  • 1. Data: 2010-11-22 12:11:44
    Temat: Darowizna na konto
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    Czy jesli ja dostanę od rodziców darowiznę na swoje konto bankowe w postaci
    przelewu
    to czy nastęnie, mogę przelać na konto żony bez zgłaszania tego?
    jest wspolnosc majątkowo przeciez, wydaję mi się, ze tak też będzie dobrze
    czy może się mylę?

  • 2. Data: 2010-11-22 13:23:41
    Temat: Re: Darowizna na konto
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 6:11 AM, Tomemk wrote:
> [...]
    > to czy nastęnie, mogę przelać na konto żony bez zgłaszania tego?
    > jest wspolnosc majątkowo przeciez, wydaję mi się, ze tak też będzie dobrze

    darowizna idzie do majątku odrębnego (chyba,ze zaznaczono inaczej).

    a dalej już jest tylko pod górkę.
    pytanie co jest celem. dlaczego chcesz te pieniądze przelać na konto żony.
    jesli chcesz zeby to byly wasze wspolne, to sam przelew tego nie zmieni,
    a tylko dajedzie argument do US zeby sie dowalił.
    jesli to ma byc darowizna, to wypadałoby to zgłosic.
    jesli celem jest darowanie pieniedzy żonie przez twoich rodziców przez
    ciebie, to w ten sposob tez sie od podatku nie uwolnicie.

    wiec, napisz po pierwsze jaka to kwota, po drugie na co, po trzecie
    dlaczego ma to byc na koncie zony i dlaczego w ogole rodzice cokolwiek
    wam przelewaja.

  • 3. Data: 2010-11-22 13:36:39
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

> [...]
    >
    > wiec, napisz po pierwsze jaka to kwota, po drugie na co, po trzecie
    > dlaczego ma to byc na koncie zony i dlaczego w ogole rodzice cokolwiek wam

    kwota 30k
    chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
    a bank zony jest pod nosem i latwo wyplacic.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-11-22 13:40:55
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > jesli celem jest darowanie pieniedzy żonie przez twoich rodziców przez
    > ciebie, to w ten sposob tez sie od podatku nie uwolnicie.

    ma to byc na cel budowlany, budowa jest wspolnym majątkiem
    to jak otrzymam te pieniądze i wloze w dom, to muszę się z tego jakoś
    rozliczać?

    a moze jest cos takiego jak wspolne konto małżeńskie? wtedy jak rodzic zrobi
    na takie
    konto darowizne to tez trzeba placic podatek?

    czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
    tylko na czas tej darowizny?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-11-22 13:42:16
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 7:36 AM, Tomemk wrote:

    > kwota 30k
    > chce przelac na konto żony bo mam konto tylko w mbanku
    > a bank zony jest pod nosem i latwo wyplacic.

    2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

  • 6. Data: 2010-11-22 13:53:30
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > 2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

    czyli taniej wyjdzie zalozyc konto w jakims banku,
    i po prostu je zamknąc po wybraniu pieniędzy.

    bo wtedy nic nie zapłace dla US, zgadza się?

  • 7. Data: 2010-11-22 13:54:13
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 14:40, Tomemk pisze:
    > czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
    > tylko na czas tej darowizny?
    Zmienić limit wypłat bankomatowych na wyższy (ok. 10 min na mLinii) i
    wyciągnąć z kilku sąsiednich bankomatów np. euronetu (bo jeden to tyle
    może nie mieć, chociaż niekoniecznie).

    --
    MZ

  • 8. Data: 2010-11-22 13:57:16
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 7:40 AM, Tomemk wrote:

    > ma to byc na cel budowlany, budowa jest wspolnym majątkiem
    > to jak otrzymam te pieniądze i wloze w dom, to muszę się z tego jakoś
    > rozliczać?

    czy intencją rodziców było podarowanie pieniędzy wam na budowę, czy
    tobie na cokolwiek, a tym sam postanowiłeś wpakować to w majątek wspólny?

    przy darowiznach liczy sie intencja.
    jesli to pierwsze, to znaczy, ze darowizn było cztery.
    od ojca dla ciebie, od ojca dla zony, od matki dla ciebie od matki dla zony.
    jesli to drugie to dwie.
    w kazdym razie przy zgłoszeniu do US dobrze sie zastanów kto ile i komu
    CHCIAŁ podarować, a nie na jakie konto poszło.

    co do tematu wpakowania pieniedzy z majątku odrębnego w spólny dom to
    sie tak jednoznacznie nie wypowiem.
    zapytaj gotfryda na p.s.podatki.

    > a moze jest cos takiego jak wspolne konto małżeńskie? wtedy jak rodzic zrobi
    > na takie
    > konto darowizne to tez trzeba placic podatek?
    j.w.
    wspólne konto jest
    jeśli to pojdzie na wasze wspolne konto, to wówcza US podzieli to
    dokładnie tam samo jak ja wyzej. poł kasy dla żony, pół kasy dla ciebie
    i obie darowizny do majątku odrebnego kazdego z was
    darowizna dla żony jest opodatkowana.

    > czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
    > tylko na czas tej darowizny?

    jesli darowizny jeszcze nie było, to jest jeszcze czas na przemyślenie
    treści tej darowizny.
    jeśli to ma być darowizna tylko dla ciebie, to na pewno nei to bedzie
    darowizna tylko na twoje konto, a nie na wspolne, bo wowczas US
    przyjmie, ze połowę kwoty było dla żony.
    Jesli chcesz to wypłacać to bez pośrednictwa konta żony.
    Wpakowanie odrebnych pieniedzy w majatek wspolny i ogolnie przeneisienie
    majtku odrębnego do majątku wspólnego to inna sprawa.

    można też w umowie darowizny zastrzec, że darowizna jest dla was obojga
    i idzie do majątku wspólnego.
    ty nie zapłacisz podatku, a żona ... też nie.
    bo żona dostanie 7.5 tyś od twojego ojca i 7.5 tys od twojej matki.
    a kwota zwolniona z podatku (nawet zglaszac nie trzeba) to 9637 zł.
    przy czym jeśli w umowie darowizny znajdzie sie zapis, ze darczynca
    przekazuje to na cele budowlane, a obdarowany zobowiazuje sie te
    pienidze na taki cel wydac, to kwotę zwolnioną można powiekszyc dwa razy.
    Warunkiem jest aby suma darowizn z ostatnich 5 lat nie przekroczyła tej
    kwoty zwolnionej, bo darowizny sie sumują.

    generalnie, przemyśl to jeszcze.

  • 9. Data: 2010-11-22 13:58:16
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 7:53 AM, Tomemk wrote:

    > czyli taniej wyjdzie zalozyc konto w jakims banku,
    > i po prostu je zamknąc po wybraniu pieniędzy.

    taniej wyjdzie wypłacić z bankomatu

    > bo wtedy nic nie zapłace dla US, zgadza się?

    a tego to bym nie był taki pewien :)
    jak w poście niżej.

  • 10. Data: 2010-11-22 13:59:27
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 14:42, witek pisze:

    > 2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

    eee..? w przypadku wspólnoty majątkowej małżeńskiej chyba nie można
    mówić o depozycie nieprawidłowym. IMHO obdarowany Tomemk na pewno musi
    zgłosić darowiznę do US (ale podatku nie zapłaci bo rodzice to grupa 0).
    I tyle.

    --
    MZ