  • 11. Data: 2002-03-10 15:50:23
    Temat: Re: Czy to zgodne z prawem? Kopiowanie tekstów z grup dyskusyjnych na strone www.
    Od: "Paweł S" <x...@x...pl>

    > Swego czasu na p.c.o.a. toczyła się dyskusja na ten temat i OIDP wyszło,
    > że teksty te są publicznymi wpowiedziami, w związku z czym można je
    > kopiwać, tyle że:
    > a) z podaniem źrodła
    > b) bez zmian
    > KJ

    Czy mógłbym prosić co oznacza ten skrót: p.c.o.a. - chętnie zajrze do
    archiwum i poszukam co piszą na ten temat. No i mniej więcej kiedy to było i
    pod jakim tytyłem - jeżeli pamiętasz.

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 12. Data: 2002-03-10 16:45:13
    Od: Stowarzyszenie Twórców Internetowych <b...@s...org.pl>

    Dnia 2002-03-10 01:34, Użytkownik Paweł S napisał:
    [..]
    > Będe wdzięczny Wam za odpowiedzi.

    Mają do nich zastosowania przepisy prawa autorskiego:

    Art. 25. 1. Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w
    prasie, radiu i telewizji:
    1) już rozpowszechnione:
    a) sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,
    "b) aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne,
    chyba że zostało wyraźnie zastrzeżone, że ich dalsze
    rozpowszechnianie jest zabronione,
    c) aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie,"

    2) krótkie wyciągi ze sprawozdań iartykułów o
    których mowa w pkt 1 lit. a) i b),
    3) przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych,
    4) mowy wygłoszone na publicznych zebraniach i rozprawach; nie
    upoważnia to jednak do publikacji zbiorów mów jednej osoby,
    5) krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.
    2. Za korzystanie z utworów, o których mowa w ust. 1 pkt 1
    lit. b) i c), twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.
    3. Rozpowszechnianie utworów na podstawie ust. 1 jest
    dozwolone zarówno w oryginale, jak i w tłumaczeniu.

    Art. 26. Wolno w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach
    przytaczać fragmenty utworów udostępnianych podczas tych
    wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji.

    pozdrawiam
    Arek

    http://www.sti.org.pl

  • 13. Data: 2002-03-10 17:30:24
    Od: "Paweł S" <x...@x...pl>

    > Mają do nich zastosowania przepisy prawa autorskiego:
    >
    > Art. 25. 1. Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w
    > prasie, radiu i telewizji:

    <wyciete>

    > Art. 26. Wolno w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach
    > przytaczać fragmenty utworów udostępnianych podczas tych
    > wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji.

    Dziękuje za opis.

    Moja stronka będzie miała charakter informacyjny, będzie zbiorem porad które
    często były na grupie, ale i również będzie część moich artykułów. I myśle
    że mogę bez problemu to wykorzystać, z pewnymi wyjątkami of course.

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 14. Data: 2002-03-10 18:38:40
    Od: Beerman <b...@d...com.pl>

    On Sun, 10 Mar 2002 01:49:32 +0100, Jacek <g...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Oczywiscie ze musisz miec zgode autora.
    >A czy chcialbys aby ktos kopiowal twoje strony www i wysylal na usenet
    >jako swoje tresci ?

    Ta expierd, oczywiscie. Przeczytaj o czym gosc mowi a potem pisz.
    Wiem, jestes przeczulony na punkcie praw do tekstow (szczegolnie
    twoich cytatow na usenecie), nawet tych najbardziej banalnych. Wedlug
    ciebie kazda, nawet nie majaca odrobiny oryginalnosci wypowiedz moze
    byc umieszczana tylko za zgoda autora ? Nie wystarczy zastosowanie
    adnotacji o autorstwie i zrodle ? Nie popadajmy w kolejna po STI
    paranoje pseudo-prawna. Zeby stosowac prawo trzeba miec choc odrobine
    wyobrazni i zdrowego rozsadku a dopiero potem siegac po ustawe.

    PS. I po cholere zaczynasz nowy watek skoro tylko odpowiadasz.

    _______ b...@d...com.pl ______ ___ _GG:235429___ICQ:37186302_
    \_____ b...@g...org ____/ / _ )___ ___ ___,__ _ ___ ___\
    \___ http://www.divx.com.pl ___/ / _ / -_) -_) __/ ' \/ _ `/ _ \\
    \_ http://www.grudziadz.org _/ /____/\__/\__/_/ /_/_/_/\_,_/_//_/_\

  • 15. Data: 2002-03-10 18:39:34
    Od: Beerman <b...@d...com.pl>

    On Sun, 10 Mar 2002 08:51:03 +0100, Marek Barczyk
    <h...@n...gliwice.pl> wrote:

    >Czy czasem nie jest tak ze usenet jest traktowany jako wypowiedz publiczna?

    Oczywiscie ze jest, ale wez sie kloc z "ekspertami".

  • 16. Data: 2002-03-10 19:24:27
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Marek Barczyk wrote:

    > Czy czasem nie jest tak ze usenet jest traktowany jako wypowiedz publiczna?

    A istnieje roznica miedzy rozpowszechnianiem tresci przez www a usenet ?

    Jacek

  • 17. Data: 2002-03-10 21:40:20
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    "Paweł S" wrote:

    > <wyciete>

    nie dotyczy internetu/www/usenetu

> [...]
    > często były na grupie, ale i również będzie część moich artykułów. I myśle
    > że mogę bez problemu to wykorzystać, z pewnymi wyjątkami of course.

    Gdzie tu widzisz sprawozdania i utwory udostepnione podczas wydarzen ?

    Jacek

  • 18. Data: 2002-03-10 22:11:59
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Beerman wrote:

    > Ta expierd, oczywiscie. Przeczytaj o czym gosc mowi a potem pisz.
    Przeczytalem dokladnie.

    > Wiem, jestes przeczulony na punkcie praw do tekstow (szczegolnie
    > twoich cytatow na usenecie), nawet tych najbardziej banalnych.
    Tworczosc banalna nie jest zdefiniowana.

    Wedlug
    > ciebie kazda, nawet nie majaca odrobiny oryginalnosci wypowiedz moze
    > byc umieszczana tylko za zgoda autora ?
    Oczywiscie.
    Gdyz brak definicji banalnosci tworczosci.
    Banalny obrazek graficzny moze zostac wyprowadzony na wielkie dzielo
    sztuki swiatowej.

> [...]
    > paranoje pseudo-prawna. Zeby stosowac prawo trzeba miec choc odrobine
    > wyobrazni i zdrowego rozsadku a dopiero potem siegac po ustawe.

    Prawem prawem a tworczosc tworczoscia.
    Na szczescie ocena tworczosci nie zajmuja sie prawnicy, ani tworczosc
    nie podlega klasyfikacji ustawowej.

    > PS. I po cholere zaczynasz nowy watek skoro tylko odpowiadasz.
    Calm down.

    Kiedys malowalem obrazy olejne i sprzedawalem w galeriach, m.in. do
    Desy.
    Chyba nie powiesz, ze Desa akceptowala banalna tworczosc malarska.

    Bylem tez z obrazami na komisji w Ministerstwie Sztuki, aby uzyskac
    licencje tworcy.
    Wygladalo to tak, ze przytwozilo sie dorobek i prentowalo w takiej duzej
    sali, nastepnie komisja
    oceniala praca i wydawala pisemny werdykt.

    Z internetem jest tak, ze dzialaja w nim dziesiatki nieformalnych
    komisji i nie znane jest pojecie
    "banalnej" tworczosci internetowej.
    Wszystkie gry komputerowe sa w gruncie rzeczy banalne, poza nielicznymi,
    ale to nie przeszkadza ich autorom w usilowaniu sprzedazy tych gier, za
    wcale niemale pieniadze.
    Zatem nie wypowiadaj sie na temat czy cos jest banalne czy nie, bo sie
    po prostu na tym nie znasz.
    W Nowym Jorku dziala swiatowej slawy grupa artystow od instalacji
    (performers)
    I sa uznani za artystow od instalacji bedacych na topie.

    Ale dla mnie sa banalni, gdyz intelektualnie sa mi dobrze znani i rownie
    dobrze moglby projektowac dla nich nowe instalacje i otwierac im nowe
    drogi rozwoju tworczosci, bo wiem czego sie moge od kazdego z nich
    spodziewac. To jest czysta technologia sztucznej jazni.
    Bo o tworczosci decyduja jednak geny i nawet majac 1000 cebulek
    tulipanow i mieszajac je i krzyzujac
    roza z nich nie wyrosnie.
    Dlatego Kosinski niebanalny jako czlowiek zostal niebanalnym pisarzem,
    jakkolwiek srodowisko rozne
    komentarze slalo i spory nt. jego tworczosci jeszcze nie wygasly.

    Zatem jest tak.
    Niebanalna osobowosc moze tworzyc banalne dziela, ktore i tak zostana
    uznane za niebanalne.
    Banalna osobowosc moze tworzyc banalne dziela, ktore moga zostac uznane
    za niebanalne.

    Stado kur chodzacych lapami po farbie i po plotnie moze tworzyc doniosle
    niebalne dzielo, godne najznamienitszych galerii.
    Zatem nie wypowiadaj sie nt. tworczosci bo sie po prostu na tym nie
    znasz.
    Co wcale nie oznacza, ze oceniam twoja wypowiedz jako banalna i nie
    zaslugujaca na ochrone praw autorskich.

    Jacek
    ICC, IGC

  • 19. Data: 2002-03-10 22:17:08
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Beerman wrote:

    > Oczywiscie ze jest, ale wez sie kloc z "ekspertami".

    a czy wypowiedz na stronie www nie jest wypowiedzia publiczna ?

  • 20. Data: 2002-03-10 22:45:49
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 10 Mar 2002, Stowarzyszenie Twórców Internetowych wrote:

    > Mają do nich zastosowania przepisy prawa autorskiego:

    Czy Internet na pewno jest uważany przez orzecznictwo za równoważny
    "prasie, radiu i telewizji"? W końcu nie każdy kto zrobi stronę może się
    nazywać medium, tylko podmiot określony ustawą ma do tego prawo.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)