    From: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy pies obowiązkowo w kagańcu i na smyczy ?
    Date: Sat, 16 Apr 2005 12:18:14 GMT

    Użytkownik "krzysztof" <k...@z...com.pl> napisał w
    wiadomości news:66db.0000053b.425e1127@newsgate.onet.pl...
    > Czy są jakieś przepisy (jakie? link może?) które regulują sprawę
    > obowiązku wyprowadzania psa na spacer na smyczy lub/i w kagańcu ?

    Tak. Kodeks wykroczeń:
    Art. 77.
    Kto nie zachowuje zwykłych lub nakazanych środków ostrożności przy trzymaniu
    zwierzęcia,
    podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.

    Jak by nie patrzeć smycz i kaganiec to zwykłe środki ostrożności.
    Pies jest tylko psem, może różnie zareagować, całkowicie odmiennie niż
    człowiek na różne nie przewidywalne sytuacje.
    Znane są przypadki, kiedy pies wystraszył się wystrzału z samochodowego
    tłumika i zaatakował pierwszą z brzegu osobę.
    Pies potrafi zaatakować małe dziecko trzymające gumową zabawkę a także
    potrafi rzucić się na przypadkową osobę, która wykonała gwałtowny ruch ręką.
    Nie wszystko zależy od wychowania psa... nawet najbardziej płochliwy
    wystraszony kundel potrafi być groźny.

    > Czy te sprawy mogą być różnie regulowane w różnych miastach decyzjami rad
    > miejskich ? Jeśli tak to w jaki sposób te decyzje muszą być ogłaszane aby
    > obywatel miał szanse je znać i do nich sie stosować ?

    Nie ma potrzeby ogłaszania, straże miejskie/gminne i policja mają prawo
    nałożyć mandat po stwierdzeniu wykroczenia

    > Czy mółbym odwmówić zapłacenia mandatu za brak kagańca (oczywiście na
    > psie w czasie spaceru) powołując się na nierozpowszechnienie
    > ewentualnego regionalnego przepisu ?

    Akurat z tego powodu nie ma sensu. Nie znajomość prawa nie zwalnia od
    odpowiedzialności.
    Jeśli masz psa lub inne zwierze, Twoim obowiązkiem jest zaznajomienie się z
    przepisami mogącymi Ciebie i twojego zwierzaka.

    > Spotkałem się ze sprzecznymi zdaniami na ten temat.

    Ja też...

    --
    Krzysztof - 'kw1618' > http://grupy.3mam.net
    Pisz e-listy nie e-maile !!