  • 1. Data: 2002-03-10 00:34:32
    Temat: Czy to zgodne z prawem? Kopiowanie tekstów z grup dyskusyjnych na strone www.
    Od: "Paweł S" <x...@x...pl>

    Witam!

    Zainteresowałem się ostatnio stronkami www. I robie nową strone www, i mam
    pare wątpliwości:

    1) Czy mogę kopiować teksty ludzi, którzy odpisują na grupie ?(oczywiście
    zmieniam co nieco w tym tekście, dostosowując do mojej strony) Dużo tekstów
    oczywiście jest mojej roboty. Czy to legalne? Nie chce kopiować z innych
    stron www.
    2) Czy muszę mieć zgodę autora, skoro nie pisze o tym że to jest chronione
    prawami autorskimi itd...?

    Będe wdzięczny Wam za odpowiedzi.

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 2. Data: 2002-03-10 00:49:32
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    "Paweł S" wrote:

> [...]
    > stron www.
    > 2) Czy muszę mieć zgodę autora, skoro nie pisze o tym że to jest chronione
    Oczywiscie ze musisz miec zgode autora.
    A czy chcialbys aby ktos kopiowal twoje strony www i wysylal na usenet
    jako swoje tresci ?

    Jacek

  • 3. Data: 2002-03-10 07:23:38
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Mar 2002 01:34:32 +0100,
    osoba podpisana: Paweł S <x...@x...pl>
    napisała:
> [...]
    > stron www.
    > 2) Czy muszę mieć zgodę autora, skoro nie pisze o tym że to jest chronione

    Swego czasu na p.c.o.a. toczyła się dyskusja na ten temat i OIDP wyszło,
    że teksty te są publicznymi wpowiedziami, w związku z czym można je
    kopiwać, tyle że:
    a) z podaniem źrodła
    b) bez zmian
    KJ

    --
    EMACS = Eight Megabytes And Constantly Swapping

  • 4. Data: 2002-03-10 07:51:03
    Od: Marek Barczyk <h...@n...gliwice.pl>

    Jacek <g...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Oczywiscie ze musisz miec zgode autora.
    > A czy chcialbys aby ktos kopiowal twoje strony www i wysylal na usenet
    > jako swoje tresci ?

    Czy czasem nie jest tak ze usenet jest traktowany jako wypowiedz publiczna?

    --
    Marek Barczyk --- h...@n...gliwice.pl ---- ASK Nexus
    Registered Linux User (http://counter.li.org/): #203212

  • 5. Data: 2002-03-10 08:13:49
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 10 Mar 2002, Paweł S wrote:

> [...]
    > oczywiście jest mojej roboty. Czy to legalne? Nie chce kopiować z innych

    Nie, bo oczywiście twórcom tych tekstów przysługują prawa autorskie. Nie
    szkodzi że są to (czasem) wypowiedzi adresowane do szerszego grona, można
    je potraktować tak jak wykłady/przemówienia/kazania.

    > 2) Czy muszę mieć zgodę autora, skoro nie pisze o tym że to jest chronione
    > prawami autorskimi itd...?

    Nie musi pisać że jest.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 6. Data: 2002-03-10 08:59:36
    Od: "Paweł S" <x...@x...pl>

    > Nie, bo oczywiście twórcom tych tekstów przysługują prawa autorskie. Nie
    > szkodzi że są to (czasem) wypowiedzi adresowane do szerszego grona, można
    > je potraktować tak jak wykłady/przemówienia/kazania.

    OK.
    Ale założmy przykładowo: Jeżeli tekst który chce wstawić na strone był
    pisany przez róznych autorów - i są niemal identyczne. Nie są to długie
    teksty, tylko pare linijek. To kto ma w tym momencie prawa autorskie? Wydaje
    mi się że nie będzie to możliwe ustalenie, kto ma prawa do tego tekstu.
    Przecież nie napisze że wielu autorów to napisało, bo to bezsensu.

    Rozumiem.

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 7. Data: 2002-03-10 12:58:19
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

> [...]

    > teksty, tylko pare linijek. To kto ma w tym momencie prawa autorskie? Wydaje

    Nie mówię że _każdy_ tekst w stylu "me too" będzie utworem, tylko
    dostatecznie oryginalna i twórcza wypowiedź pod to podpada.

    > mi się że nie będzie to możliwe ustalenie, kto ma prawa do tego tekstu.
    > Przecież nie napisze że wielu autorów to napisało, bo to bezsensu.

    Dlaczego? Nie słyszałeś o współautorstwie?

  • 8. Data: 2002-03-10 14:11:58
    Od: "Paweł S" <x...@x...pl>

    > Nie mówię że _każdy_ tekst w stylu "me too" będzie utworem, tylko
    > dostatecznie oryginalna i twórcza wypowiedź pod to podpada.

    Hmm w porządku. Dla krótkich tekstów wystarczy co nieco zmienić, dopiero
    przy dłuższych tekstach będe sięgał o prawa autora.

    > Dlaczego? Nie słyszałeś o współautorstwie?

    Chodziło mi o to, że ten sam tekst mogła napisać wiele osób. Trzeba wziąść
    pod uwage przypadkowość, że niemal identycznie mogła napisać inna osoba. I
    tu w tym przypadku nie widze sensu pytać sie o prawa autorskie.

    Dziękuje za porady, więcej pytań chyba nie mam. :-)

    Pozdrawiam Paweł S.

  • 9. Data: 2002-03-10 14:25:37
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Sun, 10 Mar 2002 09:13:49 +0100, "Gwidon S. Naskrent"
    <n...@s...pl> napisałbył:

    >Nie, bo oczywiście twórcom tych tekstów przysługują prawa autorskie. Nie
    >szkodzi że są to (czasem) wypowiedzi adresowane do szerszego grona, można
    >je potraktować tak jak wykłady/przemówienia/kazania.

    No i chyba można opublikować: ,,Uważam, że polska gospodarka sięgnęła
    dna'' -- powiedział w swoim przemówieniu premier Miller. W każdym
    razie prasa, radio i telewizja tak robią. Zresztą zakaz byłby
    paranoją!

    Dlaczego więc nie mogę teraz opublikować słów jakiegoś grupowicza?

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 10. Data: 2002-03-10 15:37:32
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 10 Mar 2002, Tristan Alder wrote:

> [...]
    > dna'' -- powiedział w swoim przemówieniu premier Miller. W każdym
    > razie prasa, radio i telewizja tak robią. Zresztą zakaz byłby

    Tak, ale to dotyczy wypowiedzi postaci powszechnie znanych w ramach ich
    obowiązków zawodowych. A nie każdy kto pisze na Usenet takową jest (nawet
    biorąc pod uwagę tylko tutejszy światek). Poza tym - jedno zdanie, owszem,
    przytoczyć można, w ramach cytatu (z podaniem źródła), zgodnie z art. 29
    Ustawy. Myślałem że przedpiscy chodzi o dłuższą wypowiedź.

    > Dlaczego więc nie mogę teraz opublikować słów jakiegoś grupowicza?

    Możesz, ale to zależy od kontekstu.