  • 1. Data: 2002-03-09 20:59:32
    Temat: Odszkodowanie za świadectwo pracy
    Od: "Nick" <n...@o...pl>

    W myśl prawa pracy za niewydanie świadectwa pracy przysługuje mi
    odszkodowanie
    do wysokości 1,5 miesięcznego wynagrodzenia. Czy przysługuje mi ono " z
    urzędu"
    przez sam fakt niewydania. Czy też będę musiał udowadniać że z tego powodu
    (tj .niewydania) poniosłem straty. Jeśli tak to ja to udowodnić.

    Nick

  • 2. Data: 2002-03-09 22:26:27
    Temat: Re: Odszkodowanie za świadectwo pracy
    Od: a...@w...pl (Damian)

    O odszkodowanie przysługuje ci roszczenie tylko wtedy gdy poniosłeś szkodę,
    która pozostaje w związku przyczynowym z uchybieniem jakiego dopuścił się
    pracodawca tzn.wynikła wyłącznie z tego powodu że nie wydał ci świadectwa co
    uniemożliwiło ci uzyskanie zatrudnienia w innym miejscu pracy. Zgodnie
    orzecznictwem SN "spoczywający na pracowniku ciężar dowodu istnienia związku
    przyczynowego między niewydaniem świadectwa pracy a niemożnością uzyskania
    przez niego pracy nie może być rozumiany tylko w ten sposób że jest on
    zobowiązany do złożenia dokumentu stwierdzającego przyczynę odmowy jego
    zatrudnienia o istnieniu bowiem tego związku przyczynowego moą świadczyć
    takie okoliczności jak: podejmowanie przez pracownika bezskutecznych starań
    o pracę odpowiadających jego możliwościom i kwalifikacjom"
    Szkody jako takiej nie trzeba udawadniać ponieważ wynika ona z faktu że
    pozostajesz bez pracy. Musisz udać się do sądu pracy.

  • 3. Data: 2002-03-10 08:22:16
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 9 Mar 2002, Nick wrote:

    > przez sam fakt niewydania. Czy też będę musiał udowadniać że z tego powodu
    > (tj .niewydania) poniosłem straty. Jeśli tak to ja to udowodnić.

    Oczywiście ciężar dowodu spoczywa zawsze na dochodzącym roszczenia,
    zgodnie z art. 6 KC. Przyznanie odszkodowania nie jest automatyczne, ale
    zależy od rozmiarów utraconego zarobku i nie może przekroczyć 150%
    miesięcznej pensji. Udowodnić i obliczyć to możesz wskazując na różnicę w
    swoim obecnym stanie majątku a stanie majątku który by powstał, gdybyś z
    powodu wydania świadectwa pracy znalazł nowe zatrudnienie.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-03-10 17:23:49
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Oczywiście ciężar dowodu spoczywa zawsze na dochodzącym roszczenia,
    > zgodnie z art. 6 KC.

    Skąd Ty czerpiesz te fantastyczne informacje? Skoro powołujesz się na
    jakiś przepis to zapoznaj się z jego treścią. Artykuł 6 KC mówi, że ciężar
    udowodnienia danego faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
    skutki prawne - a to nie to samo co dochodzenie roszczenia.Bywa, że jest
    dokładnie na odwrót niż napisałeś. Przypominam również, że w naszym prawie
    istnieje instytucja zwana domniemaniem (prawnym, faktycznym) która prowadzi
    do przerzucenia ciężaru dowodu. Ponadto tak wytrawny prawnik jak Ty winien
    zauważyć, że w trakcie danego postępowania sądowego z zasady udowodnić
    należy co najmniej kilka kwestii, tak więc trudno mówić o ciężarze dowodu w
    odniesieniu do całego postępowania.