    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 24 Nov 2010 23:31:29 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Darowizna na konto

    On Mon, 22 Nov 2010, Tomemk wrote:

    > Szczerze powiem, że nie zdawałem sobie sprawę że jest potrzebna umową

    To nie tak - pewnie masz na myśli, że "powinna być umowa pisemna".
    Wcale nie musi!
    Jak darowizna została wykonana, to z mocy prawa miała miejsce.
    Problemem jest udowodnienie, że to była darowizna, jeśli ktoś zechce
    podważyć taki fakt. Ten "ktoś" to oczywiście US :)
    Do wszystkiego, co napisał "witek" dołóż przeczytanie definicji
    darowizny z art.888 KC:
    _117.html
    ...do kompletu wraz z art.890

    Streszczę:
    - *zobowiazuje się*
    - *bezpłatnego*
    - *na rzecz*
    - kosztem *swego*

    Niespełnienie jednego z tych warunków powoduje "wylot" z definicji
    darowizny, dość trudno niektórym się pogodzić że np. w razie istnienia
    długu stwierdzenie "to ja ci te 1000 zł podaruję" darowizną NIE JEST,
    bo brakowało tego "zobowiązania" w momencie wydania pieniędzy... US
    w takim przypadku kasuje podatek dochodowy (jak od zarobku).
    W archiwach znajdziesz przypadki przyczepienia się również
    do "bezpłatności", pod dowolnie błahą przyczyną (jeśli np. darujący
    przyznał że liczył na jakąkolwiek wzajemność, w dowolnej formie)

    > jedną darowiznę już miałem zgłoszona jako po prostu darowizna jakies 2 lata
    > temu
    > w przelewie jest wpis darowizna, umowy nie było żdnej.

    Jeśli nie można podważyć żadnego zastrzeżenia wymienionego wyżej, to
    umowa jak najbardziej BYŁA!
    - ojciec darował, "z zamiarem"
    - Ty *przyjąłeś*
    - do tego jest pisemna deklaracja celu w tytule darowizny.

    Zwróć uwagę: taki przypadek niczym nie różni się od istnienia odrębnej,
    pisemnej umowy darowizmy.

    W obu to US musi chcieć postawić zarzut "pozorności" aby darowiznę
    podważyć, a tym dowodem *nie* będzie ani tytuł przelewu ani treść
    umowy darowizny (jeśliby istniała).
    Jeśli, to będzie nim zaplątanie się w *zeznaniach* do do celu
    przelania pieniędzy :>
    "komu pan darował pieniądze? - synowi; a w jakim celu? - chciałem,
    żeby sobie budowa*li* z żoną dom; - dziękuję panu, decyzja przyjdzie
    pocztą" ;)
    (niezgodność podmiotu - skoro miało być DLA SYNA)

    pzdr, Gotfryd