    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy sąd może przsyłać dokumenty dla strony zagranicę?
    Date: Fri, 26 Mar 2004 09:20:35 +0100

    Derek wrote:
    > Jestem stroną o sprawę o uznanie spadku.
    > Mieszkam na stałe zagranicą, dlatego chciałem, aby sąd przesyłał
    > dokumenty sądowe pod mój adres zamieszkania.
    > Okazało się to niemożliwe, dostałem taki oto faks, tak faks:

    Sądy się modernizują. Ostatnio nawet wprowadzają elektryczne zszywacze do
    akt. A faks wysłano dlatego, że doręczenie zagranicza spowodowałoby badzo
    duże przeciągnięcie postępowania i koszty - dlatego w mierę mozliwości sądy
    starają się tego unikać.

> [...]
    > do Pana korespondencję do ......, ale w trybie doręczenia
    > zagranicznego (drogą dyplomatyczną), co wydłuży postępowanie i
    > zwiększy jego koszty. Ponadto będzie to tylko jedno doręczenie gdyż
    > uczestnik będzie musiał wskazać pełnomocnika dla doręczeń w kraju pod
    > rygorem pozostawiania przesyłek w aktach ze skutkiem doręczenia -
    > art.1135 paragraf 1 i 2 kpc. Dlatego Sąd prosi o szybką informację w
    > terminie 7 dni, czy uczestnik domaga się doręczenia
    > zagranicznego...pod rygorem wdrożenia trybu doręczenia zagranicznego".
    >
    > Co mogę w tej sprawie zrobić, co radzicie?

    Niestety wszelka korespondencja wychodzaca z sądu wysyłana jest za zwrotnym
    poświadczeniem odbioru. Takiej przesyłki nie mozna w zwykłym trybie wysłać
    za granicę - kwestia opłat za zwrot potwierdzenia. Dlatego jeżeli nie można
    doręczyć w kraju pozostaje tryb doręczeń międzynarodowych. W trybie szybkim
    przesyła się pisma do konsula polskiego, który następnie doręcza je lokalna
    pocztą. W trybie powolnym idzie to poprzez ministerstwa sprawiedliwości
    Polski i kraju adresata i trwa około 6 miesięcy.

    Jedyne co teraz można zrobić to wskazać pełnomocnika do doręczeń w kraju -
    osobę, któa po otrzymaniu pisma w kraju przekaże jego treść dalej. Jeżeli
    nie masz nikogo, komu mógłbyś zaufać możesz zwrócić się do jakiegokolwiek
    adwokata i albo umocować go do reprezentowania w sprawie albo tylko do
    odbierania przesyłek . Wiem, że tak czasami się dzieje.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant