  • Data: 2004-04-13 20:21:10
    Temat: Re: Darowizna a małżeństwo
    Od: "Maksik" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Silmar" <silmar@NO_SPAM.talex.pl> napisał w wiadomości
    news:c5g2ev$bks$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > HeY!
    >
    > Babcia chce mnie działką obdarować. Pytanie brzmi, czy lepiej, abym w
    akcie
    > notarialnym sam czy z żoną był wpisany? Jakie to będzie miało znaczenie
    > przyszłości? Jak to wpłynie na wysokość opłat?

    Podatek od spadków i darowizn, który płacony jest w skarbowym i który
    pobiera notariusz uzależniony jest od wartości (rynkowej, czyli wg uznania
    US i jego rzeczoznawców). Kwota wolna od podatku to 9637PLN w I-ej grupie
    podatkowej. Wartość działki powyżej tej kwoty podlega opodatkowaniu wg
    tabelki z http://www.iie.home.pl/bipp/p-pdarow.htm . W zależności więc od
    wartości działki możesz przyjąć ją sam, lub, jeśli wartość działki
    przewyższa tą kwotę, babcia może darować połowę działki tobie a połowę
    żonie, wtedy kwota wolna od podatku=2*9637PLN. Jeśli to będzie za mało, to
    dziadek może podarować 1/4 działki tobie i 1/4 żonie i babcia zrobi to
    samo.
    Warunek, który musi być spełniony przy darowiźnie aby zaakceptowano kwotę
    wolną od podatku: musi to być pierwsza darowizna między stronami w ciągu
    pięciu lat. W przeciwnym wypadku wartości darowiz z ostatnich 5-iu lat
    sumuje się.