  • 11. Data: 2010-11-22 14:03:22
    Temat: Re: Darowizna na konto
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 7:59 AM, MZ wrote:

    > eee..? w przypadku wspólnoty majątkowej małżeńskiej chyba nie można
    > mówić o depozycie nieprawidłowym. IMHO obdarowany Tomemk na pewno musi
    > zgłosić darowiznę do US (ale podatku nie zapłaci bo rodzice to grupa 0).
    > I tyle.

    ale majątek oddzielny :)

    tak czy siak, zawsze bedzie sie mozna przyczepić.

  • 12. Data: 2010-11-22 14:45:56
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > idzie do majątku wspólnego.
    > ty nie zapłacisz podatku, a żona ... też nie.
    > bo żona dostanie 7.5 tyś od twojego ojca i 7.5 tys od twojej matki.
    > a kwota zwolniona z podatku (nawet zglaszac nie trzeba) to 9637 zł.
    > przy czym jeśli w umowie darowizny znajdzie sie zapis, ze darczynca
    > przekazuje to na cele budowlane, a obdarowany zobowiazuje sie te pienidze
    > na taki cel wydac, to kwotę zwolnioną można powiekszyc dwa razy.
    > Warunkiem jest aby suma darowizn z ostatnich 5 lat nie przekroczyła tej
    > kwoty zwolnionej, bo darowizny sie sumują.

    Czy cel darowizny musi być ujęty w umowie jeśli pominiemy małżonkę?

    Wszystko wydawało mi się bardziej proste.
    Wygląda to tak
    Działka była kupiona przed ślubem, więc widnieje na mnie.
    Budowa domu zaczęła się po śłubie, ale pozwolenie na budowę
    jest na mnie.

    Jak najprościej mogą mi rodzice przekazać w takim razie 30k?
    Szczerze powiem, że nie zdawałem sobie sprawę że jest potrzebna umową
    jedną darowiznę już miałem zgłoszona jako po prostu darowizna jakies 2 lata
    temu
    w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej. w picie uwgzględniona
    była.

    Jak by to teraz najlepiej rozegrać?

    to moja żona może dostać od mojego ojca te 9637zł, ja moge zostac
    obdarowany dowolną kwotą aby nie zapłacić podatku?
    pozdrawiam
    Tomemk

  • 13. Data: 2010-11-22 15:00:01
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/22/2010 8:45 AM, Tomemk wrote:
    > Użytkownik "witek"<w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy cel darowizny musi być ujęty w umowie jeśli pominiemy małżonkę?
    nie musi, ale czasmi warto, choćby właśnie z tego względu, że są większe
    limity jeśli darowizna idzie na cele budowlanego.

    Niezależnie od tego co się wpisze i tak się liczy intencja jeśli już
    dojdzie do kontroli ze strony US.
    Przede wszystkim o intencję darowizny będą pytać.

> [...]
    > Działka była kupiona przed ślubem, więc widnieje na mnie.
    > Budowa domu zaczęła się po śłubie, ale pozwolenie na budowę

    czyli wszystko jest twoim majątkiem oddzielnym.
    dom nie bedzie żony, co najwyzej w razie czego nalezy jej sie zwrot
    nakładów.

> [...]
    > temu
    > w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej. w picie uwgzględniona

    jeśli działka jest twoja to inwestycja nie nalezy do majątku wspólnego
    tylko twojego odrębnego.
    przekazać ci 30K na konto i wypłać jak chcesz tylko nie wplątuj żony i
    jej konta do tego. tak dla świętego spokoju,

    > to moja żona może dostać od mojego ojca te 9637zł, ja moge zostac
    > obdarowany dowolną kwotą aby nie zapłacić podatku?

    tak, ale wynika to z dwóch różnych przepisów

    ty masz zwolnienie nielimitowane z racji pokrewieństwa wynikające z art
    4A ustawy o podatku od spadków i darowizn. niestety synowej tam nie
    umiescili.

    żona podpada pod art 9.
    generalnie "drobne" darowizny "raz na jakiś" czas są z podatku zwolnione.

    generalnie przeczytaj stąd

    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/od_spadkow_i_da
    rowizn/spadki_ustawa.pdf

    art 4a, art 9 i art 4.5 , art 14, art 15

  • 14. Data: 2010-11-24 22:08:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Nov 2010, witek wrote:

    > 2% dla US od depozytu nieprawidłowego.

    Aczkolwiek trzeba przyznać, że podstawa do przyczepienia się
    wygląda mocno, to "powołanie (się) na Kaczyńskiego" może być skuteczną
    linią obrony ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2010-11-24 22:31:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Nov 2010, Tomemk wrote:

    > Szczerze powiem, że nie zdawałem sobie sprawę że jest potrzebna umową

    To nie tak - pewnie masz na myśli, że "powinna być umowa pisemna".
    Wcale nie musi!
    Jak darowizna została wykonana, to z mocy prawa miała miejsce.
    Problemem jest udowodnienie, że to była darowizna, jeśli ktoś zechce
    podważyć taki fakt. Ten "ktoś" to oczywiście US :)
    Do wszystkiego, co napisał "witek" dołóż przeczytanie definicji
    darowizny z art.888 KC:
    _117.html
    ...do kompletu wraz z art.890

    Streszczę:
    - *zobowiazuje się*
    - *bezpłatnego*
    - *na rzecz*
    - kosztem *swego*

    Niespełnienie jednego z tych warunków powoduje "wylot" z definicji
    darowizny, dość trudno niektórym się pogodzić że np. w razie istnienia
    długu stwierdzenie "to ja ci te 1000 zł podaruję" darowizną NIE JEST,
    bo brakowało tego "zobowiązania" w momencie wydania pieniędzy... US
    w takim przypadku kasuje podatek dochodowy (jak od zarobku).
    W archiwach znajdziesz przypadki przyczepienia się również
    do "bezpłatności", pod dowolnie błahą przyczyną (jeśli np. darujący
    przyznał że liczył na jakąkolwiek wzajemność, w dowolnej formie)

    > jedną darowiznę już miałem zgłoszona jako po prostu darowizna jakies 2 lata
    > temu
    > w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej.

    Jeśli nie można podważyć żadnego zastrzeżenia wymienionego wyżej, to
    umowa jak najbardziej BYŁA!
    - ojciec darował, "z zamiarem"
    - Ty *przyjąłeś*
    - do tego jest pisemna deklaracja celu w tytule darowizny.

    Zwróć uwagę: taki przypadek niczym nie różni się od istnienia odrębnej,
    pisemnej umowy darowizmy.

    W obu to US musi chcieć postawić zarzut "pozorności" aby darowiznę
    podważyć, a tym dowodem *nie* będzie ani tytuł przelewu ani treść
    umowy darowizny (jeśliby istniała).
    Jeśli, to będzie nim zaplątanie się w *zeznaniach* do do celu
    przelania pieniędzy :>
    "komu pan darował pieniądze? - synowi; a w jakim celu? - chciałem,
    żeby sobie budowa*li* z żoną dom; - dziękuję panu, decyzja przyjdzie
    pocztą" ;)
    (niezgodność podmiotu - skoro miało być DLA SYNA)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-11-25 00:16:15
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/24/2010 4:08 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Aczkolwiek trzeba przyznać, że podstawa do przyczepienia się
    > wygląda mocno, to "powołanie (się) na Kaczyńskiego" może być skuteczną
    > linią obrony ;)

    1.
    po co sie samemu plątać skoro nie trzeba

    2. decyzja w stosunku do jednego podatnika (czytaj kaczynskiego) nie
    wyznacza prawa w stosunku do drugiego (czytaj łosia co się podłożył i
    nie ma brata prezydenta).

    a swoją drogą chciałbym wreszcie zobaczyc decyzję US co do kaczynskiego,
    bo zdaje sie, ze zamieciono sprawe pod dywan
    czyli US nawet nie odważył się sprawy tknąć bo za bardzo śmierdziała.