    From: Paweł Gołaszewski <b...@u...ds.pg.gda.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy pies obowiązkowo w kagańcu i na smyczy ?
    Date: Mon, 18 Apr 2005 19:54:31 +0200

    On Sat, 16 Apr 2005 12:18:14 GMT "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy"
    <a...@j...w.stopce.pl> wrote:
    > Tak. Kodeks wykroczeń:
    > Art. 77.
    > Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy
    > trzymaniu zwierzęcia,
    > podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.
    >
    > Jak by nie patrzeć smycz i kaganiec to zwykłe środki ostrożności.

    Bzdura trochę.

    Mam psa łagodnego, z ras, które nie myślą nawet o agresji. Te psy _nie_ _są_
    w stanie ugryźć człowieka, bo mają tzn. "miekkie szczęki". One są używane
    jako psy do rehabilitacji. Dzieciaki tam cuda z nimi wyprawiają, męczą je
    czasem, ciągają za ogony, etc, etc.

    Oczywiście, do takich rzeczy pies musi mieć predyspozycje, ale... to łagodne
    psy są bardzo częste. Wręcz nawet agresywne są rzadkością.

    Wróćmy jednak do tematu - załóżmy następującą sytuację:

    - miejscowe władze nie wydały żadnego "cuda legislacyjnego" na temat
    trzymania psów lub też nie ma w nim bezpośrednio wymienionych: kaganiec,
    smycz, obroża...
    - mam psa rodowodowego z ras z natury łagodnych (powiedzmy - golden retriever)
    - pies ma zrobione testy psychologiczne
    - ma ukończone kursy tresury (powiedzmy - pies towarzyszący)

    Czy w takiej sytuacji można się kłócić z policją/strażą? Bo nigdzie nie ma
    powiedziane, że zwykłymi środkami jest kaganiec i obroża. Śmiem nawet
    twierdzić, że właściciel zrobił więcej niż miał w obowiązku...

    --
    pozdr. Paweł Gołaszewski
    blues<at>ds.pg.gda.pl