  • 1. Data: 2005-06-07 21:35:18
    Temat: Darowizna mieszkania czy spadek? Co wyjdzie taniej?
    Od: PW <p...@a...konto.pl>

    Witam!

    Mieszkanie o wartosci 35 tyś. Rodzice chcą mi je podarować, co wiąże się z
    kosztem notarialnym - 1788zł. Kwota nie jest mała, w związku z tym
    skłaniam się ku temu, aby jednak poczekać, i kiedyś drogą spadku otrzymać
    mieszkanie. Pytanie tylko brzmi, czy koszty operacji 'spadek' będą większe
    od kosztów 'darowizny'?

    Czy ktoś zorientowany mógłby coś doradzić?

    Pozdrowienia!
    --
    PW

  • 2. Data: 2005-06-07 21:48:54
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PW wrote:
> [...]
    > skłaniam się ku temu, aby jednak poczekać, i kiedyś drogą spadku
    > otrzymać mieszkanie. Pytanie tylko brzmi, czy koszty operacji 'spadek'

    czemu tak dużo?
    taksa notarialna to około 600 zł, a reszta?
    chyba, że policzył ci podatek od darowizny, ale zobowiązując się tam
    mieszkać 5 lat, podatku się nie płąci
    no i chyba, że mieszkanie ma księgę wieczystą, to jeszcze wpis do księgi.
    Pogadaj jeszcze z innym notariuszem.

  • 3. Data: 2005-06-08 10:06:57
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 07 Jun 2005 23:35:18 +0200, na pl.soc.prawo, PW napisał(a):

> [...]
    > mieszkanie. Pytanie tylko brzmi, czy koszty operacji 'spadek' będą większe

    no to weź po uwagę opłaty za trumny , księdza i tym podopbne ,teraz
    pogrzeby są drogie

    JanuszHr

  • 4. Data: 2005-06-08 11:13:58
    Od: PW <p...@a...konto.pl>

    On Tue, 07 Jun 2005 23:48:54 +0200, witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

> [...]
    > mieszkać 5 lat, podatku się nie płąci
    > no i chyba, że mieszkanie ma księgę wieczystą, to jeszcze wpis do księgi.

    To wygląda tak, że:
    - opłata sądowa (na mocy $31 pkt1 rozp. min. spr. z dn. 17 grud. 1996r.
    /Dz.U. Nr 154, poz.753 ze zm./) 514,20zł
    - taksa notarialna (na mocy $5,2,3 i $16 rozp. min. spr. z dn. 28 czerwca
    2004r. /Dz.U.Nr 148, poz. 1564/) 900zł
    - podatek vat 22% od taksy notarialnej 198zł

    Calość - 1612,20 zł + opłaty za 6 kopii aktu - 175 zł
    Podatku nie mam naliczanego z racji nieprzekroczonej powierzchni 110m2 i
    deklaracji 5 lat meiszkania.

    Raczej nie ma się tutaj do czego przyczepić biorąc pod uwagę podane
    przepisy... no chyba, że ktoś miałby jakieś zastrzerzenia właśnie co do
    tych przepisów?

    --
    PW

  • 5. Data: 2005-06-08 12:04:38
    Od: PW <p...@a...konto.pl>

    On Wed, 08 Jun 2005 13:13:58 +0200, PW <p...@a...konto.pl> wrote:

    > - taksa notarialna (na mocy $5,2,3 i $16 rozp. min. spr. z dn. 28
    > czerwca 2004r. /Dz.U.Nr 148, poz. 1564/) 900zł

    A tu mam wątpliwość...
    według: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1564.htm
    "§ 16. Za dokonanie czynności notarialnej niewymienionej w przepisach
    poprzedzających maksymalna stawka wynosi 200 zł."

    Nie za bardzo rozumię ten zapis. Notariusz naliczył mi te 200zł (odrzucił
    końcówkę i wyszło tak naprawdę 147zł), jednak jak rozumieć zwrot
    "niewymienionej w przepisach poprzedzających", czy faktycznie naliczając
    kwotę na podstawie §3 - mozna\trzeba jeszcze doliczyć te 200zł na
    podstawie §16??

    --
    PW