    From: "MarlonB" <z...@w...kon>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy takie praktyki sa legalne?
    Date: Mon, 12 Mar 2012 11:25:48 +0100

    Użytkownik "Ajgor" <n...@...pl> napisał w wiadomości
    news:jjime3$bl8$1@news.dialog.net.pl...

    > Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Raczej chyba płace spadły by niemal do zera. Legalnie.
    > Miał bys do wyboru. Pracować za 100zł miesięcznie, albo iść grzebać po
    > śmietnikach.

    O jaaa... Myślałem, że komunizm nauczył ludzi co to znaczy centralne
    sterowanie ceną... Mówisz dokładnie to samo, co sąsiedzi z bloku mojego
    dziadka :) "Ło Jezu, jakby każdy mógł ceny sobie ustalać w sklepie, to jakiś
    bogaty by wszystko wykupił i nic na półkach by nie było! Kartki muszą być i
    limity też!". Oczywiście zdajesz sobie sprawe z absurdu tej wypowiedzi.

    Ty myślisz ze bogaty (posiadający dobra) może wszystko. I TO JEST BŁĄD!
    Pracownik ma towar i pracodawca ma towar. Oboje godzicie się na kurs
    wymiany: on jak i ty chcecie dokonać transakcji. Pracodawca potrzebuje, aby
    ktoś dokonał pracy, a ty potrzebujesz pieniędzy, jedzenia, czegokolwiem.

    Co to oznacza? Że równie dobrze mógłbym powiedzieć, że to ja jestem bogaty,
    bo mam umiejętności i wolny czas i życzę sobie 100000zł za godzinę! A jak ci
    nie pasuje pracodawco, to idź szperaj po śmietnikach! Mam nadzieje, że tu
    też zauważysz absurd sytuacji.

    Płaca minimalna jest podniesieniem kosztów pracodawcy, bez podniesienia
    produkcji! Znaczy to, że firma MUSI podnieść ceny - bo skądś się pieniądze
    muszą brać. A za bułki, masło, buty, telewizory płaci każdy, czyli jesteś
    stratny jako konsument. Zarobisz więcej 1200zł rocznie, ale na produkty
    wydasz więcej o jakieś 1800zł. Dlaczego tak jest? Przez podatek! Który płaci
    pracownik i pracodawca na spółkę, im więcej zarabiasz tym on większy. To
    znaczy, że ceny końcowego produktu rosną zawsze szybciej niż pensja.

    Konkluzja jest taka, że lepiej zarabiać 600zł na miesiąc i mieć bułki i inne
    produkty za 2gr, niż mieć 10.000zł i koszt bułku za 70zł.

    Temat jest obszerny i napisałem ten tekst bez obliczeń, do których każdego
    zachęcam. Dyskusja na temat płacy minimalnej jest bardzo ciekawa!

    Pozdrawiam.

    M.