  • 1. Data: 2006-07-17 16:38:34
    Temat: Darowizna prośba o fachowe doradztwo
    Od: mauser50 <m...@-...com>

    Witam

    Mam następujące pytanie małżeństwo posiadające mieszkanie hipoteczne
    oraz działkę budowlaną do których notarialnie posiadają prawa po 50
    procent w każdej nieruchomości chcą dokonać następujących darowizn.
    Mieszkanie przepisać w 100 procentach na dziecko jednego z małżonków z
    pierwszego małżeństwa i w 100 procentach przepisać działkę na dziecko
    drugiego z małżonków z pierwszego małzeństwa. (nie mają własnych dzieci
    w tym związku. Czy Waszym zdaniem można z tych czynności wykonać tylko
    dwa akty notarialne? Ponieważ notariusz poinformował ich, że najpierw
    muszą dokonać przepisania tych nieruchomości na siebie to jest np. na
    żone w 100 procentach mieszkanie a na mężą w 100 procentach działka a
    dopiero póżniej każde z nich na dzieci i wobec takiego trybu musiałyby
    zostać sporządzone aż 4 umowy notarialne za co pobrałby należną takse.

    Jeśli ktoś jeszcze by ewentualnie wiedział ile za takie czynności
    musiałoby to małżeństwo zapłacić przyjmując że zarówno mieszkanie jak i
    działka są warte po 100 000 zł. I czy trzeba zapłacić od tego jakiś
    podatek oraz czy są jakieś dodatkowe opłaty poza wpisaniem do księgi
    wieczystej.

    Z poważaniem mauser50

  • 2. Data: 2006-07-17 23:18:03
    Temat: Re: Darowizna prośba o fachowe doradztwo
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    mauser50 wrote:
> [...]
    > dopiero póżniej każde z nich na dzieci i wobec takiego trybu musiałyby
    > zostać sporządzone aż 4 umowy notarialne za co pobrałby należną takse.

    Na pewno nie muszą przepisywać tego tak, aby w 100 procentach było
    własnością jednego z nich.
    Bo raz, że zapłacą notariuszowi, dwa, że zapłacą za darowiznę.

    Na pewno oboje mogą darować po prostu swoje cześci od razu dzieciom.
    Czy da się streścić to w 2 aktach, na zasadzie rodzice kazdem dziecku,
    czy muszą być 4 (kazdy, kazdemu) to ci nie powiem.
    Natomiast propozycja notariusza może mieć sens, bo np. może się okazać,
    że przekazanie przez jednego z rodziców drugiemu dziecku nie z tego
    małżeństwa wychodzi drożej niż przekazanie przez rodzic-rodzic-dziecko.
    Trzeba by się temu bliżej przyjrzeć.