 10 lat pozbawienia
    wolności bez przeprowadzenia rozprawy, jeżeli okoliczności popełnienia
    przestępstwa nie budzą wątpliwości, a postawa oskarżonego wskazuje, że cele
    postępowania zostaną osiągnięte.

    Gdzie tu rola policjantów?
    W tym przepisie nie ma słowa "Policja".
    To prokurator ma "wytargować" wyrok z podejrzanym.
    To, że prokuratury dążą do wyręczania się policją w tym
    względzie, nie znaczy, że jest to prawidłowe.
    Polska to chyba jedyny kraj, gdzie oskarąjący prokurator
    może na oczy nie zobaczyć oskarżonego.

  • 6. Data: 2004-03-06 11:42:05
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Marcyś wrote:
    > Gdzie tu rola policjantów?
    > W tym przepisie nie ma słowa "Policja".

    odkąd Policja sporządza akty oskarżenia?

    KG

  • 7. Data: 2004-03-06 16:57:28
    Od: "scx" <s...@p...onet.pl>

    =======
> [...]
    > wiecej wlasnie taka tj : 1 rok pw w zawiasach, 1 rok zakazu, swiadcznie od
    > 200 do 1000 zeta w zaleznosci od twoich mozliwosci majatkowych
    --------
    A jak mozna okreslic mozliwosci majatkowe ucznia na utzrymaniu rodzicow,
    bedacego wspolwlascicielem samochodu o wartosci 500 zl? Pytanie wbrew
    pozorom nie jest retoryczne :-/
    Czy jest mozliwosc zamienienia grzywny na roboty publiczne? Wole sadzic
    kwiatki, przynajmniej miasto bedzie ladniej wygladac. A moge liczyc tez na
    zamnienie czesci kary na roboty? Poprosilbym np o 300 h prac w zamian za
    lagodniejszy wymiar pozostalych kar. Chociaz w sumie mniej niz rok bez
    prawka to niemozliwe (?), a dlugosc wyroku w zawieszeniu mi wisi - nie mam
    zamiaru wiecej lamac prawa. Tylko ta grzywna....

    Male pytanko , tak z ciekawosci: na co ida wszelkie środki z mandatów,
    grzywien, odsetek itp? Do budzetu gminy?
    ==========
    > oraz koszty i
    > oplaty, ale rzecz w tym zebys sobie zagwarantowal ten 1 rok zakazu i nie
    > wiecej, temu wlasnie moze sluzyc dobrowolne poddanie sie karze.
    ----
    Zostalem juz przesluchany i moje papiery sa w drodze do prokuratury, jednak
    nie dostalem stamtad zadnego wezwenia ani powiadomienia. Czekac az cos
    przyjdzie czy isc zlozyc jakies pismo?
    ==========

    > A policjanty nie powiedzialy ci o skazaniu bez rozprawy z art. 335 kpk ?
    > Moglbys zalatwic to samo w podobny sposob i szybciej. Jesli akt oskarzenia

    > jeszcze nie poszedl to mozesz to nadal zrobic.
    ---
    Przesluchujacy sie mnie pytal czy bede chcial sie poddac dobrowolnej karze
    ale nie potrafil mi wytlumaczyc na czym to dokladnie polega.
    Z tego co sie dotad dowiedzialem to znaczy ze wysylam pisemko:
    "prosze o ukaranie mnie w sposob nastepujacy: ....."
    I albo prokurator to przyjmuje i mam co chcialem, albo nie przyjmuje i
    laduje na sali rozpraw.
    Czy dobrze to rozumiem? I kiedy mam to pismo skladac, po otrzymaniu wezwania
    czy teraz zaraz?
    Czy w przypadku jesli moja petycja zostanie pozytywnie rozpatrzona musze
    pokrywac koszty procesu (ktorego w sumie nie bylo)???
    ======

    > Przepraszam za ten dosyc karkolomny i jezykowo chyba niezbyt poprawny
    wywod,
    > ale juz pozno
    ---
    Dziekuje serdecznie za wszelka pomoc

  • 8. Data: 2004-03-06 23:27:06
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    >

    > Gdzie tu rola policjantów?
    > W tym przepisie nie ma słowa "Policja".
    > To prokurator ma "wytargować" wyrok z podejrzanym.

    W praktyce to wyglada tak, ze sprawca jazdy na bani trafia na policje, gdzie
    odczytuja mu postanowienie o przedstawieniu zarzutow i przesluchuja w
    charakterze podejrzanego sugerujac jednoczesnie, u mnie to zawsze robia, aby
    "dobrowolnie poddal sie karze". Tyle tylko ze policjanty sa glupie jak but
    tj niezbyt wyedukowane (zwykle, chco sa wyjatki) i myla dobrowolne podanie
    sie karze z 387 kpk z 335 kpk czyli "skazaniem bez rozprawy" i sugeruja aby
    koles zlozyl taki wniosek do protokolu przesluchania ze wskazaniem ze chce
    max 1 rok zakazu prowadzenia. To trafia do prokuratora, bo to tylko on moze
    zgode taka wyrazic, no i w zasadzie zawsze to robi bo mu wtedy "numerek
    spadnie z biegu" czyli po prostu jedna z okolo 50-80 spraw ktore
    jednoczesnie prowadzi lub nadzoruje sie zakonczy bez problemu i szybko.
    Wazne zeby podejrany zadbal o wyrazenie skruchy do protokolu, bo w koncu
    "postawa oskarzonego musi wskazywac ze cele postepowania zostana
    osiagniete". Sad tez chce jak najszybciej przepchnac sprawe ... No i sprawa
    zalatwiona.

    > To, że prokuratury dążą do wyręczania się policją w tym
    > względzie, nie znaczy, że jest to prawidłowe.

    Po ostatnie nowelizacji kpk prokurator jest juz tylko w zaasadzie "nadzorca"
    chyba z 98 % postepowan przygotowawczych, wiec to ze policja to raczej
    normalne.

    > Polska to chyba jedyny kraj, gdzie oskarąjący prokurator
    > może na oczy nie zobaczyć oskarżonego.

    No zadarza sie w sumie czesto.

    Cezar

  • 9. Data: 2004-03-06 23:27:57
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > odkąd Policja sporządza akty oskarżenia?

    A kpk czytales?

    Cezar

  • 10. Data: 2004-03-06 23:35:42
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > A jak mozna okreslic mozliwosci majatkowe ucznia na utzrymaniu rodzicow,
    > bedacego wspolwlascicielem samochodu o wartosci 500 zl? Pytanie wbrew
    > pozorom nie jest retoryczne :-/

    W praktyce : gdy przesluchiwali ciebie w ch. podejrzanego to pytali o to
    jaki masz dochod miesiezny, czy pracujesz, ew. czy jestes na utrzymaniu
    rodzicow i ile oni zarabiaja, czy masz majatek - takie pozycje sa w
    portokole przesluchania podejrzanego. No wiec po tym sie ocenia mniej wiecej
    na ile cie stac.

> [...]
    > prawka to niemozliwe (?), a dlugosc wyroku w zawieszeniu mi wisi - nie mam
    > zamiaru wiecej lamac prawa. Tylko ta grzywna....

    Mozesz tez wnioskowac o ograniczenie wolnosci bo art. 178a kk to przewiduje,
    w zasadzie jest szansa to moze przejsc. Przy ograniczeniu wolnosci mozesz
    sie spodziewac orzeczenia nakazu darmowej pracy na cele spoleczne w wymiarze
    20-40 h miesiecznie.

    > Zostalem juz przesluchany i moje papiery sa w drodze do prokuratury,
    jednak
    > nie dostalem stamtad zadnego wezwenia ani powiadomienia. Czekac az cos
    > przyjdzie czy isc zlozyc jakies pismo?

    Sam idz i zloz na biurze podawczy taki papier.

    > Czy w przypadku jesli moja petycja zostanie pozytywnie rozpatrzona musze
    > pokrywac koszty procesu (ktorego w sumie nie bylo)???

    A tak koszty cie nie omina, chyba ze jestes biedny jak ta mysz koscielna.

    Cezar