    From: "Plonk" <...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Divx a prawo
    Date: Sun, 9 Jun 2002 22:37:22 +0200
    Sender: t...@p...onet.pl@serwer.trzcionk.priv.pl

    >"Raf" <j...@a...waw.pl>
    >Po pierwsze, widze ze wiele osob reklamuje sie z wymiana divx. Ciekawy
    >jestem czy nie boja sie jakis podstawionych ludzi. No bo przeciez jesli
    >wymiana poczta to trzeba podac adres - no i tu mozna wpasc. Jesli wymiana
    >bezposrednia to jeszcze gorzej, przylapanie na goracym uczynku. Jak
    >zapatrujecie sie na publiczne oglaszanie swoich spisow na takim, dostepnym
    >dla wszystkich forum? Czy to moze byc jakos niebezpieczne?
    Jest możliwość wysyłania tradycyjnej przesyłki bez adresu zwrotnego co
    oczywiście nie chroni delikwenta przed ściganiem przez policję.
    >Jeszcze jeden problem - z reguly na stronach ze spisem divx autorzy
    >zamieszczaja adnotacje, ze niby "tylko dla celow edukacyjnych" albo "ze
    >wszystkie filmy sa posiadana kopia oryginalu plyty DVD" albo ze "autor
    >strony nie ponosi odpowiedzialnosci za zamieszczony material". Tak mi sie
    >zdaje ze tego typu cytaty nie maja zadnej mocy... Bełkot.
    >Czy prawda jest to, ze:
    >1. publikacja spisow jest legalna To oczywiste.
    >2. wymiana nie jest, niewazne co pisze autor. jedyny wyjatek od tej zasady
    >jest taki, gdy ktos nie pobiera za to oplat i wymienia sie ze znajomymi - to
> [...]
    Wymiana w sensie przekazania jest legalna tak jak można pozbyć się
    starej książki. Nie jest legalne czerpanie korzyści z kopiowania i
    sprzedaży tak uzyskanych egzemplarzy utworów a dozwolony użytek
    dotyczy wyłącznie najbliższych osób i nie obejmuje duplikowania dla
    swobodniejszego korzystania przez wiele osób.
    >3. kopia oryginalu - w swietle naszego prawa masz prawo skopiowac kazda
    >rzecz - program, DVD, cokolwiek na inny nosnik w celu wykonania kopii
    >bezpieczenstwa. mozesz nawet posluzyc sie w tym celu crackami i innymi temu
    >podobnymi. Sprzedaz takich kopii juz nie jest legalna No tak, kopia jest możliwa
    wyłącznie w celu korzystania z utworu.
    >W takim razie wymiana poczta z ludzmi poznanymi np. na necie (z
    >forum ogloszenie) jest legalna - w swietle tego co powiedziales to nie
    >pobieram przeciez wtedy oplaty i sa to znajomi (jakby nie bylo) i jest to
    >uzytek prywatny, wiec? Czy to oznacza, ze wymiany divxami sa
    dozwolone?
    Nie ma znaczenia czy za pieniądze czy nie o ile nie dochodzi do
    cudownego rozmnożenia.
    >Do napisania tego postu sklonil mnie taki przypadek - podobno (wydaje mi sie
    >ze to jest jednak prawda, gdyz znam to z relacji kolegi) jeden gosc umowil
    >sie na wymiane "z reki do reki" z kims poznanym w necie. Okazalo sie, ze
    >byla to osoba podstawiona z Policji. Nie wiem jakie byly dalsze losy tego
    >zajscia, szkoda.
    Wątpię. Prowokację można zastosować tylko w wyjątkowych, określonych
    prawem przypadkach.
    >Do mojego watku dodam tylko osobny problem - co myslicie o sumiennosci i
    >uczciwosci ludzi, z ktorymi sie wymieniacie? Dajmy na to wypadki, kiedy ktos
    >wysyla zamiast cd cos innego, albo w ogole nic. No ale przeciez jest jego
    >adres? Ale kto bedzie latal na 2 koniec Polski... Czasem przeciez gosc moze
    >podac adres, ktory niedlugo juz bedzie nieaktualny? Jak w takim razie
    >zabezpieczyc sie przed nieuczciwoscia ludzi? Czy zdarzylo sie Wam jakos
    >"naciac"? Czy moze nie oplaca sie wymieniac od razu, z kimkolwiek?
    Ci ludzie są tak uczciwi jak działalność, którą prowadzą. W zależności
    od motywacji będą albo nie będą oszukiwali. Korzystanie z Internetu
    nie musi mieć z tym jakiegokolwiek związku choć zdarza się, że ma.

    --
    Wielki Plonk na Ciebie patrzy !