  • 1. Data: 2004-04-13 06:47:29
    Temat: Darowizna a małżeństwo
    Od: "Silmar" <silmar@NO_SPAM.talex.pl>

    HeY!

    Babcia chce mnie działką obdarować. Pytanie brzmi, czy lepiej, abym w akcie
    notarialnym sam czy z żoną był wpisany? Jakie to będzie miało znaczenie w
    przyszłości? Jak to wpłynie na wysokość opłat?

    Pozdrawiam
    Silmar

  • 2. Data: 2004-04-13 07:34:38
    Temat: Re: Darowizna a małżeństwo
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Silmar wyskrobał(a):
    > Babcia chce mnie działką obdarować. Pytanie brzmi, czy lepiej, abym w
    > akcie notarialnym sam czy z żoną był wpisany? Jakie to będzie miało
    > znaczenie w przyszłości? Jak to wpłynie na wysokość opłat?

    Jak macie wspólność majątkową, to chyba lepiej, żeby babcia zaznaczyła, że
    działka wchodzi do Twojego majątku. Jak tego nie zrobisz, to przy podziale
    majątku żona dostanie połowę działki (o ile macie teraz wspólność
    majątkową).

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-04-13 08:49:28
    Od: "Silmar" <silmar@NO_SPAM.talex.pl>

> [...]
    > działka wchodzi do Twojego majątku. Jak tego nie zrobisz, to przy podziale
    > majątku żona dostanie połowę działki (o ile macie teraz wspólność

    A co w przypadku ("puk, puk") mojej śmierci? Jeśli w akcie notarialnym tylko
    ja będę wymieniony, a mamy z żoną wspólnotę majątkową, to kto zostanie
    właścicielem ziemi? Żona? Dzieci?

    Pozdrawiam
    Silmar

  • 4. Data: 2004-04-13 09:25:34
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Silmar wrote:

> [...]
    > tylko ja będę wymieniony, a mamy z żoną wspólnotę majątkową, to kto
    > zostanie właścicielem ziemi? Żona? Dzieci?

    Jesli wlascicielem Bedzie tylko pan to po "puk..puk..." smierci
    dzialka bedzie "w masie spadkowej"

    Jesli macie dzieci i one i zona dozyja, zona dostanie tyle co kazde
    dziecko... lecz nie mniej niz 1/4

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-04-13 20:21:10
    Od: "Maksik" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Silmar" <silmar@NO_SPAM.talex.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > notarialnym sam czy z żoną był wpisany? Jakie to będzie miało znaczenie
    > przyszłości? Jak to wpłynie na wysokość opłat?

    Podatek od spadków i darowizn, który płacony jest w skarbowym i który
    pobiera notariusz uzależniony jest od wartości (rynkowej, czyli wg uznania
    US i jego rzeczoznawców). Kwota wolna od podatku to 9637PLN w I-ej grupie
    podatkowej. Wartość działki powyżej tej kwoty podlega opodatkowaniu wg
    tabelki z http://www.iie.home.pl/bipp/p-pdarow.htm . W zależności więc od
    wartości działki możesz przyjąć ją sam, lub, jeśli wartość działki
    przewyższa tą kwotę, babcia może darować połowę działki tobie a połowę
    żonie, wtedy kwota wolna od podatku=2*9637PLN. Jeśli to będzie za mało, to
    dziadek może podarować 1/4 działki tobie i 1/4 żonie i babcia zrobi to
    samo.
    Warunek, który musi być spełniony przy darowiźnie aby zaakceptowano kwotę
    wolną od podatku: musi to być pierwsza darowizna między stronami w ciągu
    pięciu lat. W przeciwnym wypadku wartości darowiz z ostatnich 5-iu lat
    sumuje się.